Test av Nye Volvo V60 T6 AWD Inscription (juli 2018)

Volvo sin fornyelse fortsetter nå med nye V60, en lekker stasjonsvogn med god komfort.

Dato 11.07.2018 @ 11:17

Nye V60 har lekre linjer og fine proporsjoner. Nå er jo selvsagt slikt koblet til smak og behag, men det er nå min mening.

Designet har blitt såpass stilig nå at man virkelig legger merke til bilen på veien, jeg personlig blir oppriktig glad hver gang jeg ser en Volvo med det nye designet.

Jeg tror nok at akkurat denne motoren jeg tester kommer til å bli den minst solgte varianten av nye V60, og ut fra det jeg klarer å se på Bilia sin prisliste for nye V60 så slipper ikke T6 som TwinEngine avgiftene slik som T8 gjør når de to kommer neste år. Jeg tror derfor T8 ladbar hybrid, sammen med D3 kommer til å bli de mest solgte variantene av nye V60.

Selv uten elektrisk motor og de ekstra hestekreftene det gir, er 310hk bensinmotoren med 400NM en nydelig motor i alle situasjoner. 0-100 går på omlag 5,8 sekunder, men det beste er hvor silkemykt og behagelig kreftene leveres under normal kjøring.

Det sies at den nye V60 skal overta for V70, så jeg fant en eldre V70 så man fikk se dem «side ved side».
Jeg synes designet har gått fra «hyggelig» til «lekkert».

Det lekre deisnget bak går litt på bekostning av det praktiske ved en mer firkantet avslutning på bilen.

Nye V60 er noe lavere enn «gamle V70», og har en ganske annen taklinje, som gjør mye for designet.

Her var det svært gode forseter, men jeg må jo da presisere at det ikke er standardseter, men Ventilerte «Agnes» nappa skinn komfortseter som er hentet fra listen over ekstrautstyr.

Her har du alle mulige innstillinger for setet tilgjengelig, som justering av sideklemming, justering av fremre setedel for å gi mer lårstøtte, og som du ser på bildet over har setet også en massasjemeny.

Ventilerte seter er noe jeg har blitt veldig glad i denne sommeren, det har jo vært en del over middels varmt en del dager, og ventilerte seter med avkjøling er da bare helt nydelig!
Kan være litt kjipt å forlate bilen, men det kan man jo leve med.

Alt er lekkert og pent, og her kommer det mye tettere på deg enn i V90, uten at det føles trangt av den grunn, selv for meg som er noe omfangsrik i størrelse.
Deilig ratt, men kunne tålt ørlite mer mykhet. Vet ikke helt om symbolene i rattet er spesielt intuitive og selvforklarende for en som ikke har testet dem før?

Her er det meste skinn eller metall, så det blir nesten litt underlig å oppdage en del plast på førerdøren, som om området ble «litt glemt» av de som ordnet med skinnet ellers i kupeen.

Mellom setene har du start/stopp vrideren, og hjulet for å velge kjøremodus (sport, comfort, eco). Det lange lokket skjuler et par koppholdere, og den vesle luka foran er super til den fine nøkkelen. Prøver du med halvlitersflasker i koppholderne vil du nok oppleve at de vingler en del oppi der, så ha korken påskrudd under kjøring!

Godt 360 ryggekamera finner man på listen over ekstrautstyr.

Navigasjon Pro med Real Time Traffic er også hentet fra listen over ekstrautstyr.

Så hva koster egentlig nye V60?

Det noe snodige svaret er at det velger du veldig selv.
En ny V60 med D3 diesel med 150hk og laveste utstyrsnivå starter på 468 903, men da kommer vinterhjul, lakk og ev hengerfeste i tillegg.
Testbilen koster 899 275, så motorvalg og utstyrsvalg bestemmer prisen her, dermed blir det jo dine preferanser som avgjør hvor dyr bilen blir.

Billigste V60 T6 er Momentum med manuell kasse, med startpris på 671 905, så motorvalg er det mest sentrale i forhold til sluttprisen.

Jeg skal ikke gå mer i dybden på priser, men Volvo har en konfigurator for V60 – og i Bilia sin prisliste finner du litt modeller som ikke er i konfiguratoren riktig enda.

Også i baksetet merker man at det ikke er så stor plass i V60 som i V90. Jeg får jo plass, men det føles mye mer kompakt enn i V90, naturlig nok.

De som sitter bak kan pusle litt med klimaanlegget, for det er to klimasoner bak også. Det er også en 12v ladekontakt.

Panorama soltak kan gi ekstra lys og romfølelse for de bak, så det er jo noe man kan vurdere å ta med fra listen over ekstrautstyr.

Et lekkert design bak, er det da noe plass igjen til bagasje?

Lastevolumet opp til toppen av bakseteryggen er på 529 liter, og det er jo muligheter for å pakke høyere, men da ville jeg hatt noe mer sikring fra toppen av bakseteryggen og opp til taket. Volvo har en fin sak i stål til slik sikring.

Med et knappetrykk i bagasjerommet så ordnes nedfelling av baksetet elektrisk, med automatisk innfelling av hodestøtte. Du kan dra med deg henger opp til 1800kg.

Jeg tror denne bilen er god å kjøre med de motorer Volvo leverer, fordi den har gode kjøreegenskaper i utgangspunktet.
Den takler svingete og dårlig vei like godt som motorvei.
Testbilen haddde sportschassis, og det er ikke sikkert alle trives med å kjenne like mye av underlaget, men det kan nok løses ved å ikke velge sportschassis.

Det er veldig mye jeg liker veldig godt med nye V60, alt fra gode seter til pent interiør, pent eksteriør og kjørefølelsen.

Så er det noe jeg ikke liker, som fake potter bak, hvorfor kunne ikke de være ekte?
Navigasjonsdamen som maser om at jeg snart kommer til en autopass/bompengeplass, mulig dette er nyttig der det faktisk er bommer og man må stanse, men i Norge er det bare slitsomt.
Prisen, jeg tror en del synes den blir noe høy, for når man ser på sluttprisen blir det mange konkurrenter å vurdere.

Jeg tror det kommer til å rulle mange nye V60 på norske veier ganske snart, for nå begynner forhandlerne rundt i landet å få dem inn, slik at kunder kan få prøve dem.
Dersom du velger å prøve en ny V60 skal du være godt forberedt på at du får lyst til å kjøpe en!

Takk til Volvo Norge og Bilia Fornebu for lånet av nye Volvo V60 T6!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: