Kort test av nye BMW M5 (juni 2018)

Hjelp så heftig det er med 600hk og 750NM fra en nydelig 4,4 liters V8 i nye M5!

Dato 28.06.2018 @ 20:24

Det var BMW-Roadshow i Kristiansand, det var mandag, og etter en tur med BMW X6 M var det nye BMW M5 som skulle luftes en liten stund.

Den brummet og buldret godt fra start, men gikk svært komfortabelt fra Bavaria til motorveien.
Et lite trykk på M1 paddelen, alt i Sport+ og et resolutt trykk på gasspedalen…
HJELP! Så vilt! For en lyd! For noen krefter! Aaaaaa!! Er det mulig?
0-90 går jo bare så alt for fort!! Ikke så rart kanskje når 0-100 går unna på 3,4 sekunder.

Av motorveien, på igjen, vrooom! ai ai ai… for en heftig maskin!!
Og med et ørlite trykk på M1-paddelen igjen så blir den så komfortabel at du helst vil kjøre til Spania neste dag.
Det er altså så absurd at det er mulig å levere så vilt med krefter i kombinasjon med slik ekstrem komfort!

Jeg synes M5 har en meget pen og pyntelig framtoning, og veldig lekker i blå!
Spørsmålet er jo om en så vill bil fortjener litt villere utseende?
Mulig det er litt «pirkete», men jeg synes kanskje M3’n jeg testa så «riktigere ut» i forhold til villskapen og brutaliteten som bor i bilen.
Du må jo se litt nøye etter på bildet for å se karbontaket.

Forsetene kan justeres i alle bauger og kanter, og det er fint at man kan be om å bli godt og trygt klemt fast i setet.*
På en varm dag er ventilasjon i setet nydelig! På lik linje som setevarme og rattvarme er nydelig på kalde vinterdager.
Nå testet jeg jo M5 svært kort, men setet kjentes svært komfortabelt ut. For å uttale meg sikrere og mer bastant om dette måtte jeg testet litt lenger, men jeg vil bli svært overrasket dersom min mistanke ang setekomforten ikke stemmer.

Her i førerdøren kan du lagre din innstilling for førersete/speil, du kan åpne bakluka og ordne med vinduer og speil. Pent!

Nydelig ratt å holde i, og padlene bak reagerer raskt på girskift. På rattet er også padler for M1 og M2, som raskt tar deg over i Sport+ på alt som kan stilles inn. Ett trykk til på M1 går alt tilbake der du var før du trykket den første gang.
Her har du forøvrig en 8-trinns girkasse som skal være ny, og den er svært trivelig i bruk.
Head-up displayet er godt og fungerer bra selv med polariserte solbriller på.
Pen belysning i kupeen, og i høyttalerne til det heftige lydanlegget testbilen hadde.

Du blir ikke lei deg når du ser M5 i turtelleren hver gang du starter opp bilen, her snakker vi heftig bilglede!

Svært godt ryggekamera, veldig kjekt å ha når du skal rygge noe så dyrt, men husk å bruke den da. Kameraet svinger når du gjør det samme, så du skal se mest mulig i retningen du svinger. Litt usikker på om jeg likte akkurat det så godt.

Girspaken var litt ny for meg, men det er mulig jeg bare husker dårlig? Kul var den!
Knappene til venstre for girspaken hjelper deg med å stille inn støtdempere, styring og motor. På toppen av girspaken er det knapper for å styre girkassens respons. Kjekt med hurtigknappen/paddlen på rattet.

Menyhjulet kan du skrive på toppen av, praktisk og nyttig når du skal søke, enten det er etter kontakter, eller destinasjon.

BMW M5 er rommelig bak også, og ja, jeg får fint plass bak meg selv, til knær og til hode.
Satt der kun få sekunder, for ville så fort som mulig tilbake til førersetet, men mistenker baksetekomforten, spesielt i yttersetene, er meget god.

Egne klimasoner for de bak, og varme i baksetet, men jeg undrer meg, er det litt «puslete» med bare 1stk 12v tilkobling bak? Har du tre unger som går tom for strøm på mobilen/nettbrettet samtidig… ikke moro!
Men så kan du trykke litt på gasspedalen, så er det raskt glemt.

Bagasjerommet er ikke størst i klassen, men jeg tror nok du får med deg det du trenger likevel. Du har ihvertfall 530 liter med plass baki der.

Det er ingen hemmelighet at M5 ikke direkte er billig, men samtidig er det ikke så mange biler som kan levere så vilt med krefter og så heftig komfort heller. Startpris er 1 592 400, men du vil nok ha litt fra listen over fristende ekstrautstyr. Testbilen tror jeg må ha fått det meste, for prisen hadde kommet opp i 2 057 800.
Bare å spare i vei her altså.

Får du muligheten til å prøve nye M5, grip den sjansen, for den er en utrolig opplevelse!
Har du økonomisk mulighet til å kjøpe en? Hva i alle verden venter du på? Ventetiden er allerede meget lang!

Det er alltid en del som spør meg, hva er det kuleste du har kjørt… vel, nå er svaret uten tvil nye M5!

Tusen takk til BMW som lager noe så vilt! Tusen takk til BMW Norge og Bavaria for denne opplevelsen!