Test av BMW 630d xDrive GT (juli 2018)

Jeg tok med BMW 630GT på en skikkelig langtur til Bergen, det ble en meget god opplevelse!

Dato 05.07.2018 @ 22:04

Hva betyr GT? Vel, om man skal lene seg på forklaringen man finner på Wikipedia er det en høytytende bil designet for langdistansekjøring. Dermed var det naturlig å teste bilens egenskaper på en lenger distanse.

630 GT har en noe høyere bakende, noe som bevarer Coupé-formen, uten at det går på bekostning av plassen innvendig.

Jeg deler kontorlokaler med Oddvar Godø Elgvin fra Batfish AS, han er 195cm lang, og hadde god plass til knær bakom meg, og til hodet selv med panorama soltak. Det sier igrunnen ganske mye om plassen denne bilen tilbyr på grunn av sitt utseende.

Foran, under panseret, finner du en 3 liters 6-sylindret dieselmotor i 630d som har 265hk, noe som kan høres noe «beskjedent» ut, men tro meg, med hele 620 NM ved 2000-2500 omdreininger per minutt, så føles dette svært så sprekt og sterkt.

Dette er i utgangspunktet en luksus langturbil, men du kan også spurte fra 0-100 med den. Det tar 6 sekunder.
Kreftene leveres kultivert og dannet, som de bør gjøre i en luksusbil.

Hva er så luksus?
Vel, det å ferdes uten å høre så mye til at man ferdes er for meg sentralt, og her leverer 630 GT.
Det er også viktig å sitte godt, og det kan jeg love deg at du gjør i denne testbilens nydelige seter.
Krefter i massevis har jeg nevnt, men det er sentralt for luksusfølelsen.
Så har du detaljer, som jeg skal vise flere av.

Her kan du stille inn alt mulig, øke sitteputens lengde, endre sitteputens fremre vinkel, endre vinkel på øvre del av rygg, eller hele ryggen og mye mye mer. Godt det er minnefunksjon på slike seter, så man lett får tilbake favorittposisjonen til setet. Her var det også minnefunksjon på passasjersetet. Nydelig skinn!

Ettersom jeg har testet M5 og M550i med ventilasjon og massasjefunksjon, så er vel det noe jeg ville tatt med på setet i en GT, for det gir, om mulig, enda mer luksus.

Her satt jeg utrolig godt på langtur, og trivdes svært godt med materialkvalitet, stillhet i kupeen. lyden fra Bowers & Wilkins diamond anlegget og head-up displayet med god informasjon.
Sportsknappen til venstre for girspaken ble testet, men stort sett var bilen i komfortmodus, for det var bare så deilig!

De digitale instrumentene endrer utseende når sportsknappen er trykket inn, så det trenger du ikke lure på om du fikk til eller ikke. Da blir de sportslige detaljer fremtredende. Fjæring strammes opp, gir/motor reagerer raskere og girer opp senere, og du undres litt over hvordan det er mulig å få 265 hester til å sparke så mye ifra som de som bor her gjør.

Bilen kan kjøre selv, men om du ikke holder i rattet får du beskjed av bilen om å gjøre det. Forøvrig et nydelig ratt å holde i, så hvorfor man skulle ønske å ikke holde i det er egentlig en gåte for meg. Her er også rattvarmen på plass til de kalde dager da du blir glad for at bilen har xDrive og kommer seg fram på glatta.

Du har ladeplate til mobilen, og i armlenet er det rom for å lade både med 12v og med USB.

Baksetene er meget gode, men midtsetet bak kan nok oppleves en tanke hardt på lang tur. Jeg er omlag 184 cm, og fikk jo naturlig nok rikelig med plass bak meg selv, ikke så rart når en som er 195cm fikk god plass.

Baksetene har egne klimasoner, og temperaturstyring, og det er 2 stk 12v tilgangspunkt der bak.

Egenltig vrimler denne bilen av lekre detaljer, men jeg valgte meg ut baksetedøren. Høyttaleren er lekkert pakket inn, og lyser stilig på kvelden (om det blir mørkt). Stilig GT-logo i metallet. knapper for å styre den elektriske solgardinen.

Så er det materialer, sort pianolakk, metall, skinn… for meg er dette noen få små eksempler på luksus.

Her har du 610 liters bagasjerom, og hylla over der kan man ta av dersom man trenger mer plass i høyden. Ettersom bakruta blir med på åpningen av bakluka, så får du en enorm innlastingsluke. Her er det også knapp for hengerfeste, som du kan dra inntil 2100kg med, men da må du ha sånn tung-henger lapp, ettersom bilen veier 1955kg og har en tillatt totalvekt på 2580kg.

Hva en person synes om en bil sitt utseende kommer i bunn og grunn fra personens smak og behag.
Jeg liker utseendet på 630 GT, fra alle vinkler faktisk.

At noen mennesker mener at dette ikke er en «ekte GT» bryr meg igrunnen midt i ryggen et sted. For meg er det igrunnen det samme om enkelte vil kalle bilen en kombi-coupé.
Jeg synes den er fin, lekker, stilig… og mest sentralt av alt, den leverer ekstremt gode kjøreegenskaper og en heftig komfort.

I motsetning til folket som bygde hus på Helleren, for å spare penger på å slippe å kjøpe takstein, så synes jeg ikke BMW har spart på noe sentralt når de har laget 630 GT. Kjører du mye langt, og har råd, så bør du absolutt sjekke den ut!

For det er jo på en måte medaljens bakside, når du velger masse lekkert fra listen over ekstrautstyr, så blir det her ikke direkte billig.
Startprisen for en 630d xDrive GT er på 858 800.
Testbilens prislapp var på 1 187 400, så den hadde i grunnen ganske mye fra listen over ekstra utstyr innabords.

Forbruket i en bil med 3 liters motor avhenger veldig av hvordan du bruker gasspedalen, så det kan være hyggelige 0,65 eller det kan være mye mye mer. Det avgjør kjørestilen din. Uansett trenger nok folk ombord mye oftere «PitStop» enn bilen gjør med sin 66 liters dieseltank.

Kona mi syntes vi skulle kjøpe denne bilen, for den var så deilig og komfortabel og lekker og romslig og praktisk og sikkert mye mer…

Jeg gledet meg til fergeturene var over, så jeg kunne kjøre litt mer, men så var det dette med prisen da…
Har du råd vil du få mye kjøreglede og komfort, det er ihvertfall sikkert.

6-serie GT finnes også som 640d, da har motoren fått tildelt 320hk og 680NM. Startpris blir da 989 600.
Så har du en 640i, som har bensinmotor på 3 liter med 6 sylindre, som yter 340hk og har 450NM. Startpris på den er 1 009 000.

Det er liten tvil om at BMW 630d xDrive GT vil bli savnet, en nydelig bil på langtur!

Tusen takk til BMW Norge for lånet av denne lekre bilen!

 

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: