Test av Audi A6 Sport avant 40 TDI Quattro (mai 2019)

Audi A6 avant er en lekker bil både utenpå og inni, og en komfortmaskin for den som kjører mye langt.

Dato 11.05.2019 @ 11:26

Den nye A6 avant leveres bare som mildhybrid, men 2-liters dieselen med 204hk må nesten betegnes som en mild mildhybrid, for den har bare 12V batteri til mildhybridsystemet. 3-liters dieselen har 48V til sitt mildhybridsystem, noe som er litt mer normalt blant mildhybrider. Poenget? Lavere forbruk av drivstoff.

En sort Audi A6 med sort optikk er ganske lekker utvendig spør du meg, og glir elegant gjennom terrenget enten det er grusvei eller asfalt.

Med Quattro kommer du deg også greit fram selv om det skulle være glatt, men bakkeklaringen er som for en normal stasjonsvogn, så alt for mye snø bør det ikke være. Dette er jo en litt kostbar måkebil.

Audi A6 er meget stabil på veien, og jeg skulle gjerne kjørt denne et godt stykke på Autobahn, men får klare meg med de 100 km/t vi har her på Sørlandet.

Jeg får nøye meg med å mistenke at den er meget komfortabel også i høyere hastigheter.

Motoren med 2 liter og 204hk har et godt drag, men er ingen sprinter eller racerbil. Bruker du girpadlene bakom rattet gir det deg den mest sportslige og spreke følelsen med S-tronic girboksen. Raske og presise girskift.

Den er såpass trivelig og sprek at det frister å kjøre mye lenger enn man rekker når man låner bilen fra en dag til neste.

Svingete vei er også meget trivelig med A6 avant, men om man presser den i krappe svinger så merker man noe understyring og antydning til litt krenging også.

Jeg tar meg i å tenke at dette er meget sportslig på svingete vei til å være en familiebil, samtidig som kombinasjonen mellom sportslighet og komfort er meget god.

Komfort er øvelsen der A6 avant virkelig skinner, og det tror jeg er bra for denne bilens målgruppe, de som ikke har ladetid.

Det er min egen mening om målgruppe altså, men det er en del som kjører ganske mye langkjøring, og som virkelig ikke har 45 minutter til overs en til to ganger per dag for å lade elbil, og da er det jo gunstig å kunne velge noe med god komfort.

Forsetene er gode, sitteputen kan forlenges og korsryggstøtten er elektrisk. Sidestøtten er god. Men… testbilen koster ferdig utstyrt 814 000 i Arendal, og for meg blir det da litt «kjipt» at setene ikke er el-seter med minne.

Førermiljøet må kunne betegnes som svært trivelig og lekkert, og stort sett er det svært gode materialer å se på og ta på, men at man velger mykplast til dashbord og øvre del av dørene føles litt «billig» i forhold til hva bilen koster, og står ikke helt i stil til de andre materialene bilen har innvendig.

Meget godt ratt å holde i, og med rattvarme! Det er det sjelden jeg finner i Audier jeg tester, så moro å få prøve det i en Audi også, og det fungerte meget bra med varme i hele rattet.

Infotainment og klima er fordelt på et par skjermer som er i alle større Audier nå. Når du bruker søkefunksjonen blir nederste skjerm til en skriveplate, noe jeg er meget glad i kontra å lete etter bokstaver på et tastatur på en skjerm, stjeler mye mindre oppmerksomhet.

Ikke head-up display her.

3D ryggekamera kan nok være gunstig i enkelte situasjoner der du må se fra en bestemt vinkel i forhold til en hindring du må forholde deg til med nærhet. Du barer drar fingeren på skjermen for å snu bilen på skjermen, og ser da fra den vinkelen du ønsker selv. Ganske fancy. Ligger i en ganske omfattende navigasjonspakke som normalt sett koster 65 830, men som det er kampanje på nå til 9 900.

Når man har med Virtual Cockpit (også i den store navigasjonspakka) så kan man i veldig stor grad velge hvordan instrumentene foran deg ser ut, noe jeg har blitt veldig glad i.

Liker godt at rattet er utformet slik at cruisespaken ikke forsvinner helt, her kan man jo faktisk se spaken når man skal bruke den. Fungerer veldig greit i praktisk bruk.

Jeg testet ikke denne bilen lenge nok til å ha en veldig kvalifisert mening om forbruk, men på en morgentur fra Grimstad til Arendal via E18 til Nedenes og småveier derfra, så landet forbruket på 0,56 liter på mila.
Jeg mistenker man kan få forbruket lavere på lenger tur. I forhold til kreftene motoren leverer synes jeg forbruket er trivelig, men det er også veldig avhengig av oppførselen til gassfoten.

Det er meget linjelekkert, og man kjenner igjen formspråket innvendig i alle nye biler fra Audi.

Baksetene er fine og romslige, men alle stasjonsvogner har en relativt solid gulvklump som den som sitter i midten bak må forholde seg til.

Testbilen har en komfortpakke som normalt sett koster 62 640, men som det nå er kampanje på til 9 900, og da får man 4 soners klimaanlegg, det hever jo luksusfølelsen ganske betraktelig.

Her er det også setevarme i yttersetene. Muligens litt «stusselig» med «bare» en 12V til lading der bak?

Når førersetet er stilt inn på meg selv har jeg meget god plass til ben og knær baki her.

Knevinkelen er også ganske god, noe som gjør baksetet til et sted man kan sitte komfortabelt over lenger tid.

Hodet har også bra med plass for min del i baksetet. Når det er sagt så krever det nok en del for at jeg skal forlate forsetet altså.

Bagasjerommet har plass til 656 liter, er praktisk utformet, og holder nok for de fleste. Testbilen hadde også hengerfeste, og om den kan trekke like mye som 3-literen snakker vi max 2 tonn bakpå kula.

På Audi sine nettsider er det nå kun de to versjonene av 3-literen det ligger teknisk informasjon om, så når 2-literen også kommer seg «ut på nett» skal jeg oppdatere saken her.

Taket er jo også laget for å kunne ha takboks om man skulle ønske seg det, så plass til å frakte ting burde ikke være en utfordring om man velger seg en A6 avant.

En potensiell utfordring kan jo være prisen. Startprisen på 2-liter diesel er på 668 700, så på testbilen var det da ekstrautstyr for 145 300.

3 liters diesel med 231hk starter på 770 500, og med 286hk er startprisen 798 300.

Det at en del store utstyrspakker som normalt koster over 60 000 er på tilbud nå til 9 900 gjør at det kan være litt ekstra gunstig å regne på leasing.

Selv skulle jeg gjerne hatt flere dager og mil bakom rattet på nye A6 avant, for det er en bil man raskt blir glad i å kjøre rundt med.

Takk til Gromstad Auto for lånet av Audi A6 avant 40 TDI Quattro!

Kategori:
Bilmerke: