Foto: SB Automotive
Audi RS5 har ikke fått et revolusjonerende nytt utseende, her er folket hos Audi mer konservative, men du verden så lekker denne bilen er!
Jeg fikk låne bilen en uke fra Audi Norge, og hver eneste gang jeg så den så tenkte jeg: ahh, så lekkert!
Denne fargen heter Navarra Blå, og det bør vel nevnes at man helst skal være litt glad i bilpleie for å velge den, for det skal lite blomsterstøv, veistøv eller slikt til før man får veldig lyst til å vaske bilen.
Dersom jeg skal teste mange biler som gir meg like sterkt bilvaskebehov tror jeg nok at jeg må skaffe meg en bilvaskesponsor.
Da jeg hadde denne bilen var jeg også noen dager på Gatebil.
Foto: SB Automotive
Der hadde Kärcher satt opp vaskeplass for gratis bilvask, og tørkeklut fikk jeg fra Autoglym.
På lørdagen under Gatebil sto den på bilutstilling, så da måtte den jo være litt ren.
Har du et snev av bilinteresse er lørdagsutstillingen på Gatebil på Rudskogen i Juli en opplevelse!
Men nå må jeg få sagt litt om selve bilen, som er en stor opplevelse å kjøre!
Når du henter en bil som dette så ser du at det ikke er en helt vanlig A5 du skal teste før du setter deg inn i bilen.
Det er bra med styling som avslører det, både foran og bak på denne 4,78 meter lange bilen.
Det er heller ikke feil å sette seg inn i de svært gode forsetene, og du merker også på innsiden at dette er noe litt mer aggressivt enn en vanlig A5.
Forsetene kan justeres etter alle kunstens regler, og det er massasje i dem om du skal kjøre langt.
Det er når du trykker på startknappen, setter giret i drive, og kjører i vei at du går fra å like denne bilen til å bli hodestups forelsket i den.
2,9 liters V6 bensinmotor med 450hk og to turboer leverer 600NM og gjør unna 0-100 på 3,9 sekunder – det bare MÅ oppleves!
Joda, jeg vet noen kommer til å syte og klage over at den ikke har V8 lenger som er tregere og bruker mer drivstoff… klag alt dere orker for min del.
I videoklippet over her viser jeg fram hele bilen, og det er litt kjøring og bittelitt lyd også, men det burde jo vært mye mer film av det selvsagt.
Hvor mye bensin bruker denne bilen?
Vel, da må jeg spørre deg, hvordan bruker du gasspedalen?
På turen Oslo-Grimstad viste kjørecomputeren 0,76 liter på mila, ikke galt når WLTP mener bilen skal bruke 0.94 liter på mila.
På en tur på svingete veier forbi Skiftenes i Grimstad viste kjørecomputeren 1,73 liter på mila, da ble akselerasjon og bremser testet relativt grundig.
Testbilen var utstyrt med sportseksos, RS understell og sports differensial, og var en fryd å kjøre hardt på svingete veier!
Rett og slett en skikkelig deilig sportsbil!
Med Sportback løsningen får du en helt fantastisk god tilgang til bagasjerommet som rommer 465 liter.
Baksetet er delt 40/20/40, noe som gjør RS5 Sportback til en praktisk og fleksibel familiebil.
Komforten på langtur i komfortmodus er veldig god med tanke på at testbilen sto på 20″ felger.
Denne bilen må jo bare være en drøm å kjøre nedover Europa med! Langt! Jeg blir gjerne med!
Foto: SB Automotive
Det bør vel kanskje nevnes at famillien bør ha litt ordnet økonomi før man løper og kjøper RS5 Sportback.
Startprisen ligger på 1 081 000.
Prisen på den svært godt utstyrte testbilen var kr 1 328 950.
For de som vurderer en BMW M5 eller en annen bil med mange hestekrefter så er faktisk Audi RS5 et ganske rimelig alternativ.
For de som vurderer en Toyota Camry så er Audi RS5 en veldig dyr bil.
Foto: SB Automotive
Er Audi RS5 supermoderne inni?
Nei, den er ikke umoderne, men i forhold til nye A6 eller A7 eller e-Tron så er den ikke like modernisert i instrumenteringen som dem.
Eneste jeg undrer meg litt over er infotainmentskjermen som står litt opp.
Bildekvaliteten på ryggekameraet er også et godt nivå under de mer moderniserte Audiene som jeg nevnte over her.
Er det nok til å «ødelegge inntrykket» av bilen?
Nei, på ingen måte, her er det kjøreegenskaper i både sprek og komfortabel retning som står i fokus, samt et heftig lekkert design utenpå, ikke elektroniske dupeditter og løsninger.
Men det er jo lov til å stusse litt over at den har «gamle løsninger» på dette området.
Navigasjonen i testbilen hadde fått seg alt som var av tilleggspakker, og var meget god.
Når den foreslo «alternative ruter» så kunne man spare mye tid!
Svært raskt og enkelt å søke var det også, som på Google Maps, og det er jo ikke så rart med tanke på at løsningen er levert av Google.
På bildet over kan det se ut som om jeg kjører offroad, men det er bare den nye veien mellom Tvedestrand og Arendal som ikke er på noen navigasjonssystemer enda.
Foto: SB Automotive
Dersom det er noe Audi RS5 kanskje ikke er så rå på med 20″ felger så er det nok brostein som underlag, her mistenker jeg at for eksempel en BMW 6-serie GT ville levert mer komfort.
Baksetet er utformet for at 2 personer skal sitte komfortabelt, og det er de to yttersetene som har ISOFIX også.
Når forsetet er stilt inn på meg, så er ikke plassen til knærne mine mer enn litt akkurat i baksetet bakom førersetet.
Hodet mitt går oppi taket baki der, så man bør nok være litt kortere enn meg for å ha god komfort i baksetet, jeg vil vel anslå at det er gunstig å være under 180cm baki her.
De som sitter bak kan justere temperatur og setevarme, og et par USB i tillegg til 12V, men en del av dette, som setevarme og 2xUSB er ekstrautstyr.
En uke går skrekkelig fort når man har det bra, og jeg skal innrømme at jeg gruet meg til å levere RS5 tilbake igjen, for denne ble jeg veldig glad i på kort tid.
En veldig komplett bil for veldig mange, men på grunn av prisen, ikke for alle.
Foto: SB Automotive
Noen ulemper må det vel være med denne bilen?
Joda, du kan risikere å miste lappen om du ikke følger veldig nøye med på speedometeret, for bilen fyker farlig fort oppover i fart når du bruker gasspedalen.
Takk til Audi Norge for lånet av Audi RS5 Sportback!