Test av Tesla Model X 100D (aug 2018)

Tesla Model X var første elektriske SUV på det norske markedet, og må finne seg i å være referanse for de elbilene som kommer fremover nå, en viktig bil å få testet!

Dato 03.09.2018 @ 12:40

Jeg vet at det var noen som importerte el-bilen RAV4 til Norge fra USA før Tesla Model X kom på markedet, men jeg har fortsatt tilgode å se at de norske Toyota forhandlerne selger el-bilen RAV4.
Det må nevnes først som sist, Tesla Model X er fortsatt særdeles moderne, og en bedre romslig elektrisk SUV kan du ikke kjøre på norske veier, ihvertfall ikke enda.

Model X er en stor bil, med 5,037 meter lengde og over 2 meter bredde, det gir en ganske enorm romfølelse inne i bilen.
Sammenlignet med Tesla Model X blir for eksempel Jaguar I-Pace meget kompakt, og Hyundai Kona blir igrunnen ganske liten.

Da jeg hentet bilen hos Tesla på Skøyen så sto bilen igrunnen litt i veien for noen lokale butikkeiere, og jeg satte meg inn og lette etter startknappen… alt for lenge siden sist jeg kjørte Tesla!

«Alle» har jo en startknapp, om man ikke må vri om nøkkelen, men ikke i Tesla, de våger å tenke utenfor boksen som så mange andre fabrikanter befinner seg grunnleggende og langt inni.
Gå fram til bilen, og døren åpnes for deg elektrisk (om du har premium pack, som for tiden er inkludert), du setter deg inn og plasserer en fot på bremsepedalen, da lukkes døren. Du tar på deg selen, setter giret i drive og kjører i vei… så enkelt kan det gjøres… og det er slike små detaljer som dette som gjør at du raskt blir glad i denne romslige bamsen av en elbil.

Dersom du kjenner en som eier Tesla, så har de kanskje en referansekode som kan gi deg gratis lading på superladere så lenge du eier din Tesla, om ikke, så får du med 400kWh med gratis lading hvert år på superladere, og betaler (ihvertfall nå, aug 2018) 1,40 per kWh i Norge. For de som ikke har ladet en Tesla før kan jeg anbefale slutten på dette videoklippet:

Som du ser er lading særdeles enkelt, og det er like enkelt med hjemmelading, den har samme «knappen».

Du kan velge mellom flere trekk til stolene i bilen, disse er veldig hvite, stilig, men man undrer seg jo over hvor lenge de er like stilige?
Kanskje har Tesla også knekt koden for at hvitt skal holde seg hvitt over tid?

Uansett, gode stoler, god støtte, gode innstillingsmuligheter, og minnefunksjon.

Dersom man skal pirke på noe må det vel være at man ikke får dem med massasje, det er liksom ikke noe en programvareoppdatering kan «fikse på».
Kjøling i setet kan være veldig komfortabelt på varme sommerdager, men ut fra det jeg klarer å se får man bare det på P100D versjonen av Model X og Model S.

Mengden plast i et Tesla-interiør er nå redusert ganske mye, og om interiøret kanskje ikke skriker eksklusivitet på samme måte som interiøret i en Lexus LS 500h, så er det god kvalitet over interiøret, og veldig lite som irriterer.

Rattet er godt å holde i, rullehjulene i rattet har fått seg en kraftig oppgradering fra sist jeg testet en Tesla, og føles nå helt ok.
Er interiørkvaliteten god nok i forhold til prislappen? Der er folk noe uenige, men jeg mener nå at mengden metall/skinnkledde overflater ihvertfall begynner å nærme seg.

Skjermen bak rattet og den digre skjermen i midtkonsollen gir gode klare bilder og symboler, lett å forstå og lett å bruke. Ganske få knapper i interiøret utenom disse to skjermene.

Du kan velge å sette på parkeringsbrekk fra menyen i skjermen, men man kan også holde inne P på girvelgeren for å få den på.

En del lurer litt på hvordan ulike el-biler er som vinterbiler, og jeg skal teste Model X igjen til vinteren for å gi noen erfaringer på det området, men jeg har en sterk mistanke om at den er meget god på vinteren med firehjulstrekk og understell du kan justere helt opp til 21,1cm klaring. her ser du også at alle setene har varming, og rattet har også varming.

Fra bilens ganske så avanserte app kan du også fra mobilen sjekke bilens indre temperatur, og eventuelt gjøre noe med saken før du skal kjøre bilen ved å slå på bilens klimaanlegg fra mobilen.
Denne funksjonen, sammen med et godt klimaanlegg gjør at eiere rapporterer at de ikke savner kjøling i setene.

Fra denne menyen kan du åpne og lukke bilens mange dører, for å slippe ut eller inn passasjerer, eller for at de skal få bagasje inn i bilen.
Dette oppleves rett og slett ganske så stilig, og jeg håper jo kvaliteten på åpning/lukking er så god at det ikke blir noe krøll med dette systemet i framtiden.

Fra appen kan du også åpne og lukke bilen fra avstand, og eventuelt låne den bort, og legge inn begrensning på hvor fort de skal få lov til å kjøre.
Ettersom dette er noe som kan oppgraderes med internett-tilgang, så vil nok Tesla ligge i forkant på slikt som dette ganske lenge.

Når bilen lader får du beskjed om hvor fort det går, til høyre er det en graf-sak som viser forbruket ditt, og snittet for de siste 50km.

Det snittet der var nede i 198 Wh/km og det var oppe i over 300 Wh/km – med tanke på at dette er snakk om snitt siste 50 km så må det kunne sies at det er store variasjoner i hva forbruket ligger på i denne bilen, som da avhenger av hastighet og hvordan gassfoten benyttes.

I menyskjermen får du frem forbruksdata for litt lenger avstander, og det er vel ingen hemmelighet at Tesla Model X har et litt høyt forbruk i forhold til mindre og lettere el-biler. Det skulle jo nesten bare mangle, fysikkens lover kan ikke oppheves selv for eiere av Tesla.

Nå bør det jo nevnes at testbilen hadde noen heftige 22″ felger med lavprofil dekk, noe som ikke er så gunstig med tanke på lavt forbruk eller dekkstøy.

Den uken jeg hadde Tesla Model X ladet jeg ikke hjemme, jeg ville teste ut hvor «plagsomt» det var å bare bruke superlading, for når man har igjen omlag 18% på batteriet må det jo være en evighet å vente? Eller?

Jeg tok turen til Circle K på Kjerlingland, like ved Lillesand for å teste det ut. Litt artig at de hadde laget så fine ladestasjoner for Tesla Model X med noe bakpå hengerfestet, den kan jo faktisk trekke 2250kg.

En hurtiglader du har helt for deg selv skal kunne gi deg opptil 120kW, men om du deler den med en annen så får den som kom dit først mest fram til de drar eller bilen deres er fulladet.
Så om du noen gang har lurt på hvorfor folk med Tesla parkerer på annenhver lader bortover, så er det for å få max hastighet på ladingen sin, ettersom 2 og 2 ladere deler samme kurs.

Jeg koblet min maskin på stasjonens WiFi, og kjøpte meg lunsj, og skulle helst hatt litt mer arbeidstid før appen på mobilen/klokka mi fortalte meg at nå var bilen ferdigladet. 50 minutter ble litt lite, fordi jeg hadde planlagt å bruke tiden fornuftig.
Dette handler nok mest om å tilpasse seg, legge pauser til steder med superlader, enten det er en kort pause for å tømme tanken, eller det er en litt lenger pause for å fylle på med litt mat også, så stopper man der man kan lade samtidig, og vipps så fyker milene tilbake på batteriet. Jeg rakk også å se andre som ladet, som hadde med avis, eller tok seg en hvil eller andre ting man bør rekke i løpet av en dag som man kan få gjort mens bilen lader.

Du kan lese mer om lading på Tesla sine nettsider.

Jeg lurer litt på om handelsstanden «sover litt i timen» med tanke på å tilby hurtiglading til elbiler? Kan man tenke seg noe bedre enn folk som har en times tid å «slå ihjel»? Det kommer vel på flere handelssteder fremover vil jeg tro.

Ellers er det jo mer normalt å lade hjemme mens man sover… og sånn sett er hverdagslading svært lite tidkrevende.

Baksetene i testbilen var plassert et stykke unna hverandre, og ettersom det ikke var midtkonsoll i testbilen var det enkelt å komme seg lenger bak til setene der også. Kult å ha el-justering på bakseter, men jeg tror nok jeg med 3 barn ville gått for enten 5 eller 7 seters varianten.

Barna syntes forøvrig bilen var veldig kul altså, med kule dører og kule seter og USB-tilkobling for begge to bak der. Den yngste av dem er også glad i akselerasjon, og det leverer Model X så det holder! 0-100 går unna på 4,9 sekunder i testbilen, her er det batteripakken og oppsettet som bestemmer, en 75D bruker 5,2 sekunder, mens en P100D bruker 3,1 sekunder.

Du kan jo teste ut litt selv på ulike konfigurasjoner på Tesla sine designsider.

De som sitter bak har et par USB-plugger som de kan bruke til lade litt det de har med seg av underholdnings-saker. Da går også ladepauser som en lek.

Tesla skryter veldig av god bagasjeplass, og de skryter veldig av sikkerhet, men sikkerhet for at bagasje ikke skal flagre rundt i bilen ved et uhell – vel, der har de et potensiale for forbedring. Hadde ikke kostet allverden med noen integrerte nettingvegger man kunne ta i bruk ved behov, men men, alt kan jo ikke være perfekt med en gang.

Du har en stor brønn under gulvet bakerst i bagasjerommet, ganske genial plass for ladekabler, eller ev bagasje på langtur, for da vil du nok helst at ladekabler ikke skal ligge under masse bagasje. Glimrende plass for handleposer!

Foran i bilen har du også et romslig bagasjerom, også kaldt «frunk» som er kort for «front trunk». Til høyre er lokket du må ta av for å fylle på spylervæske.
De som har lagt merke til utropstegnet øverst i infotainmentskjermen på bildene mine, den var der fordi det var lite vindusspylervæske igjen i tanken.

Tesla Model X er meget god å kjøre, med lavt tyngdepunkt, god akselavstand og sterk el-motor. Den gir god komfort, men det skal nevnes at 22″ lavprofildekk ikke er optimalt med tanke på hjulstøy innvendig, de høres en del mer enn jeg personlig satte pris på, spesielt i hastigheter over 70 km/t. Personlig ville jeg nok gått for 20″ for å redusere langturstøyen fra dekkene.

Når jeg først er inne på lyd bør vel bilens anlegg nevnes, meget god integrasjon av Spotify, grei nok DAB-radio, men lydkvaliteten blir man jo glad i her da, den vil jeg påstå er meget god.

Bilens kjøreegenskaper er noe du kan justere, ettersom du kan velge ulike kjøremodus og ulike innstillinger for bilens høyde. I lavt modus blir bilen mer tight, og i sportsmodus blir alle reaksjoner fra bilen kjappere. Så kommer det jo da an på hva slags kjøreegenskaper du er ute etter. Jeg testet bilen fra Oslo til Grimstad og tilbake i tillegg til småkjøring på Sørlandet, og likte godt komfortegenskapene på langtur og responsen når man skal ut på motorveien. Krefter i overflod.

Utsikten gjennom bakspeielet er begrenset, men bedre enn hos Jaguar I-Pace, da er det kjekt med et heftig bra ryggekamera, og visning av avstanden du har til det som er rundt bilen. Her har mange bilprodusenter mye å lære av Tesla!

Med et såpass heftig ryggekamera kan man jo nesten dra på sightseeing baklengs med denne bilen.

En nøkkel som har hoved-designet til selve bilen er lekkert, og denne nøkkelen har mange flere funksjoner enn man kanskje skulle tro, dobbeltklikk bak for å åpne bakluka, dobbeltklikk foran for å åpne panseret, og mange mange flere funksjoner.

Noe av det geniale med biler fra Tesla er det at de kan få oppdatert software, og få inn nye funksjoner og få forbedret de eksisterende funksjoner uten at du må på verksted eller ha service for at det skal skje. Du bestemmer naturligvis når slike oppdateringer skal foregå helt selv, og da velger man som regel at det skjer mens man sover.

Hva koster en Tesla Model X?

Vel, det kommer jo an på deg og dine preferanser, men fra kr 734 470 for en 75D med premium pack og opp til 1 341 660 for P100D med «alt» av utstyr på det dyreste valget.

Testbilen koster 1 001 420, men bytter man over til standard 20″ felger/dekk så koster den 955 920.

På Tesla sine sider kan du selv konfigurere din bil, og se hva dine valg vil koste.

Å spå i fremtiden skal man helst ikke gjøre, men jeg våger meg likevel på en påstand, at Tesla Model X kommer til å føles som det mest moderne el-bil-alternativet for storfamilien som vil ha SUV i noen år til fremover, det sier ganske mye med tanke på hvor mye nytt som nå er på vei ut på markedet.

Når det aller kjedeligste med bilen er at man må levere den tilbake igjen, og man er litt smådeppa noen dager etterpå fordi man ble så glad i den, så sier det vel sitt om hvor bra Model X er, på tross av at den ikke er helt perfekt.

Takk til Tesla Norge for lånet av bilen!