Volkswagen i Norge hadde lansering av sin nye T-Roc 4/1-18, så da måtte jeg jo teste den en tur selv om været ikke var så glimrende.
Testen ble oppdatert 11/1-18 fordi jeg da fikk teste bilen litt mer/lenger.
Det første som slo meg da jeg kom inn i butikken var at bilen hadde et veldig stilig design, rett og slett kult.
Mulig det er størrelsen sammen med designet som treffer meg, kanskje det er alle de fine linjene i designet, kanskje er det kombinasjonen?
Det som er sikkert er at designet traff meg godt, og jeg mistenker det kommer til å treffe flere enn meg.
Skikkelig kul bak også! Jeg er vant med at Mini og Alfa Romeo kommer med lekre og kule biler, men dette er vel noe av det stiligste VW har laget på lenge om man ser litt bort fra at det ikke er så lenge siden de kom med Arteon som også har et svært lekkert design.
Bakruta er ikke veldig stor, og gir dermed ikke veldig mye utsikt nær bilen bak. Ryggekamera kan nok være gunstig å krysse av for, selv om sensorene gjør en god jobb de også.
Jeg starter denne gang med bagasjerommet, som er en tanke større enn i VW Golf når bagasjeromsgulvet er i øvre posisjon. Grunnen til at jeg starter her er for å illustrere at dette ikke er en stor SUV, men en SUV for de som egentlig liker Golf veldig godt, men har mer lyst på den som SUV – voila – velg T-Roc!
Drømmebilen for alle som er litt lei av å sette seg ned i en Golf, men heller vil sette seg inn i den.
Her er bagasjeromsgulvet i nedre posisjon i en T-Roc med 2-hjuls trekk, de har noen cm ekstra plass baki i forhold til T-Roc med 4Motion. Så en del flere liter enn i Golf har du plass til her.
Så bar det ut på tur i sludd og slaps, med en T-Roc som hadde en 150hk dieselmotor og 4Motion.
Jeg har nå (11/1) fått testet hvor god den er på glatta i bratte bakker og med bakkestart flere ganger, og det fungerer veldig greit med 4-Motion i slike bakkestarter.
Bakkeklaringen er ikke som på en stor SUV, men såpass at det hjelper godt på vinteren.
Når det gjelder motoren, så hører man at det er en diesel, men jeg kan ikke si at jeg synes lyden er noe mer påtrengene her enn i en Golf, kanskje heller hakket mindre lyd her i T-Roc. Det jeg er litt mer usikker på om jeg er veldig glad i er at man må trykke gasspedalen ned litt lenger i T-Roc enn i Golf for å få mye reaksjon, dermed føles den ikke fullt så sportslig for meg som Golfen gjorde. Trykker du gassen ned skjer det mye, og det flytter seg bra.
Fant også ut at den har bra lys, og blinklyset foran er bare veldig stilig! Det er lyset under hovedlykta som blir til blinklys.
Testbilen hadde ikke automatisk avblendbart fjernlys, men ellers bra løsning på spaken du dytter fram for å få på fjernlyset.
Skikkelig stilig med kontrastsøm-løsningen for setene! Lekker detalj som gir lys i kupeen uten at det er veldig lyst på flater som lett får farge fra olabukser eller andre ting som avgir farge. En bakkeklaring på 16,1 cm (SUV har ofte 20) gjør at jeg ikke setter deg opp i bilen, men mer inn i den, og jeg får en fin avstand mellom sitteputen og gulvet.
I designutgaven ser setet slik ut, og noen har kommentert til bilselger at de likte dette setet bedre enn det som var i sportsutgaven jeg testet.
Persoling likte jeg best setet i sportsutgaven. Fordi jeg sitter noe høyere her enn i en Golf, blir det å skulle kjøre langt hakket mer komfortabelt for meg i T-Roc.
Interiøret er i velkjent VW-stil, det er ryddig og moderne, med store fine skjermer. Active Info Display har kommet i siste nye versjon, så det har jeg tatt litt ekstra bilder av. Den litt grå pynten kan man få i andre farger som virkelig hever sprekhetsgraden til interiøret! En del vil kanskje stusse på vribryteren bakom girspaken, men det er en bryter der du sier ifra til bilen hva slags underlag du kjører på. Jeg valgte snø.
Ratt Volkswagen lager synes jeg er gode og stilige. Liker knappeløsningene deres. Liker at det er mange muligheter for å variere grepet. Etter min definisjon av ratt er det noe hardt, om du sammenligner med for eksempel BMW sine ratt. Så vil det jo være en smakssak hva man selv liker best.
Utsikten fra frontruta er som på en Golf, og det har jeg vært godt fornøyd med i 3 år, men det er klart at om du kommer fra en Grand C4 Picasso som har en frontrute nesten på størrelse med den en Tesla X har, så blir jo denne frontruta veldig liten i forhold.
Om man trykker på rattets høyre side, på OK-knappen, så vil visningen i Active Info Display endres. Tre ulike visninger av speedometer og turteller. Så kan man naturligvis velge hva som skal vises i midten, der er det mange valg.
Turteller er borte, men du ser hvilket gir du bruker, og farten vises med tall til høyre.
Her vises et utvalg av informasjon fra kjørecomputeren, og i neste steg kommer du tilbake til de mer «vanlige» sirkulære visningene av turteller og speedometer.
Infotainmentskjermen er stor og god, fint at de fleste trykk foregår i kanten av skjermen.
Klimaanlegget er bra, men på demobilen hadde de ikke krysset av for rattvarme, det ville nok jeg ha krysset av for.
Folk som har testet det vil neppe ha ny bil uten.
Dersom armlenet er skjøvet fram får du litt lite tilgang til koppholderne, men armlenet kan lett skyves langt nok tilbake til at du har god tilgang her.
Baksetet har bra med plass til lange folk når det gjelder hodeplass, men benplassen er mer avhengig av hvem man har foran seg, og jeg fikk litt lite plass til knærne mine bak meg selv for å si det slik. Bak en kortere sjåfør ville jeg også hatt god plass til knær og ben. Inn/utstigning med lange føtter kan være noe kronglete på kompaktsuv-biler som denne er, for hjulbuen kommer liksom litt inn i det aktuelle området.
Denne bilen har etter det jeg kan forstå mange styrker, og design er helt klart en av de sentrale.
Størrelsen er en annen styrke, ikke alle ønsker seg diger bil, men de ønsker seg å sette seg inn i bilen og ikke ned i den.
Ser her nå at en mer skjult løsning for håndtaket til bakdørene hadde gjort seg, mange som har valgt det som løsning for sine kompakt-SUV’er.
Her blir det nesten samme løsning som Lamborghini har valgt for sin SUV Urus, som kommer etterhvert. Nesten godt det var 1 ting å plukke på når det gjaldt designet, perfekt kan jo bli kjedelig.
Du kan få T-Roc med 3 motorer foreløpig, 2 bensinmotorer, 1,0 liter med 115hk med 2wd og manuell kasse, og en 2,0 liter med 190hk med 4wd og DSG.
Du kan også få den med motoren jeg testet, en sprek 2,0 liter 150hk diesel med 4wd og DSG.
3 utstyrsnivåer, der de to største heter Design og Sport. Jeg testet Sport. Pris starter på 289 700, men på grunn av mye større avgifter på de større motorene blir startprisen for disse fra 408 000 for 190hk bensin med Design utstyrsnivå og 431 600 med Sport utstyrsnivå. Dieselen får du bare i Sport utstyrsnivå, og den starter da på kr 426 600.
Hvilken motor man bør velge kommer an på kjøremønsteret man har, stort sett småkjøring så kan man fint ha bensinmotoren. Mye langkjøring blir dieselmotoren både drivstofføkonomisk og miljømessig lureste valg.
T-Roc er for meg en Golf som har vokst i høyden og fått et kulere design. Mange i dette landet trives med Golf, men i de senere år er det jo mye e-Golf og Golf GTE som har tatt salget. En T-Roc GTE hadde nok solgt enda mer enn bensin/diesel får til. Tror nok likevel mange vil ha gode år med T-Roc til det er flere elektrifiserte alternativer på markedet.
Oppdatering 1/3-18: «Ikke kjør ute i dette været – test»
Noen har muligens fått med seg i nyhetene at vi har hatt snøkaos på Sørlandet, hva er vel da bedre enn å teste T-Roc med 190hk bensinmotor og 4Motion?
Slike bilder forbinder jeg med en eller annen fjellovergang, ikke Odden kjøpesenter i Grimstad, så politiet sin oppfordring om å ikke kjøre ute på veiene var på sin plass!
De fleste har jo ikke T-Roc med 4Motion riktig enda.
Mode select setter man naturlig nok på snø i slikt vær, og så må man holde god avstand til bilen foran, for 4Motion hjelper deg ikke når du skal bremse!
Da jeg kjørte til Gromstad Auto skal jeg innrømme at jeg var litt usikker på om jeg faktisk ville klare å komme meg dit med den gamle Saaben… men det gikk… tok bare 45 minutter istedenfor de 20 det bruker å ta.
Å kjøre med T-Roc med 190hk var direkte moro, spesielt med stor åpen plass og ESP i Sportsmodus!
Jeg lurte aldri på om jeg skulle komme fram i uværet, og motorvarmeren gjorde at det var lunt og varmt å sette seg inn i T-Roc’en.
Rett opp en bratt ganske dårlig måka bakke, null problem! Moro!
Det var ikke så lett å se neste morgen at jeg hadde vært ute på kjøretur kvelden i forveien…
Måking er ikke fullt så moro!
Men kan varmt anbefale en prøvetur med T-Roc på vanskelig vinterføre, det blir brått mindre vanskelig!
Takk til Gromstad Auto for lånet av T-Roc!