Test av VW Golf (juni 2014)

VW Golf hadde en leasingkampanje, og dermed måtte jo den også testes.

Dato 04.06.2014 @ 09:15


VW hadde i mai en leasingkampanje på Golf 1,6 diesel Highline 2015 mod med 4 motion, noe som gav mye bil for pengene i forhold til andre leasingtilbud på markedet, så den måtte jo testes.
Motoren er fin, sikkert mye kulere om den hadde hatt 150 hk diesel, men drar greit nok med 105 hk diesel, og forbruket er pent – for oss vil jeg anslå at det ville være rundt 0,5 liter på mila på vår kjøring.
Designet på 2015 Golf er stilig synes jeg, ikke heftig kult, men stilig.


Ettersom Golf har mer plass enn Polo, og har firehjulstrekk, ble det ikke så aktuelt å teste Polo i denne omgang.


Bagasjerom i mellomklassen er jo enorme i forhold til småbiler, og Golf har ikke akkurat et bittelite bagesjerom (stasjonsvogna har et enormt baggasjerom, dersom det er noe du er på jakt etter).


Denne bilen har en del ekstrautstyr utover Highline, blant annet et ergonomisk sete med massasje for korsryggen. Her KAN du justere vinkelen, samt seteputens lengde, for å sikre perfekt støtte under lårene. Korsryggstøtten er elektrisk justerbar, og setene er svært gode å sitte i sammenlignet med alt annet jeg har testet denne gangen!

Rattet har endelig fått knapper for cruisekontroll, og den er adaptiv, takk for det VW! Spaken bak rattet som de har hatt før var ikke like brukervennlig for å si det sånn.
Radioen har en lekker touch skjerm, henter radiokanalenes logoer, og lyden i standardanlegget er helt fin.

Ekstrautstyrslista for Golf har blitt lang, ikke fordi det er MYE ekstra man må ha, men det er mye ekstra man kan ha.


Baksetet er helt klart mye rommeligere enn hos småbilene, og sammenligner du med 308 vil du finne likheter på hvor god plass du har.
308 og Golf er likevel forskjellige på mange områder, og en prøvetur er viktig så du kan føle på hvem av dem du liker best og trives best med!

For oss ble dette en helt klar finalist, med romslig bil, firehjulstrekk, ergonomisk sete foran med korsryggmassasje, motor/cupevarmer, adaptiv cruise, sota ruter bak og litt sånt, så kom vi fortsatt under 1900 per mnd på leasingen. Det gir rett og slett MYE god bil for pengene!

Denne bilen lånte vi over natten, så vi begge skulle få testet den skikkelig, derfor en +/- liste:

+
Firehjulstrekk
Motorvarmer/kupévarmer
Svært godt førersete
Romslig (ihvertfall i forhold til de bilene vi nå har testet)
Svært bra utstyrt (Highline, adaptiv cruise, keyless, sota ruter bak)
Leasing per mnd under kr 1900/mnd (med ALT av kostnader ca 2000/mnd billigere enn i3)
Dieselmotor som er trivelig å kjøre og har hyggelig forbruk
Lav servicekostnad i leasingperioden
Levering i juli/august – ikke oktober eller februar


Ikke så kul og uvanlig – ingen som spør på Drive-In på McDonalds hvordan bilen er å kjøre
Ikke like billig forsikring som Leaf og i3
Ikke like miljøvennlig som i3 (som her i Norge blir veldig miljøvennlig)
Ikke like heftig drag i motoren som i3

Bilmerke:
Drivstoff: