En ørliten tur med nye BMW X5 (nov 2018)

Lørdag 24/11 ble nye X5 lansert hos landets BMW-forhandlere, og jeg fikk prøve den en ørliten tur.

Dato 30.11.2018 @ 12:27

Bilen Bavaria Arendal hadde fått registrert var en 3.0d med 265hk og 620NM, en sterk stor bamse fra BMW som kan dra med seg 3500kg bak bilen uansett hvilken motor du måtte velge (ladbar hybrid også).

Motoren kjentes svært så trivelig og trekkvillig ut på min lille test-tur som kombinerte litt motorvei og litt svingete vei med fartshump. Jeg skal teste bilen mer like før jul, så kommer til å oppdatere denne testen med mer informasjon og bilder.

Prismessig starter X5 på litt over en million nå før prisene for den ladbare hybriden er klare.

Jeg skal ikke si så mye om den ladbare hybriden, bortsett fra at den i følge NEDC Corr (som er mellomløsningen vi har før WLTP, og som er ganske nær WLTP) får den en elektrisk rekkevidde på opp mot 80km. Systemeffekten blir på 394hk og da snakker vi 600NM. Så den kan jo bli både praktisk, trivelig og rimelig når den dukker opp en gang ca midt i 2019.

Denne bilen er utstyrt med masse lekkert ekstrautstyr som jeg ikke rakk å teste en brøkdel av i denne omgang, men det koster, med over 350 000 i ekstrautstyr bikker totalprisen 1 400 000.

En godt utstyrt VW Touareg koster litt over 1 200 000, og om prisforskjellen kan forsvares skal jeg se litt nærmere på i min test før jul.

Den nedre luken til bagasjerommet åpnes nå automatisk når du åpner opp bakluka, her er det mulig å sitte og skifte sko, eller fiske eller spise eller hva du nå måtte ønske å bruke den nedre luka til.

Jeg gleder meg til å få testa bagasjerommet litt i praktisk bruk. Litt usikker på hvor lett eller eventuelt vanskelig det er å få tak i det som ligger lengst inn mot bakseteryggene.

Bagasjeromsgulvet holder seg oppe, det er jo litt deilig komfort spør du meg, da blir det brått mindre tiltak å bruke plassen man har under bagasjeromsgulvet.

Nett til sikring av bagasje, trekk-krok og en del matter lå baki her i denne bilen.

Jeg husker oppstandelsen da BMW kom med sitt iDrive system med joystick-løsning og «finn alt i menyer», dette har BMW gått mer og mer bort fra, og knappene begynner nå å bli såpass mange at jeg ikke hadde nubbesjans å trykke på spesielt mange av dem på min korte lille test-tur.

Du kan fint starte bilen, sette den i drive og kjøre i vei uten å tenke noe over at det er 30 knapper til du kan trykke på, så spesielt komplisert er det ikke, men du har mange muligheter, som jeg gleder meg til å se litt nærmere på.

Godt ratt, deilig med rattvarme, veldig lekker girspak synes jeg, og delikat rullehjul/joystick. Gode materialer og veldig solid følelse på alt her inne.

Hvor mange knapper som befinner seg mellom setene kommer jo litt an på hvor mye ekstrautstyr du velger å kjøpe med bilen. Denne er mildt sagt godt utstyrt, og har dermed mange valgmuligheter. Offroadpakke (xOffroad paket) gir egne knapper bakom rullehjul/joystick for eksempel.

BMW er gode på tydelige og nyttige bilder fra ryggekamera, og her er det mange valgmuligheter jeg skal få testet ut mer senere. Legg merke til den lekre løsningen for klimainformasjonen under skjermen.

Bavaria hadde også en sort utgave av X5 utstilt, så nå kommer litt bilder fra den.

Laserlysene vi kjenner fra BMW i8 er nå også tilgjengelige som tilvalg til X5. Gleder meg til å se hvordan det er i praktisk bruk når det er skikkelig desembermørkt ute.

Et ørlite blikk inn i forsetene før jeg rusler lenger bak i bilen. Meget komfortable seter!

Som alltid er det mange innstillingsmuligheter for forsetene, slik at du får det stilt inn slik du vil.

Baksetene måtte jeg jo sette meg inn i, for å se om jeg ville få plass, noe jeg synes jeg bør få i en bil som dette.

Rikelig med plass over hodet mitt og opp til taket. Så null problemer med hodeplass bak her.

Kneplassen var også rikelig, og jeg la raskt merke til at ladepluggen som i dette tilfellet er en USB-C, var flyttet opp på seteryggen til forsetet. det er nok en mindre utsatt plass med tanke på å unngå at noen tråkker istykker ledninger eller plugger til ledninger ved plassering ved gulv i midten.

Luka til høyre for USB-C plassen er et system der du kan plugge inn en kleshenger, eller en i-Pad holder, eller en TV eller andre duppedingser som kan bli tilbudt i fremtiden. Travel & Comfort system kalles dette, og er et par tusen som vel er lur å få med på listen over ekstra utstyr.

Om du er lang, kan du ikke forvente optimal vinkling på dine ben. Du har god hodeplass, men sitter på en måte litt lavt i forhold til optimal knevinkel. Dette er jo bare aktuelt for litt lange folk, men greit å teste om noen litt lange skal sitte mye i baksetet.

Tok med et lite bilde fra motor-rommet også, når jeg først var i gang.

Pottene er litt innafor den litt kule pynten utenfor, personlig synes jeg det er hakket kulere om pynten utenfor faktisk er pottene, men men, det er jo en smakssak.

For å oppsummere opplevelsen fra min lille testrunde, så kjentes bilen sterk, solid, komfortabel, støysvak og særdeles trivelig. Jeg gleder meg til å få testet bilen mer like før jul!

Takk til Bavaria Arendal for lånet så langt!