Test av Alfa Romeo Giulia (sept 2016)

Alfa Romeo Giulia er en lekker og særdeles kjøreglad bil!

Dato 20.09.2016 @ 14:19


De som har lest mye i bloggen her har kanskje lagt merke til at jeg ikke har prøvekjørt noen biler fra Alfa Romeo, så nå når de kom med nye Giulia måtte jeg jo bare benytte sjansen til å få meg en prøvetur. Selv om turen ikke var så lang tror jeg at jeg forstår hva som fenger de som er avhengige av Alfa Romeo, nemlig kjøregleden.


Utseendet har bilen også med seg, og det er jo ikke akkurat negativt. Skulle ønske skiltplate foran ikke var obligatorisk i Norge, for bilen er vakrest uten det.

Bilen har et vakkert design uansett hvlken vinkel du ser den fra!
Bilen jeg testet er en Giulia Super med en god del ekstra utstyr i tillegg. 2,2 JMTD diesel med 180 hk og en deilig manuell girkasse, og for ikke å glemme smykket av en girkule i aluminium. Bakhjulsdrift gir lett og presis styring selv om du trykker på gasspedalen i en sving, og er helt klart med på å bidra til kjøregleden bilen gir.


Helt klart kule 18″ felger, men kan være lurt å ikke ha runflat dekk med tanke på ro og fred i kupeen på motorveien. Standard er 17″ felger som nok gir enda mer ro i kupeen på motorvei. Lurt å teste slikt! Gjør godt å se og kjøre en bil som er lekker over alt! Startpris for bilen er 378 900, men med den sterkeste dieselmotoren og alt det utstyret jeg vil ha på bilen kommer prisen på noe over 550 000. Kan høres mye ut, men du får veldig mye kjøreglede for de pengene!


6-veis justerbare el-seter med minne, gode seter, men du kan ikke vippe opp seteputen i forkant, så test ut om du blir fornøyd med disse setene, eller om du går for en «luksuspakke» til ca kr 35 000 der du kan justere setene enda mer. Når du går ut av bilen kjøres setet bakover, så du lettere skal komme deg ut. Mulig det kan bli litt spennende for de bak, om du har folk i baksetet. Stolpen ved siden av setet er også dratt noe langt frem, som gir litt unødig kronglete inn/utstigning.


Infotainmentskjermen finnes i 3 størrelser, fra 6,5″ via 7″ til 8,8″ som denne har. Liker det store hjulet mellom setene som også fungerer som joystick. Gjør det enkelt å manøvrere i menyene. Knappen til venstre bakom girspaken er litt ekstra morsom, for den gjør at bilen endrer karakteristikk, fra sportslig, via normal til økonomisk. Utrolig å oppleve hvor mye mer respons man fikk i sportsmodus, til tross for at jeg syntes responsen var meget god i normalmodus!
Slankt og godt ratt, med «utvidelser» på strategiske steder der du som regel holder lenge. Artig detalj med start/stopp knappen på rattet.


Ryddige og oversiktlige instrumenter, og fargekoder som viser deg hvilket kjøremodus du har valgt.
Ryggekameraet var også bra.


Ikke så vanskelig å forstå at d står for sportsmodus, og du får litt ekstra rødfarge i instrumentene.
Bilen blir veldig artig i sportsmodus! Må oppleves!


Det er ikke aller mest plass i baksetet, men husk at forsetet her på bildet er kjørt en del lenger bak enn posisjonen det har når jeg kjører bilen. Uansett er nok trivselen best foran i denne bilen, som sjåfør. Takhøyden var fin, men benplassen kan vel diskuteres. Tror nok jeg må definere den som noe knapp.


Bagasjerommet rommer 480 liter, men dette er en sedan, så da blir innlastingsåpningen litt liten for ting som barnevogn som er litt romslige i størrelsen.
Kofferter er null problem å få inn her. Til tross for en lengde på 4,64 meter har jeg kategorisert bilen som «mellomstor» på grunn av noe begrenset bakseteplass og luka til bagasjerommet. Syntes det var litt vanskelig å legge den inn i kategorien «familiebil til 5». Jeg vet ikke om det er noen stasjonsvognplaner, men de som er på jakt etter en kjøreglad sedan bør jo prøve denne bilen!


Du kan få denne bilen med en bensinmotor på 2 liter, og 200 hk med automatgir, den starter på 485 800.
Så har du en bensinmotor til, 2,9 liter manuell og automat med 510 hk som starter godt over 1,1 millioner.
2,2 liters diesel finnes med 150 hk og 180 hk, og sistnevnte kan du velge med automat.


Du kan lese mer om denne bilen på Alfa Romeo sine nettsider. Og du bør prøve denne bilen dersom du liker å kjøre bil!


Alfa Romeo har kombinert et vakkert og stilig utseende, med svært gode kjøreegenskaper. Hadde vært hyggelig om det ble en del slike perler som kjørte rundt på norske veier fremover, da tror jeg flere folk i Norge hadde smilt litt mer, for god design og gode kjøreegenskaper får frem smilet hos folk!


Takk til RSA BIL i Arendal for lånet av Alfa Romeo Giulia! Stikk gjerne innom butikken deres på Krøgenes for en hyggelig bilprat!

Andre som har testet Alfa Romeo Giulia:
Hegnar
DinSide

Kategori:
Drivstoff: