Test av Audi Q8 50TDI Quattro (okt 2018)

Audi Q8 er stor, 5 meter lang og 2 meter bred, og den er tøff og barsk. Slektsskapet til fetteren Urus fra Lamborghini er synlig.

Dato 18.10.2018 @ 10:35

Audi Q8 er en stor bil, ingen tvil om det, og den veier 2230kg, så den må vel bruke ekstreme mengder drivstoff?
Svaret er faktisk nei, det er en mildhybrid, og den har Audi sitt system for å analysere veien du kjører på, slik at den slipper opp gassen når du er på vei inn i en rundkjøring, og triller som en sykkel fram til rundkjøringen. Slikt sparer drivstoff.

Fra Oslo til Grimstad brukte den 0,67 liter på mila, og fra Grimstad til Porsgrunn 0,61 liter på mila, og nei, jeg gjorde ikke noen ekstreme «Tesla Bjørn-forsøk» på å bruke så lite som mulig.

Bilens V6 dieselmotor på 286hk er sterk og dravillig med 600NM, den kan gjøre 0-100 på 6,3 sekunder. Og jeg kjørte forbi et par biler som valgte å ligge under fartsgrensen, men fikk likevel veldig hyggelige forbrukstall. Når bilen har en tank på 85 liter så får du en meget hyggelig rekkevidde mellom hvert tankstopp.

Jeg mener Q8 leverer ganske enormt på komfort, det er mange seter å velge mellom, og de som var i testbilen var meget gode å sitte i på langtur.
Så lenge asfalten ikke er veldig gammel, ru og slitt så er støynivået meget trivelig på tross av store 22″ felger på testbilen.
Jeg lurte litt på om testen skulle få tittelen «Sound of silence», men det ble akkurat litt for mye lyd med de store felgene på veldig slitt asfalt i hastigheter over 100 km/t.

Q8 er helt ny i Audi sin Q-familie, og ser man på designet på fronten til Q2, så ser man slektsskapet ganske greit.

Fra venstre har vi Q2, så den utgående Q3 og Q8. Den nye Q3 som også kommer med det nye designet i fronten snart. Q5 sto ikke utenfor hos Gromstad Auto da jeg knipset bilder der en søndag kveld.

Q7 fant jeg derimot, og det er en del som skiller utseendet på de to. Ganske mye tøffere og mer agressiv front på Q8.

Bak er det også forskjeller, og min opplevelse er vel at Q8 er mer moderne bak enn Q7, noe som kanskje er litt vel opplagt ettersom det er en stund siden Q7 kom.

Selv om jeg liker designet bak på Q8 veldig godt, så er jeg litt usikker på om jeg er veldig happy for at eksospottene skjules, men det er kanskje en litt langsiktig tanke bak, at det ikke nødvendigvis i framtiden trenger å være store forskjeller bakpå el-biler og biler med mer fossil drivlinje, det er ihvertfall noe BMW tenker på i sine framtidsplaner.

Audi Q8 har en bakkeklaring på 25,4 cm, og man kan justere bilens høyde med 9 cm, dermed går du nesten litt opp når du skal inn i Q8.

Når du først sitter i forsetene så er det nesten litt som i en Allroad, avstanden til gulvet er ikke spesielt stor, selv om avstanden til bakken er det.
Det er mange setevalgmuligheter i Q8, både med skinn/alcantara og farger og design, så her er det lurt å bruke tid på å velge noe du vil trives med.

Jeg trives godt med å sitte på alcantara, for det er liksom ikke like glatt som skinn, men det er jo en smakssak. Her var det gode el-seter med mange justeringsmuligheter, slik at du finner din optimale sittestilling. At det også er minnefunksjon setter jeg pris på. Da trenger man ikke bruke tid på setejustering om en annen skal prøve bilen. Har du en Q8 må du regne med at folk du kjenner gjerne vil prøve den.

Pent interiør, med overflater som gjør at skjerm og områder uten skjerm glir litt over i hverandre når skjermene ikke er i bruk, noe som gir lange pene linjer i interiøret.

Bruk av alcantara, skinn og metall er ganske gjennomført, derfor undrer det meg litt at ikke dashbordet har fått litt skinn på toppen også, det hadde gjort seg.

Førermiljøet preges av 3 skjermer, en med instrumenter, en infotainmentskjerm oppe til høyre og en skjerm som stort sett har klimainnstillinger, men som i søk i telefonbok eller i navigasjon blir til en skriveskjerm. I videoen jeg har laget kan du se hva jeg mener med skriveskjerm.

Jeg forsøkte også å knipse et par bilder av skriveskjermen i bruk til navigasjonssøk.

Det fine med skriveskjermen er at den skjønner ulike former for bokstaver, og du slipper å se på skjermen når du skriver, for å skrive med fingeren, det får vi til uten å se på det vi skriver.

Systemet tolker i løpet av et brøkdels sekund det jeg har skrevet, og det kommer fram forslag i navigasjonsskjermen. Jeg opplever systemet som smart, på linje med søk i Google Maps, som gjør det raskere å finne rett destinasjon.

En fordel med å bruke navigasjonsanlegget når du skal fra en plass til en annen er Audi sitt system for analyse av veien du kjører på, som snakker med cruisekontrollen. Ett eksempel er da at gassen slippes i god tid før en rundkjøring, et annet er bakketopp, der bilen roer ned gassen litt før bakketoppen, slik at gassen ikke brukes unødig.

En ulempe er jo når du kommer inn i et område som ikke finnes i navigasjonssystemet, og mellom Sandefjord og Grimstad er det en del slike plasser, da gir bilen beskjed om at systemet som analyserer veien er koblet ut (fordi du er en plass som ikke er i navigasjonssystemet), og du må selv bremse ned mot eventuelle rundkjøringer. Det kjipeste er jo at cruisekontrollen kan bli såpass forvirra at den ikke holder hastigheten du ønsker at den skal holde, det er faktisk på kanten til irriterende.

Koppholderne er gode, og holder bra både på kopper og flasker. Girspaken fungerer meget godt som håndhviler når du skriver på den nederste skjermen. Du kan også vippe den til høyre om du vil gire selv, enten med girspaken eller padlene bakom rattet.

I armlenet er det ladeplate for mobilen, samt usb-inngang, port for SD-kort og simkort.

Armlenet kan også ha ulike høyder, i forhold til hva du synes er mest komfortabelt.

Instrumentene er heldigitale, og her har du mange valgmuligheter i forhold til hva du ser. I videoklippet litt lenger opp her ser du små instrumenter og digert kart i denne skjermen, noe som gir et helt annet inntrykk og funksjon til skjermen. Jeg har alltid likt valgfrihet, så jeg er veldig glad i Virtual Cockpit.

Når du har en såpass stor bil som Q8 er det gunstig med godt ryggekamera, og det har denne bilen.

Q8 har også kamera fremover, som kan være nyttig, spesielt i en parkeringssitusajon, eller om du skal av en litt smal brygge.

Parkeringsplasser i Norge er som regel ikke så veldig store, så det er kjekt med litt kamerahjelp for å komme litt presist på plass.
Jeg er fortsatt der at jeg liker bedre å parkere bilen selv enn å overlate den jobben til automatiske systemer. Kommer vel en dag jeg ikke gjør det mer også.

Baksetene er det god plass i, og de kan skyves i lengderetning. De er delt 60/40 i forhold til å skyve fram og legge ned seterygg.

Det er en slags metallstang under setene som man drar i for å kjøre dem framover eller bakover, her er da yttersetet og midtsetet flyttet frem.

Det er et par cm med luft mellom mitt hode og taket, og det handler naturligvis mye om takets utforming at det ikke er mye mer luft over hodet mitt. For å si det slik er det her det kniper på plassen først om du skulle være 188cm eller høyere.

Det er ihvertfall ingen mangel på kneplass, selv med brukbart store sjåfører foran deg.

Et par USB-tilkoblinger og en 12v tilkobling gjør at de som er bak der får ladet det de trenger å lade.

De kan også justere temperatur og viftehastighet, men setevarme bak tror jeg ikke testbilen var utstyrt med.

Bagasjerommet skal romme 605 liter, bare 5 liter mer enn i nye e-tron som snart kommer til Norge.

Min opplevelse av bagasjerommet er at det er romslig, og plassen er lett å utnytte, men sterkt skrånende bakrute gjør at veldig store gjenstander baki her kan bli en utfordring om det skal være mange i baksetet. Fine fester for sikkerhetsnett i taket med tanke på bagasje framfor bakseter og framfor forseter, dersom baksetene er lagt ned og mye bagasje skal med. Alle burde hatt dette.

Under gulvet i bagasjerommet er det ikke så mye plass som ikke er opptatt fra før.

Mulig jeg er litt vrang og vanskelig, men jeg synes ikke humpete og svingete vei i høy hastighet er denne bilens sterkeste kort, da er det mer moro med nye C-klasse eller en Mini for eksempel.

Jeg mener Q8 er best på mye krefter, som gir god akselerasjon og gode trekkegenskaper. 0-100 tar 6,3 sekunder, og du kan dra opp til 3500kg henger med den om du har hengerlappen. Bilen veier jo 2230kg, dermed kan du ikke trekke så mye uten hengerlappen.

Audi Q8 vekker følelser hos folk. Mange synes den er tøff og kul, mens andre mener det blir litt kaotisk, eller at det bare er en forvokst Q3. Likegyldig til Q8 er det ikke så mange som er.

Jeg synes den er tøff, kul og stilig. Den er ganske stor, og det er noe litt sjef med det også synes jeg.

For de aller fleste forblir Audi Q8 en diffus drøm, mest på grunn av prisen, som i avgiftsglade Norge starter på 1 142 900 for testbilen.

Det er en del å velge i på den rikholdige listen over ekstrautstyr, så er du en av dem som krysser av på «det meste» på den typen lister kan bilen fort komme opp i 1,3 millioner.

Rusler man inn på Audi sine sider for Q8 finner man 1 motor der foreløpig, den jeg testet, men det kommer flere motorer etterhvert.

Når den kommer med samme motor som Urus vet jeg ikke, men den mistenker jeg kan bli noe vill og morsom!

Det kjedeligste med å teste biler som er deilige å kjøre, som denne, er at de skal leveres tilbake. Det er sånt man ikke venner seg til.

Takk til Audi Norge for lånet av Q8!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: