Test av Citroën Grand C4 Picasso i ny versjon, og erfaringer etter 2 år (okt 2016)

Ser du forskjell på ny og «gammel» versjon?

Dato 30.10.2016 @ 14:45


Her har du ny og gammel Citroën Grand C4 Picasso, og for de som ikke er kjennere kan det kanskje være registreringsnummeret som avslører hvem av dem som er ny? Kjennere vil se at det er noe nytt foran, nederst, med litt metallpynt og bredere åpning, samt litt andre små detalj-endringer.
Tror jeg må tillate meg å definere dette som en forsiktig og beskjeden endring av designet, men så skjedde det mye bra utenpå bilen ved forrige oppdatering, så behovet var vel ikke størts for en utvendig revolusjon.


Jeg var den første som skulle få prøve den nye demobilen til Grimstad Bil, og det er jo litt ekstra stas da!
Jeg liker designet på bilen jeg har, så da er det lett å like designet på den nye, som har blitt enda litt stiligere.


I min bil har jeg skinnseter med elektrisk justering og minnefunksjon, så manuelle seter i delskinn var jo sånn sett ikke en opptur for min del.
Om man ser spaken som stikker litt finurlig opp bakom rattet, så er det automatgirspaken, og denne nye Grand C4 Picasso har nå bare normalt og komfortabelt automatgir, ikke mer av den automatiske clutch-løsningen som enkelte ikke helt klarer å bli venn med.


Førermiljøet har veldig mange likhetstrekk fra forrige versjon av bilen, men det er likevel sentrale endringer.
Du har fått en knapp til å regulere avstanden til bilen foran når du bruker den adaptive cruisekontrollen, og tusen takk for det! I min bil har jeg enda ikke orket å finne ut hvordan jeg går fram for å endre på avstanden som var standard, så det var bra at den funksjonen ble en del enklere.
Bilen kan nå passe på at du ikke styrer ut av veien, men korrigerer deg inn igjen. Litt sikrere enn piping som min har.
En liten plass til mobilen i midtkonsollen har vi fått, så vi slipper å gjemme den vekk inni midtkonsollen eller i det gedigne rommet mellom setene. Selv har jeg min ofte i døra, men det er jo ikke helt optimalt, så takk for den også!
Så skulle jeg gjerne snakket litt med den personen som fant ut at knappen for å «snakke til bilen» var viktigere enn knappen for å mute anlegget i bilen. Nå må man bort på «powerknappen» for å mute anlegget. Den brukes ganske ofte når ungene bak skal si noe, så det vil jeg påstå var mindre genialt.


Man har nå flere valgmuligheter for det øverste displayet, man kan ha 3 like store deler med ulik info. Man kan ha navi i skjermen oppe på 1/3 av skjermen eller 2/3 av skjermen uten å måtte ha navi på skjermen nede. Og ikke minst, alle menyer er nå på Norsk.
Da jeg hørte det tenkte jeg, jammen, det har vel jeg også?? Men neida, i min bil er menyene på engelsk, jeg er vel kanskje litt rar som ikke har lagt merke til det før. SIkkert mange som liker norsk bedre enn engelsk som blir glade for dette.
En ting jeg ikke fant helt ut av på min lille prøvetur er hvordan man kan slå på 360 kameraet når man skal kjøre framover inn i en lukeparkering, det er ganske enkelt på min bil, men samme menyvalg var ikke tilstede på den nye. Kanskje noen som prøver den finner det ut og kan fortelle om det til meg? Er jo en genial funksjon for å se at du står bra plassert i parkeringsluka. Er jo mulig at demobilen ikke hadde Pack Park Assist 360 til kr 9 000, det er jeg ikke sikker på.


Noe av det beste med bilen, i tillegg til komforten er jo andre seterad. Tre helt separate seter som kan stilles inn individuelt, gir stor fleksibilitet for mange varianter av barnefamilier. Alle 3 setene har ISOFIX, men de har fortsatt med luker i gulvet som har plastlokk over, så skal du ha bakovervendt sete med støttestang i gulvet på sidesetene bak, så må du ordne det med en metallplate du kan legge på gulvet! Jeg hadde bakovervendt barnesete i midtposisjonen, for der er det ikke et slikt oppbevaringsrom i gulvet. Barna er glade i bordene, og den ekstra belysningen til klappbordene som befinner seg i stolryggen til de i forsetene.


Er veldig glad i El-bakluke, og nå har den fått «vift med foten» funksjon. Personlig liker jeg å trykke på nøkkelen, slik at luka er åpen når jeg kommer fram med det som skal inn bak der. Fungerer også i garasje med lav takhøyde om man står bakom bilen, for da kan man trykke på åpneknappen på bilen, bakluka åpner seg, man trykker på ny for å stanse bakluka, så trykker man på lukkeknappen på innsiden når man har lastet inn. Praktisk!


Du har veldig mye bagasjeplass når de to bakerste setene ikke er i bruk. Husk bare å bestille bagasjenett som beskytter passasjerer i bilen for flyvende bagasje ved en kollisjon! Synes det er veldig rart at ikke dette er utstyr som er påkrevet sikkerhetsutstyr i dagens biler, når EU og andre krever ellers så mye på sikkerhetsfronten. Selv har ikke jeg plastdekke i bagasjerommet, for om jeg plutselig trenger de to bakerste setene så er det ikke så lett å «legge vekk» plastdekket når du ikke er hjemme. Med 7 seter i bruk er det kun noen bæreposer eller bagger det er aktuelt å få med seg baki der.
Panoramataket som kan skimtes på bildet over har havnet på listen over ekstrautstyr. Den listen er ikke spesielt lang av den grunn.


Før nyttår har Citroën en kampanje på 3 valg fra listen over ekstrautstyr. JBL-anlegg kr 7 900, panorama glasstak kr 7 900 og Pack skinn Claudia 14 900 for kr 9 900 til sammen. Det tilbudet ville jeg slått til på, men muligens forhandla meg fram til en hyggelig pakkepris på Pack skinn Club Nappa 23 900 inn i pakka der mot et lite tillegg. Hvorfor? Vel, jeg liker god lyd fra anlegget. Jeg vet at panoramataket gir veldig bra romfølelse og trivsel for de som sitter bak. Jeg vet også at skinnsetet er mye mer komfortabelt å sitte i enn delskinnsetet. Jeg følte ikke jeg kom nok «inn» i setet med ryggen, og ble liksom sittende litt «utenpå» og vingle i svingene. Ikke slik med min bil. Håper jo at de nye skinnsetene er like gode som de jeg har i min, men har ikke testet de nye skinnsetene.


Så var det å kjøre denne bilen da. Moro å kjøre ubrukte biler ut av bilbutikken! Dette er en Exclusive med 120 hk diesel og automat som koster fra kr 384 900.
Det er vilt mye bil for pengene! Du kan velge utstyrsnivå Style som er lavere enn Exclusive, og gå glipp av elektrisk bakluke med fotsensor, aktiv cruisekontroll, pack safety & drive assist (som holder deg på veien om du får et illebefinnende), pack park assist som hjelper til med parkeringen, massasje i delskinnseter og fotstøtte så passasjersetet foran blir ekstra komfortabelt å hvile i, svingbare bi-xenon lys. Da sparer du 30 000 på å gå glipp av dette, men spørsmålet er jo om bilen er like grei å selge brukt da?

Billigste versjon er Trend, den får du kun med 100 hk diesel og manuelt gir, til kr 304 900.
Du kan få bilen med 130 hk bensin og 165 hk bensin om du ikke vil ha den med diesel.

Bilen er svært komfortabel fortsatt, og er behagelig å kjøre med automat også. Dette er ingen bil du kjører fort med på svingete veier, men en bil som frakter familien komfortabelt fram på langtur. Komforten må oppleves, så test den en tur selv! Selv om den ikke er helt på nivå med Mercedes GLC eller E-Klasse, så er den meget god i forhold til prisen! Skulle likt å testa 150 hk diesel automat og 165 hk bensin automat – som koster 424 900 i Exclusive, men det er jo litt begrensa hva en forhandler kan ta inn av demobiler.


Vi har hatt vår Grand C4 Picasso i 2 år nå, og kjørt den nesten 38 000 km, så tenkte å si litt om våre erfaringer med bilen.

Den krever årlig service, og det koster jo noen tusenlapper, fra rett under 5 tusen for første og 6,5 tusen for andre service (med alt).
Det har vært 0 store problemer med bilen, men det har vært litt smårusk av typen «sporadiske feil» som ikke er så lett å gjenskape for verkstedet.
Noen eksempler på feil har vært en parkeringssensor bak på høyre side som innimellom mener at det er noe der, selv om det ikke er det.
SMEG, eller infotainmentsystemet har en gang i blant slitt med å finne DAB-radio, har også tidligere hatt problemer med at den plutselig kjører omstart.
Det har vært et par «rare lyder» (i styring og i gir) som har blitt fiksa på. Så har jo vært noen ganger innom Grimstad Bil for å si det sånn, men det er jo bare årlig service som har kosta penger. Har fått gratis lånebil også, det skal Grimstad Bil ha skryt for!!

Å kjøre, så er komforten, spesielt på langtur, meget god!! Det er nydelig å ha så god plass, og å ha så bra fleksibilitet i seteløsninger.
Hadde en BMW 5-serie før vi kjøpte Citroën, og ble mer sliten i den på langtur, selv om den hadde det beste av seter som BMW kunne oppdrive i 2008.
Trives godt med å sette meg inn i bilen og ikke ned i den.

Ville jeg byttet min bil inn i den jeg testet om jeg ikke behøvde å betale ei krone for det?
Nei, faktisk ikke, mest på grunn av at min har bedre seter, at jeg har 360 kamera knapp når jeg skal kjøre fremover inn i parkering, og at jeg har «mute-knapp» på rattet.
Funksjoner som påvirker rattet under kjøring er jeg vel moderat begeistret for (slår ofte den funksjonen av), men akkurat automatgiret hadde jo vært deilig å hatt. Klarer meg bra uten også. Sier vel litt om hvor fornøyd jeg er med bilen vi har.

En tanke som har slått meg, dersom denne bilen hadde vært ladbar hybrid med 4×4, og en rekkevidde elektrisk på 50 km så ville den solgt i veldig mange tusen eksemplarer… bare nevner det…

Takk til Grimstad Bil for lånet av nye Citroën Grand C4 Picasso!

Andre som har testet nye Citroën Grand C4 Picasso:
hm… fant ingen… gi meg beskjed om du finner en annen test!!