Test av nye BMW X5 3.0d xDrive (des 2018)

Nye BMW X5 har en rik personlighet, og endelig fikk jeg noe mer tid til å bli litt bedre kjent med denne muskelbamsen av en SUV.

Dato 20.12.2018 @ 11:53

Jeg fikk hilse på X5 i november, og tok ganske mange bilder av den, de kan du se her.

På hovedbildet ser du at jeg tester xRocks kjøreprogrammet for litt vanskelig terreng.

Det er en del ulike kjøremodus å velge mellom, og har du da en litt over middels kronglete hyttevei er det lite sannsynlig at du ikke kommer deg dit med nye X5.

En ting er å kjøre opp en mørk, regnvåt og kronglete vei, noe ganske annet er å rygge ned igjen, da var det helt tullete deilig med ryggeassistenten, som tok meg eksakt samme vei ned igjen som jeg hadde kjørt opp.
Den fungerer for de siste kjørte 50 meterne. Filmet litt:

Det var svært behagelig for å si det mildt å overlate kjøringen til bilen som husket hvordan jeg hadde kjørt, og som da bare reverserte det jeg hadde gjort de siste 50 meterne.

Noe annet jeg fikk testet i desembermørket på den mørklagte veien var denne testbilens laserlys som aktiveres i hastigheter over 60 km/t.
Dersom alle biler hadde hatt slike lys hadde vi ikke trengt veibelysning, det er ganske utrolig utvikling som har vært de siste årene på lys fra biler, noe som gir ekstremt mye bedre sikt og oversikt selv om det er mørkt ute.
Går man for tilleggspakken «Innovation» er det adaptive LED lys der, har en mistanke om at det også er veldig bra lys.
Kjører du mye på helt mørklagt vei er det nok en tanke om ikke laserlys også skal være med, for man får en mye mer avslappet reise når man ser så bra som man gjør med laserlys.

Testbilen har en M-Sport pakke som påvirker bilens ansikt, og gjør at det vises hvor mye muskler denne bilen har.
X-Line pakken er for de som ønsker litt mindre sinna front, og mer eleganse.

Jeg forelsket meg veldig raskt i denne motoren som leverer hele 620NM allerede fra 2000 omdreininger. Ikke bare er den skikkelig bamsesterk, men det låter altså så moro at jeg ikke kan la være å glise mens jeg kjører. Helt seriøst, kjører man denne og ikke får lyst til å ta den med hjem etterpå, da liker man egentlig ikke å kjøre bil.
Så skjønner også jeg at økonomien kan sette en stopper for mange her, inkludert meg selv, men hjelpe meg som man får lyst på denne bilen jo mer man blir kjent med den! Du er herved advart.

Er det lov til å spørre Tesla veldig pent om de kan tenke seg å dra på karroserisammensetningskurs hos BMW?
Det er litt ekstra deilig når muskelbunten er pent satt sammen!

Jeg måtte spørre forhandleren i Arendal om det var noe ekstra motorlyd i bilens lydanlegg, altså såkalt jukselyd, men nei, her var det bare sportseksosanlegg og naturlig ekstremt deilig lyd.
Du skal nok være litt mindre opptatt av å teste akselerasjon enn jeg var denne dagen for å komme ned på bilens forbruk på 0,60 – men denslags kunne jeg ikke prioritere å teste ut når jeg hadde bilen fra en dag til neste.
Det kan jo være at enkelte synes at motorer ikke skal høres eller merkes, men da velger man kanskje el-bil?
For de som ikke tar til takke med hefitge 620NM, så finnes jo en M50d med spinnville 760NM fra 2000 omdreininger og 400 gamp. Det må jo bare være en helt hinsides artig kjøreopplevelse!

Nå kan jeg med trygghet si at forsetene er svært gode, selv om de kan bli enda noen hakk bedre, og få ventilasjon og massasje.
Jeg synes det er veldig bra at X5 kommer med el-seter med minnefunksjon som standardutstyr. Den har faktisk ganske mye mer som standardutstyr enn den utgående modellen hadde.
For å nevne noen få ting som nå er standardutstyr, Dynamic Damper Control, Navi pro, Ryggekamera, Driving Assistant og bagasjeromsnett + mye mer.
Med tilsvarende utstyr ville utgående modell kostet 1 071 400 før leveringskostnader, mens den nye ligger på 991 200 før leveringskostnader.
Testbilen bikker 1 400 000 inludert leveringskostnader og masse gromt ekstrautstyr, det er svært lite den mangler, for å si det slik.

Et svært deilig førermiljø. Helt nydelig ratt med varme i hele rattet, og lett tilgang til rattvarmeknappen på rattet. Det er oppvarming av både sete og armlenet. Knappene er plassert i soner, og pianolakkoverflate kan det være lurt å rengjøre innimellom, for fingermerker blir det.
Veldig glad for at iDrive i ny versjon fortsatt gir mulighet for å bruke joystickhjulet som man kan skrive bokstaver oppå når man skal søke etter steder å reise til eller man søker i egen telefons kontaktliste. Man kan også trykke på selve infotainmentskjermen. Infotainmentskjermen er nå mer sammensmeltet med instrumentskjermen bakom rattet.

Det kan se ut som knappene er mange, men det er ikke mange funksjoner som har egne knapper. Til venstre bak startknappen finner du ulike kjøremodus. Litt lenger til høyre er knappen for brekket, så kommer terreng/bakke knapper bakom joystickhjulet. Foran joystickhjulet er det noen hurtigknapper for hovedmenyer. Knappene ovenfor startknappen er sånn sett litt mer lett blanding, av å slå av det at motoren stanser når du stopper bilen, for eksempel i et kryss eller ved rødt lys. Du har et par knapper for parkerings-situasjon, og knappen for ABS-systemet som du kan slå av.

På kvelden får knappene lys i tekst og symboler, og er dermed minst like enkle å bruke selv om ambientebelysningen naturlig nok er mer avdempet enn dagslys.
Ambientebelysningen kan du også velge farger på, som seg hør og bør, og du kan også bestemme lysstyrken.

Her er døra åpen, og kupélyset er også på, men det er rett og slett en trivelig plass for føreren også på kvelden dette her!

BMW var tidlig ute med head-up display, og det er særdeles god kvalitet over det som vises der. Nyttig informasjon og svært tydelig, mye bedre enn det bilder klarer å fange opp. Men det er ekstrautstyr.

Foran girspak og joystickhjul finner du et rom med koppholdere som har varming/kjøling avhengig av hva du velger. Du finner også en ladeplate under her, og 12v + USB-C tilkobling.

Baksetene ble behørig vist fram i novembertesten, men da var det vel ikke noe bilde av menyen for klima og setevarme for baksetepassasjerene, så her er den.

I novembertesten tok jeg vel ikke nærbilde av knappen for hengerfestet, selv om bagasjerommet ellers ble behørig avfotografert.

I november sa jeg at jeg skulle finne ut om X5 er verdt de ekstra pengene, og dersom du har økonomisk mulighet, og du tenker at kjøreglede betyr noe, så vil jeg uten tvil si ja. BMW X5 er verdt de ekstra pengene i forhold til VW Touareg. Når det gjelder Audi Q8 er det også forskjell på kjøregleden, men den er noe nærmere på designsiden, så der må man nesten teste litt selv og se hva man liker best. Jeg må si i dette SUV-selskapet så kan man jo få en XC90 T8 til like under millionen, og kjøpe en fin BMW i3 i tillegg før man er på samme sum som X5, så XC90 skal ha for at det er mye bil for pengene!

Relativt tidlig i 2019 slippes prisene for den ladbare hybriden X5 xDrive45e iPerformance, som kommer med en elektrisk rekkevidde på omlag 70km (80km omregnet til NEDCcorr/NEDC overgang).
394hk og 600NM som leverer xDrive uansett hva som driver bilen framover. Bagasjerommet krymper fra 650 liter til 500 liter, men jeg tror det blir en særdeles spennende bil! Gleder meg til den kommer i andre halvdel av 2019!

Takk til Bavaria Sør avd Arendal for lånet av nye BMW X5! En eksepsjonelt god bil jeg gjerne skulle hatt lenger, mye lenger.