Den elektriske rekkevidden skal være på over 5 mil (52 km etter NEDC 2.0 som er ganske nær WLTP, og som er «dagens standard» ut 2019), men på min korte test fikk jeg ikke sjekket ut dette i praksis, for det var noe som måtte fikses med ladepluggen i forhold til låsing av ladekabel, så lading var litt vanskelig å få til.
Dieselmotoren på 194hk kombineres med en el-motor på 122hk, noe som gir deg rikelig med krefter, faktisk 700NM, og det er det jo hyggelig å få tak i til en startpris på 605 000 + levering.
Testbilen var utstyrt med Premium pakke, metallic lakk, kjøreassistentpakke plus, AMG styling og mye mer, så med levering i Arendal kommer testbilen på kr 788 309 før eventuelle rabatter.
Særdeles gode multibeam LED lys, utrolig moro å se hvordan lysene maskerer vekk alt som ikke skal blendes, og svært godt lys på mørk vei.
Som du kanskje hører av lyden i filmen over er det usedvanlig stille i denne bilen, men den har akustikk komfortpakke.
Setene er svært gode å sitte i, og har veldig god sidestøtte. Det finnes mange ulike seter med ulike innstillingsmuligheter. Så det kan være gunstig å bruke litt tid på å finne de setene man helst vil ha.
Skulle gjerne testet disse setene på en mye lenger tur!
Jeg synes løsningen Mercedes-Benz har med innstillinger av setet i døren er veldig god, og enkelt å forstå for de som ikke har prøvd systemet før.
Også lekkert med mye skinn, gjennomførte linjer og treverk.
Her er løsningen for head-up displayet laget på lite prangende vis, materialvalg og linjer er svært godt, og de to store skjermene som ser ut som en veldig lang skjerm er meget klare og gode, og informative. Her velger du også selv hva du skal se i stor grad.
Jeg har hatt noen møter med det nye rattet til Mercedes-Benz noen ganger nå, første gang i test av nye A-klasse i mai 2018, i CLS juni 2018 og sist i AMG GT 63s, men har ikke hatt dette rattet i noen E-klasse jeg har testet før.
Knappesystemet på rattet er jeg veldig glad i, spesielt de to sorte, som man kan swipe og klikke på for å styre hva man ser i instrumentskjermen og infotainmentskjermen.
Selve rattet er også svært godt å holde i.
Når det er kveld er det fine lys i knappene på rattet, så det er lett å finne fram til dem i mørket også.
Noe man har i en ladbar hybrid er menyen for å velge kjøremodus, der E-SAVE vil si at du ikke bruker av strømmen om du for eksempel er på langtur på landeveien, og ønsker å spare strømmen til du kommer til en bykjerne.
Så kan du kjøre i E-MODE i byen, rent elektrisk.
Når jeg kjørte akkurat som jeg vanligvis gjør mellom Grimstad og Arendal brukte bilen 0,49 liter på mila i hybridmodus med «tomt» batteri.
Bruker man gasspedalen mer aktivt med tung gassfot er det såpass mye krefter her at forbruket naturlig nok kan sprette opp. Så gassfoten avgjør forbruk i stor grad her.
En ladbar hybrid er ikke optimal til mye langkjøring, den er optimal om du har mye korte turer og kan lade hver kveld, og kanskje på jobb også om det er mer enn 2 mil til jobben din.
Da kjører du i all hovedsak helt elektrisk i hverdagen. Når du skal på en langtur en gang eller to i måneden trenger du ikke tenke på lange ladepauser, og med en dieselmotor blir også drivstoff-forbruket på langtur ganske hyggelig.
I selve infotainmentskjermen er det også menyer og innstillinger i forhold til at dette er en ladbar hybrid.
Meget godt og klart ryggekamera, og som du ser til høyre i skjermen er det mange ulike visninger man kan velge mellom.
Selv på kvelden er ryggekameraet meget bra, her med 360 visning og visning foran bilen.
Foran joystickhjulet og touchpaden har du koppholdere, USB-tilkobling og ladeplate. Et eget lite rom for nøkkelen er det også.
I armlenet er det et par USB-tilkoblinger og SD-kort leser, og plass til ganske mye egentlig.
Baksetene var komfortable, og selv om det må ha skjedd noe rart da jeg trodde jeg tok bilde av hodeplassen kan jeg si at den er helt ok for min del.
Forsetet er utformet slik på baksiden at jeg får plass til knærne, selv om forsetet er stilt inn på meg selv.
Knevinkelen er ikke optimal for meg i baksetet, men for barn eller folk som er litt kortere enn meg er det nok veldig bra.
Du har bra med tilkoblingsmuligheter med tanke på lading fra baksetet også, og pluggene er i et lokk man må velge å åpne, skjult når man ikke bruker dem.
Har denne bilen virkelig ingen svakheter? Ikke noe som burde vært gjort annerledes?
Å joda, det har den, den første og den største finner man når man åpner bakluka til bagasjerommet.
I bagasjerommet er det en ganske stor boks på gulvet som skjuler den ladbare hybridløsningen, og for meg må jeg jo innrømme at dette ikke akkurat er den mest praktiske eller elegante løsningen jeg har sett.
I utgangspunktet har en E-klasse 640 liters bagasjerom, men som ladbar hybrid med denne boksen baki har du da 440 liter igjen, som ikke er like lett å utnytte som de opprinnelige 640 literne.
Nå skal det nevnes at de fleste av literne som har blitt borte er under gulvet her, for boksen på gulvet ser man raskt ikke rommer 200 liter.
Dette er også VDA-mål, som vil si opp til vinduskarmen, men ser du de sakene som står litt opp som det ikke er tatt bort beskyttelsen på, så er det sikkerhetsnett til bagasje som man kan dra opp til taket, og vips har man 695 liter til rådighet i denne ladbare hybriden. det kan neppe defineres som veldig lite bagasjeplass.
Når en bil har elektrisk bakluke er det svært deilig med knappen som har hengelås, som lukker bakluka og låser bilen, den er jeg glad i.
En funksjon som stort sett er veldig praktisk og komfortabel, er ikke morsom i Norge, for bilen tror at bom på veien betyr at man skal stoppe for å betale.
Ikke moro i 100 km/t at bilen bremser kraftig ned før en bomvei som var der for ett års tid siden, men som ikke er der lenger, spesielt i et land der man ikke lenger stopper i vei-bommer, men freser rett gjennom takket være Autopass.
Inni der ligger det funksjoner som bremser ned før en rundkjøring, og før en krapp sving, både praktisk og komfortabelt, men ender man opp med å slå av hele greiene er det jo lite nytte i det.
Løsning = enkelt, la folk få velge hva bilen skal ta hensyn til og ikke, en undermeny til hastighetstilpasningen, så det blir lett å slå av «bom på vei» her i Norge, og i andre land der man ikke må finne fram lommeboka i en veibom lenger.
Jeg opplevde det samme da jeg testet CLS i fjor, så problemstillingen er ikke ny. Og om man kan slå dette av er det ikke spesielt enkelt, da må det forenkles!
Bilen er helt nydelig å kjøre, har massevis av krefter, og utrolig komfort. Det er på langt nær nok å låne bilen fra en dag til neste om du skal bli skikkelig kjent med den, men selv på kort tid blir det raskt kjipt å måtte levere denne tilbake igjen etter endt test.
Takk til Agder Bil for lånet av nye Mercedes-Benz E300T de!