Test av MINI Clubman ALL4 Sportautomat JCW (okt 2017)

Mini har kult design, og med sterk motor blir kombinasjonen meget god.

Dato 18.10.2017 @ 16:23

En Mini Clubman John Cooper Works er ikke helt som andre Mini Clubman.
Denne jeg testet har fargen Midnight Black og rødt tak – svært lekkert!
231hk og 350 NM gir deg 0-100 på 6,3 sekunder, og det med et svært inspirerende lydbilde for enhver som har noe snev bilinteresse i seg.
Clubman kjennetegnes raskt på den delte bakdøra.


Stilig rød linje i grillen, og røde speilhus, er med i Chilipakken. Tøft luftinntak på panseret.
Bilen er rett og slett en kombinasjon av en designperle og lykkepille.

Det innvendige designet er nesten enda bedre enn det ytre designet, og en som har litt sans for design merker fort hvor moro det er for øyne og for hjerte å se på, oppleve og å ta på alt sammen i bilen. Rett og slett en deilig helhet!

Elementer i interiøret kan man kjenne igjen fra BMW, som knapper/hjul bakom girspaken. De er noe redesignet, men gjenkjennelige.
Svært godt ratt, meget gode seter, kule knapper og brytere, artig ring rundt basen til girspaken der man kan velge hvor grønn/sportslig man vil at bilen skal være.
Frontruta i testbilen var utstyrt med varmetråder, noe som gjør at du sjelden har behov for å skrape frontruta dersom bilen ikke står i garasje om vinteren.


Infotainmentskjermen har også et stilig design, og den er logisk bygget opp. Speedometer og turteller er naturlig nok retro analoge, men med innslag av digital informasjon. Girhendlene bakpå rattet er artige å bruke, men man kan fint la de være i ro også.


Har veldig sansen for bruken av vippebrytere, selv om de neppe er like rimelige å lage som sorte plastknapper. Er også veldig stilig at vippebryterne går igjen i taket.


Stemningsbelysningen på kvelden er også svært stilig designet, lett å bli glad i denne bilen!


Utenfor førerdøren dukket Mini-logoen opp på kvelden, noe Audi og flere andre også har begynt med. Er en ganske stilig effekt i mørket!


Det er nesten sjokkerende god plass i baksetet til en stor kar som meg, bilen heter Mini, men det gjelder ikke plass innvendig!
Nå vil jo jeg sitte i førersetet i en så kjøreglad bil som dette, men likevel, du vet at de i baksetet ikke stanger i taket eller får knærne i forsetet.


To fine enderør, akkurat passe skjult av et kult design der bak. Stilig med de to bakdørene som åpnes til hver sin side.


Bagasjerommet på 360 liter er ikke så veldig stort, men baksetene kan felles ned 40/20/40, noe som gjør bilen så fleksibel som den kan bli. Denne har også hengerfeste, og på taket kan man også frakte ved behov for mer frakteplass. Ettersom bakdørene er delt har de hver sin søte lille vindusvisker, som får deg til å smile når de er i aksjon.


Hva koster noe slikt som dette? Vel, Clubman starter på 290 100, men da med en helt annen motor og utstyrsnivå.
Bilen jeg testet har en grunnpris på 537 400, og er jo da naturlig nok ikke den modellen som man ser oftest i Norge, med ekstrautstyr koster den 689 100, men har jo færre bivirkninger enn lykkepiller man får fra legen. Burde jo nesten vært å få på blå resept.


Vil du ha kule felger, røde bremsekalippere, firehjulstrekk, 231 hk og et stort glis hver gang du kjører bil, kan du jo besøke Bavaria sin Mini-butikk i Sørlandsparken ved Kristiansand. Der får du god hjelp fra Preben Andre Stangeland.