Test av Audi e-tron i Norge og Spania (feb 2019)

Jeg har testet Audi e-tron i Spania på motorvei, racerbane, terrengløype, bygater, fjellveier og her på Sørlandet. En svært god el-bil!

Dato 17.02.2019 @ 21:46

Pressetur/AD// – Jeg fikk være med på Audi Brand Experience i Marbella som Audi sin gjest.

 

Audi e-tron skal komme i butikkene i mars rundt om i verden, men ikke i Norge, for her er den allerede i butikkene nå!

I Spania fikk jeg kjørt Audi e-tron over 300 kilometer på motorvei, fjellvei, landevei og byvei.

Jeg fikk teste bilen i en terrengløype, som vel egentlig var en slags grusvei med bratte bakker, sving med sprø helningsgrad og humper og dumper.

Foto: Audi

Ganske sprøtt når man skulle ned denne bakken her, for man så ingen verdens ting fra førerplassen.

Man så bare rett ut over tretoppene der nede, og ante at det måtte være en slags vei ned.

Med frontkamera ble det straks mye lettere å se hvor man skulle kjøre, det vil si, bilen skulle kjøre, for man setter bare bilen i offroadmodus, så ordner hill descent control resten av turen ned bakken.

Litt senere vrengte jeg opp en litt over 90 graders sving og avært bratt oppover, noe som også var meget uproblematisk med denne bilen.

Humper som gjør at 2 hjul «svever» er heller ikke noe problem.

Konklusjon etter terrengkjøringen: Du kommer deg nok rimelig greit fram til hytta med den her, med midre du har veldig unormal hyttevei, og må ha en Land Rover istedenfor, men da er det neppe el-bil du vurderer vil jeg tro.

Jeg fikk også testet bilen på racerbanen, Ascari Race Track, og det skal jo egentlig ikke være mulig å kjøre en 2,5 tonn tung familiebil på denne måten!

Men Audi e-tron tåler fint å kjøres hardt på bane, runde etter runde, noe jeg har blitt fortalt av folk med svært god peiling på Tesla, at en Tesla vil slite med i lengden.

Audi har brukt sin erfaring fra Formula E, og tatt inn alt de kan om kjøling av batterisystemer og performance inn i e-tron.

Neida, e-tron akselerer ikke raskest av alle elbiler, 0-100 går på 5,7 sekunder på det raskeste, og 6,6 sekunder i mer normalt modus.

Men med 664 NM (561 NM i mer normal modus) da bør man merke at det er bra med krefter i denne bilen, og de aller fleste som ikke har mye erfaring med Tesla eller I-Pace vil til og med tenke at dette her var veldig spreke saker!

La meg si det sånn, påkjøringsfelt til motorveien er mye lenger enn det du trenger med en e-tron, og enhver forbikjøring foregår svært uanstrengt og hurtig.

Ganske absurd syn når man har ventet lenge på å få teste Audi e-tron, å få se så vanvittig mange av dem!

På vei til Racerbanen og i terrengløypa kjørte jeg e-tron med vanlige speil, så på etappe to, tilbake til hotellet via Ronda, valgte jeg en bil med kameraspeilene.

Det er ikke mangel på skjermer i førermiljøet i en e-tron som har kameraspeil, og en redsel jeg har lest om er at man ikke kan se skikkellig OLED-skjermen til kameraspeilene om man har Polariserte solbriller. Jeg bruker bare polariserte solbriller, og så ikke noe dårligere med solbrillene på.

Informasjonen i Head-up displayet påvirkes derimot. Ikke sånn at du ikke ser det, men der er det en markant forskjell om du har på solbrillene eller ikke.

Kameraspeilet viser klare fine bilder, men skjermen er en del lavere nede enn et tradisjonelt speil, og det er ganske mye mindre.
Jeg merket at min hjerne er såpass automatisert på å holde oversikt bakover med tradisjonelle sidespeil, at jeg ikke helt ble vant med kameraspeil på de timene jeg hadde med bilen. Den tilvenningen tar nok noe mer tid enn som så.

At det er en vanesak er jeg derimot sikker på, men regn med at det kan ta en del tid.

Jeg fikk sola inn fra passasjersiden og rett på venstre speilskjerm, og så likevel bildet klart, men det jeg også la merke til var at fingermerker gir gjenskinn, og justeringen av kameraet foregår med å ta på nettopp skjermen på venstre side. Ta med pussefille, for det var ikke noe stas!!

Fingermerker blir det igrunnen nok av på andre skjermer her også.

Jeg skulle teste ut Range mode, og man ser lett her som lyset treffer litt fra siden at fingermerker er noe man må tørke vekk jevnlig, ettersom man jo må ta på skjermene hele tiden.

Range mode gir deg maksimal rekkevidde, ved å slå av lading av mobilen, klima av, og en fartsbegrensning på 90 som kan overstyres ved at gasspedalen trykkes ned til kick-down knappen under gasspedalen, men da får man også ganske heftig akselerasjon. Kan jo være fint om man bruker range mode og må foreta en forbikjøring.

Audi e-tron er i utgangspunktet en Audi som går på elektrisitet, dermed finner man forbrukstall som på en bensin eller dieselbil i instrumentene bakom rattet.

WLTP-målinger gir et forbruk på 22,5 – 26,2 kW/t. Mine erfaringer er vel at man i Norge, når temperaturen er litt over null, og farten er over 100 en god del av tiden, lander på 28-29 kW/t en plass litt avhengig av hvor tung gassfot du har. I Spania fikk man tilsvarende forbruk på motorvei i 120.

WLTP-rekkevidden er på 417 km om du har valgt kameraspeilene, og litt mindre om du har tradisjonelle speil. Hva det blir i kald norsk vinter har jeg ikke fått testet enda, for det var ikke så veldig kaldt den dagen jeg lånte bilen i Norge.

Min personlige favoritt blant seter var Sportssetene i skinn, men det er sikkert andre som lander på en annen konklusjon enn meg.

Flere bilder av interiør og bakseteplass og slikt kan du se fra da jeg var på bilmessen i Paris og hilste på bilen der.

Jeg fikk testet baksetene på vei tilbake til flyplassen, for da hadde vi privatsjåfør, og det var en god plass å sitte!

Ryggekameraet kan være helt vanlig, med 360 på høyre side, men det kan også bli ganske annerledes om du trykker på kameraknappen med 3D på.

Da får du en 3D-versjon av bilen som du kan snurre på og endre vinkel på, og det hele oppleves ganske fancy.

Når det er sagt er ikke Whow-faktor og fancy Audi sitt domene, der ruler igrunnen Tesla ganske solid. Det derimot Audi er gode på er millimeterpresisjonen sin, og på den helt usedvanlige gode kjørefølelsen.

Neida, de slår ikke I-Pace på sportslig kjørefølelse, men de er veldig veldig gode på all slags vei, og så stille at om man er alene i bilen og slår av musikkanlegget kan bli lettere frustrert over den svake hummingen fra elmotoren. Men når man først har et anlegg i bilen så bruker man jo gjerne det, og det kan kreve noe justeringer for å få optimal lyd.

Finnes det biler med bedre lydanlegg? Joda, det gjør da det, men dette er meget godt.

Jeg liker veldig godt hvordan Audi e-tron ser ut, men det er en del som mener at Jaguar I-Pace er penere. Jeg er vel kanskje konservativ jeg da, for jeg liker Audien best. Det er liksom en stilig og lekker SUV fra Audi som tilfeldigvis er elektrisk. Den skriker ikke el-bil lang vei for å si det sånn, og det må jeg innrømme at jeg har sansen for.

Audi har en stund nå brukt informasjon om terreng til å påvirke hvordan bilen oppfører seg, og på en e-tron vil automatisk regenerering bli sterkere ned en svingete fjellvei, enn på en vei som går mer flatt eller oppover, da blir det mer «sykkelmodus» om du slipper opp gassen. Du har padler bakom rattet, og et par trykk på minuspadlen gir deg litt ekstra regenereringsbrems når du ønsker det.

Jeg skulle vel ønske en softwareoppdatering som lot deg dra på et par hakk til på den minus-spaken, for folk som er vant med el-bil er vel også vant med å kunne ha noe mer regen-brems enn det Audi leverer foreløpig.

Du kan slå av regen-automatikken, og bestemme mer manuelt med padlene bakom rattet om du ønsker det.

Det jeg merket på meg selv etterhvert som jeg og e-tron ble bedre kjent med hverandre, det var at jeg likte bilen meget godt, og at jeg forsto hvorfor de som bare må kaste terninger landa på en sekser.

Jeg kaster av prinsipp ikke terninger, for enhver bil har både styrker og svakheter, og det er ulike kategorier av biler som man helst ikke bør sammenligne for tett, fordi det er ulike verdner som leveres på de fire hjulene. e-tron verden er stille og komfortabel, lekker og stilig.

Den er ikke best på plass selv om den er romslig, den er ikke best på akselerasjon selv om den er sterk og rask, den er ikke best på sportslig kjørefølelse selv om den ruler på racerbanen, men du verden så god den er!

Audi satser høyt på el-bil, og innen 2025 skal de ha 12 elbiler i porteføljen sin. I Genéve skal de vise fram sin Q4 e-tron, den blir spennende for de som synes e-tron er noe stor!

Noe som var veldig hyggelig med turen til Spania var å treffe på folk, som Kjell-Arne Wold. Han jobbet en god del år for Tesla, og har jobbet en god del med å finpusse på e-tron.
Han har hatt elbil i 10 år, og kan mye om biltypen.

Han viste fram ladegrafer for en del el-biler fra Inside EV’s artikkel fra 27/1-19, og over her har du e-tron sin. Der ser man at hastigheten holder seg på 150kW helt til batteriet har fått 80%, da reduseres hastigheten ned til 50kW.

Tesla har et ønske om at man skal dra videre til neste Supercharger, så der reduseres hastigheten etter 50%.

I-Pace reduserer også hastigheten på 50% og EQC reduserer hastigheten før 50% – for å si det litt enkelt så vil du hurtiglade raskere med en e-tron på en hurtiglader som kan tilby 150kW eller mer.

Jeg måtte jo teste bilen i Norge også, ikke bare i Spania, på veier som Audi hadde valg ut for meg.

Så jeg tok turen til Kristiansand, og med vinterdekk ble ikke akkurat bilen mer bråkete for å si det slik.

Det var noe mer fristende i Norge å velge Comfort, så da gjorde jeg det. En annen sak jeg fant ut at jeg savnet litt var rattvarme, det begriper jeg ikke helt at ikke er med som standardutstyr på en elbil?!?

Selv med et par dagers pause fra bilen, så var det som å møte en veldig god venn igjen, for dette er en bil man lett blir glad i.

Bakpå bilen kan man også ha tilhengerfeste, og dra med seg inntil 1800kg, noe som gjør denne el-bilen ganske komplett for mange i Norge.

Jeg kjørte godt over 200 kilometer med bilen på Sørlandet, og tenkte at jeg skulle dra til IONITY-laderen på Kjerlingland for å sjekke ladehastigheten der.

Men denne kvelden ble jeg dypt og inderlig skuffet over IONITY!

Første lading varte i 11 sekunder, så jeg ringte hjelpenummeret der man kan få hjelp på engelsk eller tysk.
Hyggelig dame som ba meg teste en annen lader, den varte i 30 sekunder før den slutta å lade.
Så da ringte jeg igjen, og ble bedt om å prøve en annen lader, og den varte i hele 1 minutt og 33 sekunder! (hastigheten kom raskt opp i 79kW).
Vi gjorde enda et forsøk, men den sluttet å lade etter 15 sekunder.

Og svaret da var… sorry, can’t help you, go charge somewhere else. Ikke moro!
Klask på fingrene til IONITY for å levere så dårlig denne kvelden!

Oppdatering 21/2-19:
Det viser seg at ansvaret her er noe mer delt mellom IONITY og Audi enn jeg først trodde. De jobber rimelig hektisk nå på begge sider for at e-tron bilen og IONITY ladere skal snakke sammen på en god måte, slik at man ikke skal oppleve avbrutt lading slik jeg opplevde. Kommunikasjonen utad angående dette er til dels sprikende og dårlig, og egner seg ikke gjengitt, men i korte trekk håper partene på at dette kan løses med en softwareoppdatering. Dersom softwareoppdateringene ikke skulle vise seg å gi det ønskede resultat, blir dette uansett løst når væskekjølte kabler er på plass i løpet av mars.

Bilen, den skulle jeg gjerne hatt, men så var det dette med prisen da, for jeg er jo glad i ekstra utstyr, og da kommer man ikke unna med startprisen på 659 000.
Jeg lander fort på 850 000 med vinterdekk og ferdig levert, naturlig nok med det meste av utstyr. Og det har jeg dessverre ikke.

Du kan ta kontakt med din nærmeste Audiforhandler, og prøve bilen selv, det kan anbefales!

 

 

 

Hva er pressetur?
Turen til Spania ble dekket av Audi, flyreisen, overnattinger og mat der nede.
Mine kostnader begrenser seg til å komme seg til flyplass, parkering og mat/drikke på fly/flyplass.

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: