Test av Volvo XC90 T8 Inscription (des 2018)

Neida, Volvo XC90 er ikke ekstremt ny, men jeg har bare hatt korte tester med den før. Endelig kunne vi bli litt bedre kjent!

Dato 19.12.2018 @ 12:27

Nå som jeg nettopp har testet Volvo XC40 og XC60, var det jo litt kjekt å bli bedre kjent med storebror XC90 også.

Det må være lov å definere XC90 som en elegant SUV for familien. Denne ladbare hybriden får du med 7 seter (du får den ikke med 5), og det er det ikke mange andre ladbare hybrider jeg kjenner til som leverer foreløpig.

Luksusbilen XC90 T8 har en bensinmotor med 320hk og to elektriske med tilsammen 87hk, dette leverer 400NM og du kan få denne store bilen fra 0-100 på 5,6 sekunder.

Da jeg hentet bilen var det full tank, og jeg må si jeg skvatt litt av rekkevidden som var oppgitt på bare 350km med 50 liters bensintank. Det skulle gi et snittforbruk på 1,43 liter på mila som grunnlag for beregningen!
Jeg kan berolige deg med at det nok hadde vært noen som hadde lånt bilen før meg som hadde kost seg litt i overkant mye med bilens meget gode akselerasjon.

100km etter jeg hadde fyllt opp tanken i testperioden viste rekkevidden 520km, altså snakker vi 620km på 50 liter, så snittforbruk på 0,80 uten å lade batteriene er også mulig.

Sammenligner vi med rekkevidden til VW Touareg eller Audi Q8 som ligger på omlag 1300 kilometer når diseltanken er full, så er det lov å ikke hoppe i taket over 620km selv om tanken er «bare» 50 liter på Volvoen.

Testbilen hadde 50 liters drivstofftank, men ny Volvo XC90 har 70 liter, det hjelper jo godt på rekkevidden med 20 liter ekstra drivstofftank.

Det som er styrken og spesialiteten til Volvo XC90 er hverdagskjøring på et par mil, som den kan gjøre unna helt elektrisk. Det kan gi usedvanlig trivelig drivstoffregnskap i løpet av et år.
Men da må det lades, ofte.

Kjører du mest langt er nok en dieselmotor å foretrekke med tanke på å få lavere forbruk av drivstoff på denne bilen.

Hva koster en bil som dette? Vel, startprisen er på 893 900. Det er en godt utstyrt bil, jeg mener el-seter med minne og oppvarmede bakseter og oppvarmet ratt som standardutstyr.
Men så skal man kanskje ha vinterdekk? Da synes jeg det må være lov å mene at 42 350 for vinterhjul på felg er noe dyrt.
Testbilen har Teknikkpakke Pro, som inneholder head-up display, 360 ryggekamera, dimming av speil (sider og bak), navi pro med real-time traffic, blindsonevarsel og svingbare LED-hovedlys.
Den har også Inscriptionpakke Pro med nappa komfort skinnseter, solgardiner bakre sidevinduer, el seteforlenger og sidestøtte på begge forseter og leatherette dashbord.
De to pakkene koster 88 000.
Så har testbilen ekstrautstyr for 42 350, der kan ikke alt nevnes, men ryggmassasje, anlegg fra Bowers & Wilkins og luftfjæring med Four-C-Chassis bør jo nevnes herfra.
Pris for testbilen: 1 081 050

Testbilen hadde gått over 20 000km, og noen klarer kanskje å se en ulempe med lyst interiør? Neppe noe en skikkelig rens ikke kan rette opp i.

Setene her likte jeg mye bedre enn setene i R-design versjonen av T8 jeg testet i 2016. Husker fortsatt at jeg ikke ble helt klok på dem med tanke på rett innstilling.
Nå er jo dette så gode seter man kan få i en XC90, og det skal sies, de er svært gode.
Massasjen fra ekstrautstyrslisten er også meget god her, med flere ulike program og intensitetsnivåer og hastigheter.

Førermiljøet her er eksklusivt og meget pent, men jeg synes kanskje ikke tredekoren i underkant av dashbordet er like lekkert designet her, som i XC60, men helheten blir totalt sett mer eksklusiv i XC90.

De fleste bilprodusenter har noe å lære av Volvo når det gjelder interiørdesign. Se her på sømmer som går fra dashbord og over i døren. Metallformen rundt luftuttaket som ikke kopieres i høyttalerens utseende, men de snakker sammen likevel. Og kvaliteten på treverket som er brukt, ai ai ai…
Ok, jeg er kanskje litt rar, men designdetaljer som dette gjør meg virkelig glad, og det gjør noe med hvordan jeg har det når jeg kjører bilen.

Når du kjører XC90 er ikke været så sentralt, vind og snø som jeg hadde er bare noe man må ta hensyn til med tanke på å avpasse farten etter forholdene.
Det føles trygt, solid og stabilt å kjøre XC90.
Bensinkrefter oppleves litt sintere enn dieselkrefter, og kanskje litt mindre bamsesterke.
På tross av en ganske heftig akselerasjon vil jeg påstå at bilens hovedstyrke er komfort, med 20″ vinterdekk er det lite støy utenfra, og man virkelig koser seg med tonene fra B&W anlegget.
Dersom du virkelig trykker ned gasspedalen på glatta kommer bakenden i en sving, litt som med bakhjulstrekk, så ikke smell ned gasspedalen i en sving på glatt føre. Tro meg, du må gjøre denslags med vilje for å få bilen til å gi fra seg bakenden, og bli med på leken. Det er uansett greit å være klar over.
Jeg testet dette på tom parkeringsplass, og da er det jo bare moro!

Testbilen hadde en lang kjøremodusmeny, og det er stort sett Hybrid som er valgt her. Power gir mer umiddelbar tilgang til bilens krefter, og har du veldig kronglete hyttevei kan jo Off Road modus brukes i lav hastighet. Kjøremodus velger du med rullehjulet av metall mellom setene.

Foran Parkeringsbrems knappen har du rullehjulet for kjøremodus som du kan rulle og trykke på.
Foran den har du start/stopp vribryteren, og girspaken i krystall fra Orrefors. Har en sterk mistanke om at neste versjon av XC90 har ladeplate for mobilen. Nå må du bruke ledning i armlenet.

På infotainmentskjermen er det noen symboler nederst som er der hele tiden, og de kan man naturligvis trykke på for å endre innstillinger.
Her er jeg inne i menyen for setevarme og rattvarme, der man på sommeren kan sette på seteventilasjon.

Barna mine trivdes meget godt i baksetet, og vi tok ikke i bruk de to aller bakerste setene, de kan du se mer av i en tidligere test av XC90.

Mitt hår kommer litt borti taket på venstre side av panoramasoltaket som er standardutstyr i T8, og jeg føler jeg sitter litt høyt.

Det ser man også på knevinkelen min i baksetet, at det ikke er like mye oppoverbakke mot kneet som i mange andre bakseter.

Du la kanskje merke til på forrige bilde at kneplassen ikke er større enn den må være, og mye mindre enn i XC60 for eksempel.
Baksetene kan justeres i lengderetning, og her er baksetet i bakerste posisjon. Dette er nok et bevisst valg for at de to bakerste setene i XC90 også skal få litt plass.
Det oppleves ikke for trangt, men når man nylig har opplevd mer kneplass i XC60 så blir man jo først litt overrasket. Greit å være klar over.

De som sitter bak har mulighet til å justere temperatur, viftestyrken og yttersetene har setevarme.
Volvo har en 12v plugg til de som sitter bak, så mulig du må kjøpe en USB-plugg til å sette i 12v-inngangen utenom.

Bagasjerommet i testbilen gir deg 651 liter med plass, og selv om gulvet er høyt, så kan man jo bruke bagasjenett istedenfor bagasjeromsskjuler om man skal ha med seg mye.
Om du bestiller ny XC90 i dag får du den med 70 liters drivstofftank og 640 liters bagasjeromsplass.

En liten praktisk detalj for handleturen er dette lokket med poseholder og posehanker på.

Vi testet med hundebur, noen helgekofferter og sekker, samt poser med julegaver som skulle hit og dit. Kjekt med god plass!
Bagasjerommet i XC90 er lenger/dypere enn i vår Citroën Grand C4 Picasso, men det er også lavere i avstand mellom gulv og tak.

Knappene for å lukke bagasjeromsluka er jo kjent, men synes jo den med låsen på er veldig kjekk, når du skal ta med siste gjenstand fra bagasjerommet, så låser man bilen i samme slengen.
Hadde det stått en A på den i tillegg, altså at den lukket seg automatisk når du hadde gått vekk fra bagasjeromsåpningen, så hadde den knappen vært helt optimal.

Hva om valget sto mellom Touareg og Xc90 T8? Joda, jeg har fått spørsmålet, og det er et godt spørsmål.
Det er en som kan kjøre elektrisk i hverdagen, og som ikke så alt for ofte må kjøre langt.

Touaregen jeg testet er en del dyrere, og føltes ikke like «fullt utstyrt» som denne XC90 gjør.
Setene er best i XC90 med tanke på komfort. Ganske mye bedre faktisk.
Bakseteplassen er litt bedre i Touareg.
Du kan ikke få XC90 uten 7 seter, noe som går ut over avstanden mellom tak og gulv i bagasjerommet sammenlignet med Touareg.
Begge er meget komfortable å kjøre, men når du trykker ned gasspedalen merker man forskjellen på bensin og diesel. Diesel med bamsekrefter og bensin med sinnakrefter.
På langtur hadde Touareg et forbruk på 0,63 og en rekkevidde på ca 1300km, dermed er den vond å slå for XC90 på ren langkjøring.
På småkjøring kan ikke Touareg kjøres med elektrisitet.
Jeg synes nok at Xc90 vinner designkampen både utenpå og inni, dersom utseendet betyr noe (som det jo gjør for meg).
Jeg liker vel Touaregens infotainmentsystem litt bedre enn Volvo sitt, som selv etter en del tilvenning ikke føles like moderne, logisk og brukervennlig.
Volvo XC90 T8 kan dra med seg 2400 kg hengervekt, mens Touareg kan dra med seg 3500kg, så den vinner Touareg.
Følelser, vel, XC90 føles litt dyrere enn den er, og Touareg litt billigere enn den er, det er ihvertfall min mening.

Konklusjon?
Nei, det kommer an på hva som er viktig for deg. Begge er knallgode biler mange bare drømmer om.

Er alt bare helt tipp topp og kanonbra med XC90?
Vel, i tillegg til det noe høye forbruket man må forvente av en stor tung bil, så er det et par andre ting.

Når du kjører på saltede veier i Norge blir linsa til ryggekameraet skitten, litt for skitten, selv Skoda har spylervæske for ryggekameralinsa si. Denne blir ubrukelig uten en vask.

I dårlig vær så tilgrises av en eller annen grunn sidespeilene litt mye, så når du da ikke har hverken ryggekamera eller klare sidespeil… da må du beregne at du må vaske litt før du rygger etter en langtur med snø/sludd og saltede veier. Og det ser jeg vel ikke på som noe direkte positivt akkurat.

Jeg synes vel også det er litt minus at bilen ikke har ladeplate eller noe USB bak.

Totalt sett er bilen nydelig å kjøre med, selv om den ikke er «feilfri».

Takk til Volvo Norge for at jeg fikk bli enda bedre kjent med Volvo XC90 T8 Inscription, det var meget trivelig!