Test av nye Volvo V60 Cross Country D4 (jan 2019)

Jeg har kost meg noen dager med en Polestar Optimert versjon av V60 CC, en bil det er lett å like veldig godt!

Dato 15.01.2019 @ 14:04

Første gang jeg hilste på nye V60 CC var før jul på Operaen, og det var veldig hyggelig å få teste den så kjapt, for det var en bil jeg gledet meg til å bli bedre kjent med.

Det er noe med proporsjonene på V60 som jeg liker veldig godt, og selv om mange ikke synes fargen på testbilen var en de ville valgt selv, så har jeg sansen for bilen i Fusion Red.

Det at bilen er Polestar Optimert merkes, D4 motoren får da 200hk og 440NM i forhold til en D4 som ikke Polestar teamet har fått fingrene på som har 190hk og 400NM.
Optimeringen påvirker også responsen fra gasspedalen, girskifthastighet og presisjon, samt AWD momentfordeling.

Kundene til JM Auto i Arendal skulle få hilse på nye V60 CC, og da benyttet jeg sjansen til å teste V60 med D4-motor, og jeg vet derfor at forskjellen på en D4 med Polestar Optimering og en uten merkes godt. De 10 ekstra diselhestene og 40 ekstra NM gjør at bilens motor blir mye mer leken og glad. Det er vel det siste jeg hadde tatt bort fra testbilens lange liste med ekstra utstyr, selv om prisen er på rett over 10 000. Har en mistanke om at motoren Jeremy Clarkson testet ikke var Polestar Optimert for å si det slik.

De utvendige forskjellene ser man klart over her, for V60 CC har flere plastdetaljer og får dermed et røffere og tøffere utseende enn sin hakket mer elegante bror V60.
Hadde de stått tettere ville høydeforskjellen også syntes mer. Høydeforskjellen gjør at CC har et annet hjuloppheng.
Det man ikke ser så lett er noe bredere sporvidde på CC, dermed en annen offset på felgene.

Jeg kjørte V60 på samme vei som V60 CC for å se om jeg kjente forskjeller på dem, og det gjorde jeg. V60 CC føles klart mer komfortabel på svingete/humpete/slitsom vei enn sin lavere bror V60. CC er hevet 5,9 cm i forhold til bakkeklaringen og leverer 20,6cm bakkeklaring, og bilen er enda noen flere cm høyere over havet enn V60 er.
Du setter deg likevel ned i en V60 CC, og trives du ikke med å sette deg ned i biler så kan du jo vurdere en SUV fra Volvo. XC40, XC60 eller XC90 der man setter seg mer inn i bilen enn ned i den, sistnevnte setter du deg mer opp i enn inn i.

Ruten forbi Skiftenes, opp Grøsle kleiver og et stykke over heia var dekket av is, grus og noe snø. Det var mange humper og dumper å teste bilens komfort på. Ved skikkelig hard nedbremsing strammer sikkerhetsselene godt, og stopper du helt kommer nødblinklysene på av seg selv.

Kjører du en del på isete veier som dette er jeg ikke sen om å anbefale dekk med pigger. Du merker forskjellen aller best når du trenger det som mest, nemlig ved nødbrems.

V60 CC var utstyrt med piggfrie vinterdekk på 19» felg og kostet 32 375. V60 hadde piggfritt på 18» felg, så det var ikke på grunn av dekk/felg at V60 CC trakk det lengste strået på komfort. Selv om store felger ser kult ut vil jeg nok anbefale lavere dimensjoner på vinterdekk. Fremkommeligheten med firehjulstrekk er god, men når du bremser har ikke firehjulstrekken noe å si.

V60 og V60 CC har gode LED-lys, så du ser godt hva som skjer foran bilen selv om veien ikke har noe belysning.

Forsetene i V60 CC var svært komfortable, men ikke akkurat standardstol. Moritz Skinn komfortseter finner man i Cross Country pro pakke, sammen med elektrisk justering, også av korsryggstøtten og minnefunksjon. Massasjen og ventilasjonen, samt el justering med minne også for passasjersetet foran finner vi i Inscription pakke pro Cross Country.
Her kan man sitte lenge uten å bli sliten av det.
Legg merke til at setet er relativt nær gulvet for meg som er litt lang, en sittestilling ikke alle er like glad i, men jeg likte den.

Førermiljøet er elegant og pent, og knappene er i all hovedsak samlet i infotainmentskjermen.
Enkelte menyvalg bør man helst bruke når bilen står i ro, for «knappene» i skjermen er ikke så store. Om man sveiper fra venstre mot høyre kommer de menyvalgene fram.
Man får fram menyer om man sveiper ovenfra og ned, samt om man sveiper fra høyre mot venstre.
Dersom man sammenligner med enkelheten Tesla leverer i sine menyer har Volvo en liten bit igjen med sine menyer før de blir like enkle og intuitive å bruke.

Dersom du bytter kjapt mellom en V90 og en V60 vil du oppleve V60 som noe mer kompakt uten at du av den grunn har dårlig med plass.

I skjermen vises 360 ryggekamera, det er ekstrautstyr, og ligger i teknikkpakke pro.

Det som undrer meg litt er at Volvo velger å droppe ladeplate, det er relativt få nye biler jeg tester i dag som velger å ikke ha ladeplate til mobilen.

Testbilen hadde ikke anlegg fra Bowers & Wilkins, og da er høyttalerdekselet sort. Ser man til venstre for rattet så skal jeg vise forskjellen.

Jeg synes man går fra pent til veldig lekkert dersom man har anlegg fra Bowers & Wilkins, men lyden er god i standardanlegget, så man skal være noe over middels glad i design og lyd for å legge ekstra penger på bordet for anlegg fra B&W.

I kjøremodus-menyen finner man Off Road som en mulighet når man kjører sakte, for den siste lille litt ekstra humpete biten fram til hytta, det er ikke et valg man finner på en vanlig V60. CC har også hill descent control, noe vanlig V60 ikke har.

Denne gangen har jeg faktisk forsøkt å sitte i baksetet på et par korte turer, og intrykket er at man har god plass og at det er komfortabelt å sitte her selv om sitteputen er litt langt ned.

Når forsetet er stilt inn på meg selv har jeg god plass til knærne mine.

Det er kanskje ikke så lett å se det på bildet, men det er luft mellom taket og håret mitt.

Med litt lav sittepute får lange folk som meg litt spiss knevinkel, og vil nok ha behov for pauser selv om setet bak i seg selv er komfortabelt.

Her kan man justere på klimasonen sin, samt ordne med setevarme i yttersetene. Dette er ekstrautstyr fra baksetepakken.
Volvo velger å tilby en 12v alene, ladebehov må med andre ord løses med en plugg med et par USB-utganger.

Bra at det også er luft i dørkarmen for de som sitter bak, noe som sikrer et bedre klima for de som er i baksetet også.

At Volvo tenker sikkerhet er ikke noe nytt, men det er bra. Foran håndtaket i taket er det feste for sikkerhetsnettet om man har lagt ned baksetene for å frakte masse baki bilen.

En Volvo V60 CC kan man ha takboks på, og man kan trekke opp til 2 tonn henger om man har dieselmotor.

Bagasjerommet er romsligere enn man får inntrykk av når bagasjeromsskjuleren er på plass. Du har 529 liter til rådighet under der.

Litt lettere å se størrelsen når man tar opp bagasjeromsskjuleren, da ser man også at baksetet er delt 40/60 og at det er en skiluke i baksetet.
Lokket du ser i gulvet er en del av baksetepakken, og er en praktisk sak til å holde fast handleposer med.

Knapper som gir enkel nedfelling av bakseter, og en 12V plugg som man kan bruke til så mangt, for eksempel kjølebag eller annet 12V-utstyr.

Men hva koster denne deilige bilen?

Vel, startprisen er på 585 897 i konfiguratoren til Volvo, så kommer det jo litt an på hvor mye ekstrautstyr du skal ha med.

Testbilen har ekstrapakker og ekstrautstyr for 206 143, og havner på kr 792 040 + frakt/levering.

Den kommer med flere motorer etterhvert, første er T5 bensinmotor som kan leveres andre halvår 2019, og det kommer flere motorer, men det vil vi helst komme tilbake til litt senere på året sier Erik Trosby, PR og kommunikasjonssjef i Volvo Norge.

Du kan jo teste litt i konfiguratoren selv, og se hvor du havner på pris, men jeg som er så glad i utstyr i biler hadde nok ikke kommet så veldig langt under.

Når det gjelder forbruk, så brukte den Polestar optimerte 200hk diselmotoren 0,65 liter/mil på turen Fornebu-Tønsberg-Asker-Grimstad.
På turen Grimstad-Porsgrunn var forbruket 0,56 og Grimstad-Fornebu landet på 0,60.
Forbruket avhenger naturlig nok av hvor du kjører og hvordan du kjører.

Volvo V60 er glimrende for deg som vil ha noe mer bakkeklaring enn det V60 kan gi uten at du vil opp på en SUV av den grunn. Du vil ha en bil med litt røffere utseende enn V60 har, og du liker litt ekstra komfort.
Vi har mange rare veier her i Norge, og bruker du noen av dem som ikke defineres som motorveier, så er det fort kjekt med en del av egenskapene en V60 CC leverer.

Volvo V60 CC er på vei ut i landets butikker, jeg kan helt klart anbefale en prøvetur!

Takk til Volvo Norge og Bilia Fornebu for lånet av Volvo V60 CC!

Bilmerke:
Drivstoff: