Test av nye Mercedes-Benz A-Klasse A200 (mai 2018)

Hey Mercedes! Set the ambient lighting to red. Joda, dette er bilen du kan snakke til uten å trykke på noe som helst.

Dato 26.05.2018 @ 10:18

Den nye Mercedes-Benz A200 med AMG Edition Plus styling og utstyr er en nydelig kjøremaskin, og det er en bil du kan be om å gjøre saker og ting uten å måtte trykke på en knapp.
Hvordan bilen klarer å høre at jeg sier «Hey Mercedes!» selv om anlegget står på er for meg en gåte, men hun svarer alltid » How can I help you?».

Laget en liten video med et par eksempler på hva man kan be bilen om å gjøre:

Du kan også be den å åpne ulike menyer, som for eksempel den avanserte menyen for ambient lighting der du har alle tenkelige og utenkelige valgmuligheter for å få stemningsbelysningen slik du vil ha den. Ekstrautstyr om du ikke har AMG Edition Plus pakka.

Du kan be bilen åpne taktrekket under soltaket (om du har dette fra ekstrautstyrslista), du kan si at du fryser, så økes temperaturen på klimaanlegget med 1 grad, du kan be om en bestemt temperatur, eller du kan si at du er varm, så senkes temperaturen med en grad. Du kan slå av/på head-up display. Du kan be om radiokanalen du ønsker. Du kan be bilen ringe noen i kontaktlista di. Du kan be bilen bytte fra radio til Spotify. Og med softwareoppgraderinger kommer sikkert stadig flere funksjoner.

Men er ikke dette en bil?
Joda, det er en bil.
Men hvorfor begynne med dette? Dette er vel ingen «Googleboks»?
Vel, det er ganske unikt at en bil i «småbilklassen» har teknologi som dette i seg, men skal bevege meg over på selve bilen, selv om jeg må tilbake til teknologien etterhvert, for det er mer av den.

Jeg testet forrige versjon av A-klasse i vinter, og likte bilen godt da. Jeg må si at jeg synes designet har utviklet seg en tanke, ikke mye, men litt endring på frontlykter og slikt, og jeg liker det jeg ser.

For noen vil det være nødvendig å stille opp den nye A-klasse ved siden av den forrige for at de skal se forskjellen.

Andre ser lett forskjell på ny A-klasse og forrige modell.

Måtte nesten ta med nye A-klasse hit til Teknologiparken i Grimstad.
Nettopp for å understreke poenget. Det har ikke skjedd ekstreme ting med bilens ytre, men når du kommer inn… hjelpe meg så mye som har skjedd!!

Jeg er glad for at designet utvendig bare er forfinet og småjustert, for det likte jeg svært godt på A-Klasse fra før.

Det er på innsiden det har skjedd svært mye. Og fra å nesten være på kanten til å henge litt etter, ligger nå nye A-Klasse lysår foran konkurrentene i de fleste klasser egentlig.
Jeg har kjørt nye E-Klasse, men synes A-Klassen til og med topper den nå på innvendig design og teknologi! Det er rett og slett ganske så vilt!
Dette her er rett og slett griselekkert!!

Rattet har knapper jeg ikke har sett før, den svarte knappen du ser på begge sider av rattet er som en slags styreflate på en bærbar datamaskin, du kan swipe for å bevege deg i menyer, og trykke for å velge i menyer. Genialt!
Nydelig kvalitetsfølelse på metallet og skinnet, og ekstremt mange valgmuligheter for hvordan du ønsker at det skal se ut på skjermen som er bakom rattet. Har aldri sett maken til valgmuligheter.
Joda, jeg innrømmer det, jeg liker ny teknologi, og jeg liker valgmuligheter. Det betyr jo ikke at de som ikke liker sånt er nødt til å herje rundt i menyer, det er fullt mulig å velge tradisjonelle og enkle visninger, som jeg har forsøkt å vise på bildet over.

At man har en lang skjerm som på en måte kobler sammen skjermen til speedometer og infotainment har jeg sett før i E-klasse, der er skjermen mer inne i dashbordet, mens her kommer den litt mer ut. Har sansen for designtanken her altså. Jeg synes det blir lekkert!

De ulike hovedmenyene du kan velge mellom for skjermen rett bakom rattet. I hver hovedmeny er det mange ulike visningsvalg, der noen kun endrer det som er mellom speedometer og turteller, mens andre overtar hele skjermen. Det er også mulig å bytte ut bare turteller eller bare speedometer med andre visninger. Her kan du virkelig spesialtilpasse den visningen du vil ha bakom rattet til ditt ønske, eller til de behov du har der og da.

Forsetene som er med i AMG Edition Plus er meget gode, og selv om de er manuelle, så har du muligheten med hjulet foran til å endre sitteputens vinkel, og du kan trekke frem sitteputen slik at du får lårstøtten du ønsker deg. Her kan du velge el-seter fra ekstrautstyrslista.

Designet på håndtaket innvendig i dørene er utsøkt, solid og lekkert. Stilige kontrastsømmer, nei jeg blir rett og slett bare skikkelig glad av så gode materialer og design altså!

Ja ja, bilen er liten, og her i baksetet hjelper det meg fryktelig lite at jeg digger designet på dørhåndtak, for knærne mine får ikke plass selv om hodet mitt gjør det.
Mulig jeg får dem greit inn om sjåføren er av det korte slaget, det har jeg ikke testet. Jeg tester alltid plassen jeg får «bak meg selv».

Du har en 12v ladesak nede ved gulvet bak, og inni et lokk har du også 2 «mini-usb» tilkoblinger. Stusser bittelitt på at de velger dette som standard når alle dingser som skal lades stort sett har normal USB til å stappe inn i en eller annen datamaskin. Ellers vil de som sitter bak oppleve noen flere flater med plast på enn de som sitter foran.

Du har god plass i forsetene, noe mer begrenset plass i baksetet, men hvordan er det med plass til bagasje? Bilen er ca 4,4 meter lang, så noe plass er det vel?

Du har 370 liter med plass tilgjengelig i et bagasjerom der plassen er lett å utnytte. Tar du av hattehylla får du noe mer, og legger du ned baksetene får du 1210 liter.

Under panseret på en A200 finner du en 163hk bensinturbo som gjør unna 0-100 på 8 sekunder, og lyden fra eksosanlegget i sportsmodus er ganske artig.
Den er like trivelig på svingete vei, som over fartshumper eller gjennom bygater, med god fjæringskomfort, lite støy utenfra og en solid og responsiv styrefølelse.
Folk som er glad i å kjøre bil, vil bli glad av å kjøre nye A-Klasse. Men la meg advare deg! Du kan bli så glad i nye A-Klasse at du får svært lyst til å kjøpe deg en selv.

A200 starter på 385 206, det er jo en del for en bil i denne størrelsen. Med alt det utstyr som var i testbilen, så lander den, ferdig levert på Sørlandet på kr 518 676, og det er jo igrunnen en god del penger.
Så en prøvetur med denne kan bli dyrt, for jeg mistenker at du får lyst på den på tross av prisen.

Du kan naturligvis få den med andre motorer;
En A250 med 224hk bensinturbo som gjør unna 0-100 på 6,2 sekunder, den starter på 482 900.
A180D med 116hk diesel, bruker 10,5 sekunder på 0-100, men har jo et mye lavere forbruk. Startpris 353 900.

Jeg synes bilen passet veldig godt med 163 hesteren, den fikk meg helt klart til å smile godt, men den solide kjørefølelsen tåler veldig fint mer krefter for de som ønsker det.

Den nye Mercedes-Benz A-Klasse er rett og slett en nytelse av en bil, og det har skjedd en ekstrem utvikling innvendig.
Baksetet har noe begrensa plass, og den er litt dyr, men duverden, denne fikk jeg virkelig skikkelig lyst på altså!

Takk til Agder Bil for lånet av Nye A-Klasse!