Test av VW Touareg R-line (nov 2018)

Vil du ha en stor og sterk luksus-SUV så kan du velge VW Touareg, jeg har testet den noen dager, og likte den svært godt!

Dato 02.12.2018 @ 13:31

Dersom man sammenligner Touareg med Audi Q8, så er Touaregen noe mer beskjeden i designet utenpå. Den roper ikke like mye designmessig med sitt noe mer avdempede, men samtidig lekre design. Så vil det jo være en smakssak hvilket design man faller mest for.

Touareg har en smått utrolig liste over standardutstyr, som inkluderer adaptiv cruisekontroll med lane assist og LED Matrix frontlykter med dynamisk fjernlysassistent, 9,2″ infotainmentskjerm med navigasjon, oppvarmet ratt og ambientebelysning bare for å nevne bittelitt som man normalt fort finner på listen over ekstrautstyr. Samtidig har man en rikholdig liste over fristende ekstra utstyr, som hengerfeste som er elektrisk svingbart, parkeringsvarmer med fjernkontroll, nettingvegg for bagasjen, memorypakke for fører, innovision cockpit osv osv… klarer du å komme under 80 000 i ekstrautstyr er du ganske tøff i dine valg av ekstra utstyr. Testbilen hadde ekstrautstyr for 264 300!

Kjære julenisse, kan jeg få en Touareg til jul? Vær så snill?

Vel, altså, kremt, startprisen med en nedtunet 231hk 3,0 liters V6 diesel er 863 300, og testbilen med 286hk versjon av samme motor starter på 952 900… så jeg er redd det kan bli litt mye for nissen denne jula her… men kanskje nissen din har bedre råd enn min?

Touareg er svært god å kjøre, de 600NM som dieselmotoren leverer tar deg fra 0-100 på 6,1 sekunder, og det er direkte moro i en nesten 4,9 meter lang og 2 meter bred (+ speil) bil!
Selv om normal kjøring og forbikjøringer er veldig moro og trivelig, så er ikke forbruket annet enn imponerende på denne nesten 2 tonn tunge bilen!

Jeg kjørte over 450 kilometer med et snittforbruk på 0,60 liter på mila, noe som tilsvarer en rekkevidde på 1250 kilometer med bilens 75 liters tank. På det meste var rekkevidden oppe i 1350 km på tanken, så kjører du denne bilen litt pent og forsiktig kan du kjøre svært langt mellom hvert tankstopp! Jeg kjørte ikke pent og forsiktig alle dagene jeg hadde bilen, og endte opp med et snittforbruk på 0,63 liter på mila, fortsatt svært hyggelig! VW mener den skal bruke 0,69 liter på mila på blandet kjøring, og det bør være svært oppnåelig.

Forsetet er komfortabelt, men i testbilen hadde de ikke tatt med klimatiserte forseter med massasjefunksjon, og akkurat den massasjefunksjonen kan det være du savner litt om du skal kjøre 4 timer i ett strekk, for da er det kjekt å få setet til å bevege litt på kroppen, ihvertfall min gamle kropp som trenger litt bevegelse. Så kan man jo argumentere for at en pause er å foretrekke, så man får vandret litt.

Uansett er det greit at du er bevisst på at det er mange ulike valgmuligheter når det gjelder seter i denne bilen, om de skal ha minne, og luftkjøling som er nydelig på varme sommerdager, og massasje som gjør at du kan velge litt selv om du vil ha pause eller kjøre lenger.

I dette bildet er det en del ekstra utstyr, og det litt våkne øyet vil oppdage at denne infotainmentskjermen ikke kan være bare 9,2 tommer stor. Den er 15 tommer, og er med i en stor pakke som kalles for innovation Cockpit, der Active info display og denne 15 tommers Discover Premium er med. 40 000 koster det, men det var noe som fikk meg til å smile av glede hver gang jeg satte meg inn i bilen, og skulle velge ullike saker og ting fra menyene, så det hadde jeg prioritert. Head-up-display hadde jeg nok også vurdert å ta med.

Det at dashbordet har fått skinn antar jeg inngår i Skinn Savona pakken som denne bilen hadde. Og det dro opp i forhold til Audi Q8 som ikke hadde skinn på dashbordet i testbilen jeg lånte.

Men når det meste av førerdøren og dashbordet er kledd i skinn blir det for meg en noe snodig overgang mellom dashbord og dør når øverste panel i døren ikke har noe skinn. Designmessig skulle jeg gjerne sett sømmer også på toppen av døren, og en mindre brå overgang mellom dashbord og dør. Mulig jeg er litt kresen og streng her nå?

Rattet er forsåvidt helt greit, men jeg synes denne bilen hadde fortjent et litt mer chunky ratt, litt tykkere altså, litt røffere, litt «mer» og «eksklusivt» enn det man finner i Golfen på en måte, den grå plasten i rattet var på kanten til irriterende i en bil til over 1,2 millioner i mine øyne.

Jeg liker godt å styre cruisekontroll og stereo og Active info display fra rattet, passelig antall knapper synes jeg.

I førerdøren finner du minneknapper, om du har valgt minne for fører fra listen over ekstra utstyr, du finner knapper for vinduer og for justering av speil. Låse, låse opp knapper og knapp for å åpne den elektriske bakluka.

En omfattende meny for å styre bilens klima, også med knapper for rattvarme og setevarme.

Her ser man at klima-anlegget for alle 4 soner er påslått og aktivt, og rattvarmen som gir varme i hele rattet er på. Auto kan ha 3 ulike nivåer, fra fjærmykt, via normalt til kraftig.

Trykker man på den runde knappen i midten nede med firkant inni, som kan minne om en «hjemknapp» på en tidligere iPhone versjon, så får man en skjerm med ulik informasjon delt opp i tiles, veldig kjekt når man har en 15 tommers skjerm at man kan se flere ting i samme skjerm.

Bilens ryggekamera viste gode og klare bilder i den store infotainmentskjermen. Og når man har el-utvippbart hengerfeste følger trailer assist med, et assistanseprogram for rygging med henger.

Du kan trekke med deg henger med max vekt på 3500 kg med denne bilen, uavhengig av antall hk motoren er tunet med.

Foran girspaken finner du ladeplate og lademuligheter uten ladeplaten i bruk. Fin girspak, men jeg skulle nok likt at Park knappen og girskiftknappen var noe lenger fra hverandre og ikke rett bak hverandre på siden av girspaken, for meg ble det litt for lett å trykke feil.

Gode koppholdere, Stilig lite hjul til volumjustering, og mute, kjekt at det er lett tilgjengelig både for fører og forsetepasasjeren.

Bakerst kommer det to menyhjul, det til venstre er for kjøremodus, og den til høyre er for å styre luftfjæringen. Man kan velge en mer avansert luftfjæringspakke med firehjulsstyring, men det hadde ikke testbilen. Jeg skulle nok ønske meg noe annet enn grå plast i metall look i området rundt disse to menyhjulene.

Da jeg skulle tilbake til Oslo med testbilen var det meldt ganske skumle kjøreforhold, men som du ser er det igrunnen kjøreprogrammer som passer for det meste av kjøreforhold. Det betyr ikke at man ikke skal kjøre etter forholdene, men alle systemer er satt opp optimalt til de kjøreforholdene du forteller bilen at den befinner seg i.

Når du setter deg inn i en stor SUV som denne så føler du deg ganske trygg, selv om vinden utenfor er slem, og regnet høljer ned, og det er surt kaldt og guffent ute. Inne er det stille, varmt og rolig, og solid, trygt og godt å være. Nesten litt ekstra trivelig der inne når været utenfor er litt slemt.

Selv med 21 tommers felger og dekk, så er roen og stillheten inne i bilen meget god, det bidrar til svært god langturskomfort.

Når du setter kjøremodus i sport, og du trykker litt hardt på gasspedalen er det en trivelig lyd, men ikke ekstrem på noe vis, så du vipper den kjapt over i komfort etter du har smilt deg ferdig, og nyter heller komfortegenskapene bilen leverer i solid overflod. Man kan også bestille ekstra isolerte sideruter, noe jeg mistenkte denne testbilen hadde, men det hadde den altså ikke.

Dersom du vurderer en Touareg er sannsyligheten stor for at du skal ha med noen i baksetet, og i en bil som dette synes jeg jo at jeg bør få plass til meg selv i baksetet.

Her har jeg rikelig med plass over hodet mitt, og det er jo en god start! i bakdøra ved siden av meg ser du også at de har rullgardin som er lagt på fra listen over ekstrautsyr.

Meget god kneplass også, og passasjersetet foran var ca like langt bak som forsetet jeg hadde stilt inn til meg selv.

Dersom de som skal sitte bak er litt lange, så kan det være at de føler at de sitter litt lavt i baksetet. Knærne kommer litt langt opp i forhold til hva som nok er optimalt for å sitte lenge.

De som sitter bak kan styre med sine egne klimasoner, og de kan lade i et par USB-plugger samt en 12v.

Du skal ha et litt ekstremt behov for bagasjeromsplass dersom disse 810 literne ikke er nok for deg, da bør du vurdere såkalt «kassebil» type Peugeot Traveller eller lignende.

Denne bilen var utstyrt med elektrisk utvippbart hengerfeste, samt luftfjæring, og dermed blir det noen knapper for dette bak her i bagasjerommet under 12v pluggen.
Litt lenger opp er det også en spak for å legge ned baksetene, en tilsvarende er det på andre siden av bagasjerommet.

Under bagasjeromsgulvet var det en del matter og litt dekkreparasjonssaker.

I bakluka var det to ulike lukkeknapper, en som lukker bakluka med en gang, og en som lukker den når du er ferdig med det du holder på med i bakluka og går vekk derfra. Sistnevnte kan jo være veldig kjekk når du skal bære ut en eske eller lignende, og ikke har hender ledig til å lukke bakluka med.

Jeg synes det er trist med fantatikere, og det finnes en del dieselfanatikere i Norge, som mener diesel er det værste som finnes.

Hva hadde forbruket på denne bilen vært med bensinmotor?

Hva hadde den hatt av forbruk med en diger hestehenger eller campingvogn bak seg med bensinmotor?

Hva hadde CO2 utslippet blitt på denne med bensinmotor?

For svært mange mennesker som ikke til daglig tråkler seg rundt i Oslo sine bygater, så er diesel fortsatt et ganske opmitalt miljøvalg, tenk bittelitt over det før du utrydder fantastiske dieselmotorer med hodeløse forbud i bystyret! Skremsler som det er uholdbart korttenkt før alternativene er skikkelig på plass. Det er nå min mening.

En del har spurt meg, hvordan var Touareg i forhold til Audi Q8?
Vel, mer nedtonet design utvendig. Q8 er mer «show off» utvendig enn Touareg.
En ganske annen skjermløsning innvendig, jeg liker begge løsninger, men de er veldig ulike.
Motormessig og forbruk ganske likt på de bilene jeg testet. Begge er nydelige å kjøre!
Materialkvalitet er vel totalt sett et hakk over hos Q8.
Bakseteplassen er best for hodet i Touareg, samme med bagasjeplassen, mye grunnet at den ikke har samme coupéform som Q8 har.
Prismessig kommer Touareg en del rimeligere enn Q8, begge leverer luksus, men ingen av dem er direkte billige.
Jeg tror de som har stort behov for å dra med seg noe tungt bak bilen lander på Touareg, mens de som bare vil ha en stor, sterk og kul bil lander på Q8.

Takk til VW Norge for lånet av VW Touareg! Et svært trivelig bekjentskap!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: