Test av Ny Volvo XC90 (juni 2015)

Et kvantesprang for Volvo med nye XC90!

Dato 30.06.2015 @ 12:21


Volvo XC90 er et aldri så lite kvantesprang i utvikling fra forrige utgave av bilen, både i utvendig design, i interiøret som de har fått pris for, og i teknologi og sikkerhetsløsninger.

Bilen jeg prøvekjørte var en D5 Inscription med en god del ekstra utstyr, som før ekstra utstyr koster 869 000 i Kristiansand, og som med ekstra utstyret som var montert nok kommer tett på en million. XC90 med D5 motor blir likevel fort omtrent 200 000 billigere enn Q7 og X5 med like mye utstyr, om penger egentlig betyr noe når man ser på bil i denne prisklassen?
Dersom man velger seg ladbar hybrid blir ikke prisforskjellene like store mellom bilene, men ladbare hybrider av bilene får jeg komme sterkere tilbake til når de kan testes. – Test av XC90 T8.


Med tanke på at prisen er tett på millionen har interessen for bilen og antallet forhåndsbestillinger vært noe utenom det vanlige her i Norge.


De som har forhåndsbestilt bilen og ikke fått den enda kan puste svært rolig, de blir ikke skuffet, nesten uansett hva de har forventet.


Selv har jeg mast litt på JM Auto på Stoa utenfor Arendal for å få prøvekjøre bilen, men når jeg først var i Sørlandsparken for å prøve X5 stakk jeg innom Frydenbø, og fikk svært god hjelp av Tom Ørjan Ljosdal, og fikk endelig prøvekjøre bilen jeg har sett og lest så mye bra om. Og den er en del finere enn det bilder klarer å få frem, så jeg har forsøkt å filme litt for at du skal få et lite inntrykk av bilen inni og utvendig:


Så tilbake til litt flere bilder:


Du får bilen i Kinetic, Momentum og R-design / Inscription som er to varianter av topputstyr avhengig av om du ønsker sportslig R-preg eller eksklusivt inscription preg.
Den ladbare hybriden kalles T8, og leveres med masse utstyr «inkludert» – det vil si at du ikke får den i Kinetic, og startprisen er et stykke over millionen.
Med D4 motor og 190 dieselhester og Kinetic utstyrsnivå starter bilen på 749 000, den kommer ca uke 46.


Når du åpner døren for å kikke inn ser du raskt at denne bilen har Bowers & Wilkins Premium Sound Sensus Connect lydanlegg til 27 500, ser jo lekkert ut, og høres bra ut med de 19 høyttalerne!


Forsetene finnes i mange ulike variasjonsmuligheter, men vil nok uansett valg oppleves som komfortable – her er det ihvertfall lurt å finne ut om du vil ha ventilasjon, massasje, comfort eller contour – samt fargevalg. Når interiøret er så deilig bør du bruke litt tid på å tilpasse det slik at du får det slik du vil ha det!


Enten du velger lyst eller mørkt interiør, standard anlegg eller Bowers & Wilkins, så tror jeg nok du vil oppleve førermiljøet som svært trivelig, og veldig nytt og moderne i forhold til forrige utgave av XC90. Du kan også tilpasse ditt førermiljø, noe jeg anbefaler å bruke tid på, for de valg man gjør gir ganske ulike uttrykk i førermiljøet.


Informasjonen du får vist kan tilpasses og forandrer seg etter hva du holder på med og trykker på.
I midtkonsollen har du en iPad lignende sak som styres med trykk og med sveip – her vil jeg nok anbefale litt opplæring, selv om mye er selvforklarende, så er det mye som ikke er helt opp i dagen logisk før du har sett/prøvd det en gang. Volvo har valgt å gå litt motsatt vei av BMW, med veldig mye færre knapper – men styrings-skjermen til Volvo er mye mer intuitiv enn iDrive systemet til BMW var dengang de fjernet mange knapper. Man kan se på BMW sin nye 7-serie at de går for flere valgmuligheter når det gjelder å styre informasjons-systemet. I Volvo har du ikke dette, men må bruke touch-skjermen i stor grad.


Du kan selv velge design på de digitale instrumentene, og du kan velge hva som skal vises mellom dem.


Selv på ryggekameraet får du flere valgmuligheter, litt avhengig av hva du har valgt av ekstrautstyr til bilen din, her har du som du ser parkeringshjelp og 360-visning som muligheter.


Med 360 visning dekker alle kameraenes visning hele skjermen, men hva om det er for kaldt?


Trykk på temperaturen, og du kan stille den inn, på toppen kan du velge om du skal styre begge klimasoner foran, eller om det skal være 2 individuelle klimasoner foran.


Mellom setene finner du det elektroniske brekket, startknappen som du vrir på – artig løsning når «alle» velger trykk-knapp, og drive mode som lar deg justere bilens fjæring etter om du skal på motorvei eller om du skal offroad. Med luftfjæring kan du også senke bilen med knapp i bagasjerommet om du vil ha enklere innlasting i bagasjerommet.


Andre seterad består av 3 seter som individuelt kan justeres frem og tilbake, og som kan «brettes frem» for enklere adkomst til tredje seterad, eller om man vil helt vanvittig bagasjeplass. Man kan kjøpe integrert barnesete i midtsetet, men da blir det ikke spesielt komfortabelt for andre å sitte der tror jeg.


To klimasoner bak, og legg merke til at man har mulighet til å plugge inn vanlig stikk-kontakt – kjekt for å lade allskens duppeditter, ikke alt man har bil-plugg til.

Volvo har ikke klart å unngå klumpen på gulvet for midtsetet bak på andre seterad.


Jeg må innrømme at jeg har sansen for stilige eksosrør, som også Volvo XC90 har. Så får vi se på bagasjeplassen.


Først med de to bakerste setene slått ned i gulvet – stor og veldig lett anvendelig bagasjeplass!


Med de to bakerste setene oppe blir det mye mindre plass naturlig nok, men på grunn av 4,95 meters lengde er det ikke så ille likevel.


Benplassen på bakerste rad er ikke av de dårligste, og her er ikke setene på andre seterad trukket noe frem heller.
Her bør folk kunne sitte en stund faktisk.


Bildet viser hvordan infoskjermen ser ut når du klikker på «Drive Mode» hjulet, og den viser en av bilens svært få svakheter, touch-skjermen må jo berøres ganske ofte, og da skjer det som må skje med touch-skjermer, de holder seg ikke rene og pene. Personlig savner jeg et alternativ til å måtte trykke og sveipe på skjermen. Er litt usikker på designet på sidespeilene, og motoren.

Når jeg kom rett fra BMW X5 og over i denne – så føltes jo Volvo XC90 svært moderne og designmessig en bit foran, men så skulle jeg ut på motorveien, og D5 motoren drar jo greit, men du verden som jeg savnet lydbildet og draget fra BMW X5. Jeg savnet også det ekstreme kvalitetsinntrykket og soliditetsfølelsen fra Audi Q7.
Jeg liker virkelig Volvo XC90 svært godt, men sammenlignet med BMW X5 og Audi Q7 fikk jeg på et merkelig vis likevel følelsen at den var «nesten» like god.


Det er sikkert flere som har lyst til å prøvekjøre Volvo XC90, og en slik prøvetur kan virkelig anbefales, for bilen har blitt en opplevelse.
Det du må være litt klar over er at dersom du tar med bilen på en prøvekjøring, så er det virkelig ikke sikkert du vil levere design-nøkkelen tilbake igjen etterpå.


Her snakker vi nøkkel! Jeg beklaget meg litt over nøkkeldesignet til Volvo V60 Plug in hybrid, men her har Volvo laget et smykke av en nøkkel! Skinnet i nøkkelen tilsvarer skinnet i setene du velger. Me like – a lot!


Jeg kan virkelig anbefale en tur innom Frydenbø Bilsenter Sør AS i Sørlandsparken!

Tusen takk til Frydenbø for lån av en fantastisk fin Volvo XC90!

Andre som har testet Volvo XC90 (et lite utvalg, for det er mange):

DinSide.no
Hegnar.no
Broom.no
Autofil.no