Test av AMG GT 63s 4Matic+ (jan 2019)

AMG går mot strømmen og setter stadig nye salgsrekorder her i Norge, jeg har testet den brutale GT 63s med 639hk og 900NM.

Dato 31.01.2019 @ 00:59

GT 63s kan du fint ta med deg på racerbanen, og du kan fint ta turen til Operaen med den. Den er et udyr med ekstreme krefter og den er samtidig utrolig lekker.

Foto: Sanjay Kumar – Nordic Media

 

Personlig synes jeg den kler den matte fargen eksepsjonelt godt, designo graphite grey magno heter denne lakken, en lakk der det følger med en egen bruksanvisning for best mulig vedlikehold.
I korte trekk kan det nevnes at det er lurt med lakkforsegling for matt lakk, samt egne produkter for voksing og vasking av slik lakk.
Sjekket litt med Big Foot Car Detailing Centre i Grimstad, og med en lakk som dette er det lurt å følge gode instruksjoner for vedlikehold, om ikke andre gjør vedlikeholdsjobben for deg da.

Den rett over 2 tonn tunge bilen har et 8 sylindret kraftverk med 639hk som gir deg 900NM og tar turen fra 0-100 på 3,2 sekunder.

Foto: Jonas Foss @photofoss

 

Michelin Pilot Alpin vinterdekk i dimensjonen 255/35/R21 98W planter disse kreftene ned i asfalten, når det da ikke er snø på den, da er det ekstremt kjekt å ha 4Matic+ som sørger for at grepet sendes til relevante hjul foran og bak selv om utgangspunktet er bakhjulene. Her er systemet 100% variabelt, og ikke låst til noen bestemt ratio.
Er man ekstremt erfaren og dyktig, og befinner seg på en bane, kan man jo teste ut «drift mode» som slår av alle hjelpesystemer, og låser all kraftoverføring til bakhjulene.
Den som har et snev av fantasi kan sikkert tenke seg til at det potensielt kan bli ganske vilt.
Jeg som kjørte på vinterføre på Sørlandet og Østlandet testet ikke dette ut.

En motor i en AMG GT 63s 4M+ er håndlaget og signert i Affalterbach.

Motoren i testbilen er signert av Fabian-Tobias Zipperle. En hyggelig og entusiastisk kar, som tok seg bryet med å oversette den uformelle samtalen jeg hadde med han på Instagram til Norsk.

Brutale maskiner som dette er jo ikke gratis i Norge, her på berget er startprisen på 2 232 900, og testbilen har ganske mye ekstra utstyr, og lander på 2 579 800.
Jeg tror ikke de som kjøper denne bryr seg om at AMG E63 er noen hundre tusen billigere, for de skal bare ha akkurat denne!

Jeg spør Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge om det selges noe særlig AMG i Norge?

«AMG-saget har eksplodert de siste 3 årene, kronet en vanvittig salgsrekord på 250 biler i fjor. 2018 ble nok et toppår og viser at etterspørselen er nærmest immun mot de elektriske strømningene ellers i markedet. Den store driveren i år er nye AMG G 63, med nærmere 50 kontrakter. Den legendariske bilen har blitt bedre på alle måter og selv uten noen form for markedsføring har våre forhandlere blitt rent ned av kunder som ønsker å sikre seg et eksemplar.» – svarer Audun Hermansen.

Her ser vi en liten grafisk fremstilling av tallene Audun Hermansen snakker om, og fra 2014 har salget av AMG virkelig tatt av.

Jeg spør også Audun; «Hva tenker dere om salget av AMG i 2019?»

Audun svarer:
«Basert på vi har hatt kontinuerlig vekst i AMG-salget de siste 5 årene, kronet med 250 modeller i fjor, er det klart at vi har store forventninger til AMG GT også for neste år. Med introduksjonen av AMG GT 4-Door Coupé, oppgraderte AMG GT og baneinspirerte AMG GT R PRO er ambisjonen å sette nok en rekord, all den tid det ser ut som toppmodellene ikke påvirkes av de elektriske strømningene vi opplever ellers i Norge.»

Jeg må si jeg har stor forståelse for at de som har råd til å realisere sin bildrøm, gjør nettopp dette.
At man blant hele 56 ulike AMG-modeller velger nettopp denne har jeg også stor forståelse for, om man vil ha det råeste.
I høst testet jeg den rimeligste AMG’en, den nye AMG A35.
Den er et glimrende valg for de som vil ha masse kjøreglede for en ganske annen pris, og Audun Hermansen kan fortelle at det allerede er signert et to-sifret antall kontrakter på AMG A35.

Testbilen haddde AMG Performance seter, og de er meget lekre å se på, ganske faste å sitte i, og en som satt på sa at det var lenge siden han hadde fått så god klem av kona som han fikk av disse setene. Du kan justere på sidevangene ved lårene, og i ryggen, slik at du virkelig holdes skikkelig godt fast om du skal på bane for eksempel. Jeg var ikke på bane, og syntes igrunnen at jeg satt veldig greit fast uten å justere klemmingen.

Personlig tror jeg nok at jeg ville gått for multikonturseter, der man i tillegg til massasje også får avkjøling på varme sommerdager. Jada, jeg vet jeg er litt over middels glad i seter med det lille ekstra når det gjelder komfort.

Foto: Jonas Foss @photofoss

 

I førerdøren har du minnefunksjon for setet, varme og kjøling og en knapp for å justere passasjersetet foran med førerens knapper, kjekt!

Sømmen du ser på toppen av døra følger dashbordet over i døra på passasjersiden. Sånt er så gjennomført og lekkert at jeg kan bli rent sentimental av det.

Høyttalerne fra Burmeister gir ikke bare svært god lyd, men de er også svært lekre i utformingen.

Foto: Jonas Foss @photofoss

 

To-skjerm løsningen kjenner vi fra flere Mercedesmodeller, og det gir bilen et svært moderne uttrykk i førermiljøet.

Det gir også stor individuell frihet til å velge hvordan du vil at det skal se ut foran deg som fører av denne bilen.

Foto: Jonas Foss @photofoss

 

Rattet i alcantara er helt nydelig å holde i, og jeg vet at en del ikke er så glad i det nye rattets utforming der man ikke holder hendene, men min mening er at dette er meget gode og moderne løsninger for et ratt. De sorte nærmest firkantede feltene kan man trykke inn, man kan sveipe sideveis og opp/ned.

Knappen for stemmestyring må trykkes inn når du vil snakke inn en kommando, det holder ikke å bare si «hey Mercedes» her, men du kan be bilen om å skifte farge på stemningsbelysningen her også. Jeg testet ikke alt man kan kommandere bilen til å gjøre, jeg var mer opptatt av å kjøre.

Foto: Jonas Foss @photofoss

 

Nede til høyre i rattets senter finner man en vribryter for å endre på bilens kjøremodus, og på grunn av glatt føre ble det mye «slippery» som ble valgt, og vrir man på det hjulet kommer følgende meny opp.

Her stopper det ikke på Sport+, men man har også Race som mulig kjøremodus.

Til høyre får du se de ulike innstillingene i de ulike kjøremodusene, og i Race er naturlig nok alt satt på «heftig».

Jeg kunne jo forsøkt meg på å forklare lyden fra bilen med ord;
Den buldrer og freser som en sinna gedigen okse… men ord blir fattige.
Heldigvis var det en del forskjellige folk som filma bilen litt med mobilen sin på min ferd, og selv om både bilde og lyd er litt «så som så», så får man en viss idé om lydbildet utenfor bilen.

Jeg må si at jeg virkelig savner opplevelsen, og lyden, sukk! For meg betyr lyden masse for totalopplevelsen, og her er lyden meget god!

Foto: Jonas Foss @photofoss

 

På venstre side av rattets senter er det et par knapper der du velger hvilke funksjoner du ønsker å ha lett og kjapp tilgang til.
Slik de ser ut her tar man opp/ned bakspoileren med den øvre knappen (den svarte plastknappen nedenfor lys-symbolet). Den nedre endrer på lydnivået fra bilens eksosanlegg.
Dersom man trykker der man ser et lysende symbol, så endres symbolet til en annen funksjon.

Foto: Jonas Foss @photofoss

 

En ganske så lekker girspak, som også fungerer utmerket som håndhviler når du bruker touchpaden i forkant til å styre med bilens infotainmentskjerm.

På begge sider av touchpad og girspak er det hurtigknapper for alle innstillinger i kjøremodusmenyen.

Et svært godt ryggekamera, der man kan velge hvor man skal se og hvordan man skal se. Og ser du symbolet nederst til høyre?

Det stemmer, testbilen var utstyrt med hengerfeste.

Man bare dyttet knappen i bakluka mot seg, så kom hengerfestet fram av seg selv.

Samme en gang til så dro hengerfestet sin vei.

Fabulerte litt om hvordan det ville sett ut med en IKEA-henger bakpå denne bilen, men i mitt hode så det såpass merkelig ut at jeg raskt tenkte på noe helt annet.

Foto: Jonas Foss @photofoss

 

Som helhet er førermiljøet lekkert, det er få som matcher dette interiøret.

I noe mer dunkel belysning ser man lettere stemningslyset, og det kan man som jeg skrev om, enkelt endre fargen på.
Jeg ble rett og slett glad inni meg uansett hvor jeg hvilte øynene her inne.

Baksetene var i standardversjon i testbilen, og da er det to av dem, med ladeplate og 2 USB plugger mellom dem, samt 2 koppholdere.
Man kan få seter bak her som minner litt om de som er i en Maybach, og man kan få en tre-seter-løsning også, slik at dette blir en 5-seter.

Jeg oppholdt meg så lite i baksetet at jeg glemte å ta bilder av meg selv der, jeg rakk det ikke, så lite satt jeg der.
Det jeg derimot kan fortelle er at jeg ikke hadde spesielt mye klaring mellom hodet mitt og taket. Knærne hadde fin plass, og setet var godt å sitte i. Det siste har jeg fått bekreftet av noen som testet det noen kilometer.

Bagasjerommet er stort og lett tilgjengelig. Legg også merke til den lekre Burmeister høyttaleren baki her.

Hild Andresen Bergère – Fine for forty har levert dette bildet som mannen Nico Andresen Bergère har tatt. Tøff dame som driver moteblogg, og tøff bil!

Foto: Nico Andresen Bergère – Fine for Forty

 

Det er noen biler man treffer på gjennom livet som setter varige spor, og som man kan kjenne et dypt og ektefølt savn etter en god stund etter de er levert tilbake igjen, og AMG GT 63s er helt klart en slik bil. En uforglemmelig opplevelse. Helt vill og rå, og så sterk at jeg ikke har opplevd maken. Dette klarer den å kombinere med komfort, og om man vil så kan man få den til å bruke under literen på mila, men det vil man nok heller sjelden tror jeg.

Foto: Ole Jakob Oldebråten Isaksen

 

På min ferd med denne bilen fikk jeg en god del spørsmål, og jeg skal ihvertfall forsøke på å svare på noen av dem:

Q: Har denne like lavt tyngdepunkt som GTS

A: Ja, denne motoren er senket 55 millimeter på grunn av at den har «dry sump smøring».
For de mer teknisk interesserte kan jeg anbefale å lese denne saken om bilens motor.

Foto: Ole Jakob Oldebråten Isaksen

 

Q: Svinger bakhjulene litt?

A: Ja, det gjør de, i lav hastighet svinger de motsatt av framhjulene, og i høy hastighet samme vei for økt stabilitet.

Foto: Jonas Foss @photofoss

 

Q: Er dette en «Edition One»

A: Nei, men den er ganske likt utstyrt som en Edition One

Jeg spurte Audun Hermansen om det var lang leveringstid på en bil som dette.

«Hos enkelte av våre forhandlere er AMG GT 63s tilgjengelig for levering på dagen. Dersom man ønsker å spesifisere en bil helt selv er det levering til høsten.» – svarte Audun.

Foto: Dahls Foto, Ane Dahl Kristengård

 

Vi ble veldig gode venner AMG’n og jeg, på veldig kort tid når jeg tenker meg om. Gode venner er det ikke så greit å skilles fra.
Jeg har særdeles stor forståelse for de som drømmer om en bil som dette, og til de som har råd til å realisere de drømmene.

Enjoy!

 

Takk til Mercedes-Benz Norge for lånet av AMG GT 63s!

Det var en opplevelse!