Test av nye Toyota Camry Hybrid (juli 2019)

Da Toyota Camry var i Norge sist var den populær som taxi, nå er den tilbake som hybrid, med en meget spennende pris!

Dato 17.07.2019 @ 15:44

Toyota Camry har solgt meget godt i USA, fordi den leverer god plass, god komfort og lavt forbruk etter amerikansk standard.

Den har vært borte fra Norge noen år, men nå er den tilbake, kun som hybrid.

Sedaner var ikke så populære i Norge for en tid tilbake, «alle» skulle ha stasjonsvogn, men taxinæringen satte pris på servicenivå og driftssikkerheten som Toyota leverte med sin Camry.

Det blir spennende å se hvordan markedet tar imot nye Camry i Norge, med en startpris på kr 441 800 for Executive, 461 700 for Premium og 487 600 f0r Platinum så er det ihvertfall ingenting å si på prisnivået sammenlignet med utstyrsnivået.

I Platinum får du med 3 soners klima, JBL audio anlegg, 10,6″ skjerm kontra 7″ i de andre, elektrisk justering av bakseterygg og en skjerm i midtarmlenet bak som kan styre temperatur, ryggvinkel, solgardin for bakrute og mye mer. Her snakker vi skikkelig luksus for de i baksetet som du må langt opp i helt andre prisnivåer hos konkurrentene for å finne maken til.

Jeg håper med andre ord at flest mulig går for Platinum, for det løfter bilen opp i luksusklassen, og prisforskjellen på 45 800 er ganske lav om man ser på alt utstyret man får for pengene.
Hadde merket her vært Volvo, BMW eller Mercedes hadde vi glatt snakket om 150 000 eller mer for samme utstyr.

Laget en liten filmsnutt der du blir bedre kjent med bilen og hva jeg synes om den.

Hybridsystemet her består av en 2,5 liters bensinmotor med 178hk, og en elmotor som bidrar når systemet synes den bør gjøre det, og gir bilen totalt 218hk.

Men med 221NM og 0-100 på 8,3 sekunder så kjennes ikke bilen spesielt sprek, mer komfortabel og sterk. Dette er en langturmaskin, ikke en racer til svingete vei.

Kjørefølelsen bærer preg av det gode salget Toyota har i USA, det vil si at det er en lett duvende «flyvende teppe følelse» som preger opplevelsen av bilen på veien.

Det gir en særegen komfort som mange vet å sette pris på, spesielt på langtur.

Men er det noe poeng med dette hybridsystemet da?

Ja, helt klart, at en 2,5 liters bensin med 178hk bruker 0,48 liter på mila fra Grimstad til Tønsberg er ikke fordi Toyota har tryllet med bensinmotoren, men fordi hybridsystemet slår inn titt og ofte med elektrisk framdrift. Kjører du mye på motorvei med 110 blir gevinsten noe lavere enn om du har en del 60-80 der du kjører.

Dette så vi på vei hjem til Grimstad igjen, for da var det ikke noe kø noen plass, og det påvrket snittforbruket på turen negativt.

0,53 liter på mila er fortsatt trivelig, men man merker jo at det er optimalt for et slikt system med noe mer småkjøring enn mer hurtig motorveikjøring.

Brede og fine forseter, lite aktiv sidestøtte å finne her, mer amerikansk komfortfokus. Må innrømme at jeg undres over at man ikke har minnefunksjon når både sete og ratt stilles inn elektrisk. Litt pussig rett og slett når det er så mye annen luksus her. Kjøing i setet finner du heller ikke. På dette området virker det nesten som om nye RAV4 har kommet enda et hakk opp på «utstyrsnivåskalaen».

En sedan er en bil man setter seg ned i, det er jo greit å huske på.

Førermiljøet føles et hakk mer moderne i nye Corolla og RAV4, men man har for eksempel fått knappene til cruisekontrollen på rattet her, og det er jeg glad for.

Hva som vises i skjermen mellom instrumentene kan du velge, og du kan foreta ulike menyvalg her også. Ellers er jo instumenteringen reltavit analog her.

Knappene til infotainmentskjermen setter jeg pris på, god avstand mellom dem, så du lurer ikke på hvilken knapp du treffer.

Fin lyd i JBL-anlegget som er med i Platinum utstyrsnivå er det også.

Ryggekameraet er helt greit, fint at man kan velge mellom «widescreen» og mer smal visning som vist over her.

Det er lagt inn fotoboksvarsling i navigasjonen, så det blir jo en del pip i bilen på norske veier av den grunn.

Moderne knapper for setevarme og motorstyring bakom girspaken. Lenger framme er det en ladeplate for mobilen, samt en USB, AUX og 12v.

Oppi armelenet kan du slå av/på airbag på passasjersiden foran. Sentralt om man skal ha et barnesete foran å kunne slå av airbagen.

Til venstre for rattet er det noen knapper, og spesielt knappen for bensinlokket er greit å legge merke til her, ettersom mange biler ikke har en slik knapp.

Selv om førermiljøet her ikke oppleves som det mest moderne på markedet, så tror jeg nok likvel at det er mange som lett trives her.

Baksetene er optimalisert for 2 personer, men fungerer også for 3, for det testet vi tur-retur Grimstad-Tønsberg. En som ikke har alt for store føtter kan ha dem på «klumpen i gulvet» på midten.

Man må bare passe på å gjøre de innstillinger man ønsker bak der før noen setter seg på midtplassen.

Menyen for yttersetenes ryggvinkel og baksetetemperaturen befinner seg i en skjerm i midtkonsollen i Platinum utstyrsnivå.

Når noen bruker midtsetet bak blir jo denne menyen skjult.

Når forsetet er stilt inn på meg selv har jeg fin plass til knærne mine i baksetet.

Hodeplassen må kunne defineres som litt akkurat for min del, kjenner jo at hårtustene mine kommer litt i taket innimellom.

Egne luftdyser bak, og et par ladepunkter lenger ned mot gulvet. 2x USB.

I bakruta har du en elektrisk rullegardin som kan betjenes fra menyen i midtarmlenet.

På sidevinduene bak er det mer manuelle rullegardiner. Store er de, og dekker vinduene godt.

Bagasjerommet har plass til 524 liter, men akkurat her er det et par ting jeg undrer meg litt over…

Det første er forsåvidt en vanesak, men jeg er litt mer vant med at knappen for å åpne bagasjerommet har midtplassen, dermed ble det litt fingermerker på ryggekameraet før jeg ble vant med hvor knappen var. Det samme skjer jo da hver gang andre skal åpne bagasjerommet. Ja ja… filleting som jeg bare undrer meg litt over.

Det neste er ikke like lett å avfeie med et «pyttsann», for nå er det ganske mange år siden sist jeg var borti ei bakluke som er festet slik at den knuser bagasje slik som denne.

Vises også i videoklippet litt lenger oppe i saken her.

De fleste andre bilmerker som bruker lignende løsninger har laget egne innpakkede rom for dette slik at man ikke pakker bagasje der denne armen kommer ned.

Her må man selv passe godt på hva man pakker hvor om man skal ha med seg mye. Skjerpings Toyota, dette er ikke moderne eller luksus i 2019, dette er på kanten til klønete!

Under gulvet i bagasjerommet er det ikke så mye plass, men her har man spesialbygde rom til slikt som er kjekt å ha med i bilen når man skal på tur.

Hengerfeste?

Nei, beklager, det får du ikke på Camry, og akkurat det er vel sånn sett noe som kan ødelegge litt for en del som hadde lyst på denne bilen dessverre.

Jeg håper jeg ser mange Camry på norske veier likevel, at det er mange nok som synes det er ok uten hengerfeste og som lever greit med å pakke bagasje med litt omtanke for de to bagasjeknuserne.

For jeg synes det er en fin og komfortabel bil, og jeg håper det er andre enn de som jobber med taxi som oppdager det.

Takk til Toyota Sør for lånet av nye Toyota Camry Hybrid!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: