Test av Volvo XC90 T8 AWD Twin Engine R-Design (okt 2016)

Hvor mange ladbare hybrid SUV’er kan du få med 7 seter?

Dato 05.10.2016 @ 14:27


Denne Volvoen har egentlig 3 motorer, en bensinmotor på 320 hk og to elektriske motorer med til sammen 87 hk, men «Twin Engine» handler nok mer om at det er to helt ulike typer motorer i bilen. De elektriske er ladbare og kan alene frakte deg omlag 40 km om du er litt snill med gasspedalen.
Det jeg var mest nyskjerrig på var hvordan forbruket ble på en 320 hk bensinmotor når de elektriske var «tomme» for strøm.


Bilens startpris er på 946 000 i utstyrsnivå Momentum, og på 986 000 i R-design og Inscription.
Oppdatering januar 2017: På grunn av endrede bilavgifter har prisen rast ned med nesten 100 000 nå på nyåret!
Bilen jeg testet hadde i tillegg til R-design utstyrsnivå, ekstrautstyr for 110 800.
T8 har 407 hk i samlet systemeffekt, og det er såpass spinnvilt at du kan få spinn når du skal inn på motorveien dersom du trykker ned gasspedalen!
Nærmest på effekt er T6 som «bare» har 320 hk bensinmotor, men den koster 72 000 mer enn T8 og har ikke like mye utstyr inkludert som standard.


Dagen og kvelden jeg testet T8 var det litt ruskevær i Grimstad, da var det godt å sette seg inn i bilen og lukke ruskeværet ute.
Inne i bilen var det stille og rolig, så lenge jeg ikke skrudde opp volumet på det svært gode anlegget som følger med som standard. B&W-anlegget er hakket råere på lyd og design, men man lever helt fint uten det i denne bilen.
22″ felger gjør bilen lettkjørt på svingete veier, men gir også noe støy på motorvei, så selv hadde jeg nok nøyd meg med 20″ felger.


Setet som følger med i R-design kan stilles inn på mange slags vis, veldig mange faktisk, og du bør kunne stille deg inn til en komfortabel sittestilling her.
Selv fant jeg ikke den perfekte sittestillingen helt intuitvt, men når man finner den kan den heldigvis lagres!
T8 har en lekker girspak som knapt nok synes på dette bildet, men prøv bilen så får du se smykket.
T8 har oppvarmet ratt som standard (men ikke på R-design pga rattets design), el oppvarmede spylerdyser i viskerbladene, el soltak av panoramatypen og parkeringsvarmer for å nevne noe av utstyret T8 har med som ikke er standard ellers for XC90.


Jeg vil anbefale at du spanderer på deg 360 graders parkeringskamera.
Bilen er nesten 5 meter lang og over 2 meter bred, og det er veldig kjekt å kunne presisjonsparkere en så stor bil!


Dette instrumentet forteller deg hvor hardt du kan tråkke på gasspedalen og allikevel kjøre rent elektrisk, og den endres ettersom hvor mye strøm du har igjen på batteriet. Dråpa forteller at bensinmotoren bidrar. På vei hjem fra bilbutikken tråkket jeg litt hardt på gasspedalen på vei ut på motorveien, og det var en litt bratt oppoverbakke der det ble mulig å kjøre forbi, og de to gangene bidro bensinmotoren på vei hjem. Kjører man litt mer forsiktig kan man helt fint kjøre på motorvei uten at bensinmotoren bidrar noe. Så turen til/fra jobb kan gjøres på ren el om du ikke bor for langt fra jobb. Da blir bilen en miljøbil.


Når man ikke har noe styrehjul, men må ta på skjermen, så blir den en plass det kan være gunstig å rengjøre relativt hyppig.
0,29 liter per mil er turen hjem, der bensinmotoren bidro 2 ganger, så når den bidrar er den fort litt tørst av seg.
For en diger, solid og tung SUV er jo dette usedvanlig akseptabelt pendlerforbruk! Bare du lader ofte nok, og er enda mer forsiktig med gasspedalen enn meg, så kan forbruket av bensin tur/retur jobb/barnehage nærme seg 0.

Men hva skjer når du er tom for strøm? Hva med langturen? Hva bruker bilen når el-motorene nesten bare blir dødvekt?
Vel, bensinmotoren jobber jo stort sett helt alene, men regenerert strøm brukes i start/stopp sammenheng. Og forbruket ditt kommer til å ligge rundt literen på mila om du ikke trykker hardt på gasspedalen, gjør du det går forbruket betraktelig opp. Rundt literen på mila er ikke så galt, og man kan leve fint med det på en og annen langtur, men det er liten tvil om at det er kjøremønsteret ditt som avgjør om Ladbar Hybrid er løsningen for deg og din kjøring.
Kjører du mest langkjøring er fortsatt diesel kongen på lavt forbruk.
Jeg stusser nok litt på at både BMW og Volvo har valgt å kombinere bensinmotorer med sin hybridløsning på sine store tunge SUV-er, for Audi sin Q7 e-tron har jo med sin dieselmotor fått forbruket ned på 0,66/mil når man er tom for strøm.


Dersom det er to elektriske motorer på bakhjulene, hva skjer da med AWD når man er tom for strøm?
Det lurte jeg også på, så det spurte jeg om, og dette har bilfabrikanten naturligvis tenkt på. Bensinforbruket vil da bli noe høyere, fordi den vil fungere som en generator som produserer strøm slik at du alltid vil ha AWD dersom du har behov for det. Så du trenger ikke bekymre deg for manglende AWD på hytta med en XC90 T8 fra Volvo, selv om du kanskje ikke skulle ha lademulighet der.


Med en stor, morsom og komfortabel bil på tur så sitter jeg helst i førersetet. Jeg forsøkte meg likevel i baksetet på parkeringsplassen, og kunne konstantere at de som sitter der har det fint i denne bilen. Baksetene på andre rad er også oppvarmet på T8. T8 har integrert barnesete for ikke alt for små barn i midtsetet bak, noe som følger med klimapakken som er med som standard i T8. Da får du også 4 soners klimaanlegg, også for de på tredje seterad! Og her kommer vi til det svært unike med XC90 T8, den har tre seterader!


Såvidt jeg kjenner til er dette eneste ladbare hybrid SUV som har tre seterader, men jeg har jo ikke sett alle SUV-er som er ladbare hybrider enda. Vet at du ikke får X5 eller Q7 med denne seteløsningen på deres ladbare hybrider. Nå testet ikke jeg de to bakerste setene, men ut fra det jeg har sett og hørt skal de være mer brukbare for folk under 170 cm enn i mange andre biler med 7 seter som finnes der ute. Du har også 291 liter bagasjerom tilgjengelig selv med alle seter i bruk.
Bruker du bilen som 5-seter, som på bildet, har du 651 liter bagasjeplass.


Bilen er stor og lekker, og jeg liker også designet bak bilen. Du kan få den med hengerfeste, og hybriden kan trekke 2300 kg.
Skal du trekke mer får du velge en annen motorløsning.


Volvo XC90 T8 er bilen for deg som kjører en del småkjøring i hverdagen, til/fra jobb/barnehage/skole/butikken. Du har mulighet til å lade hjemme og på jobb. Du har av og til bruk for 7 seter. En gang i blant drar du på langtur med bilen, men stort sett blir det småkjøring.
Stemmer dette blir denne bilen et miljøvennlig og deilig luksusvalg for deg!
Har du et helt annet kjøremønster med mest langkjøring er kanskje en dieselmotor tingen for deg på en XC90. Uansett et deilig luksusvalg!


Jeg kan anbefale en tur innom JM Auto for å prøvekjøre Volvo XC90 T8, eller for å ta en prat om en annen bilmodell de har.

Takk til JM Auto for lånet av bilen!

Andre som har testet Volvo XC90 T8:
Hegnar
DinSide