Test av Mercedes-Benz CLS 450 4Matic (juni 2018)

CLS 450 er en designperle av en bil, med ekstrem komfort.

Dato 23.06.2018 @ 10:32

CLS 450 er utstyrt med en bensinmotor på 367hk og en elektrisk motor på 22hk, en såkalt mildhybrid, der el-motoren bidrar i oppstart og gir et ekstra boost ved gasspådrag.

Det betyr at du har krefter i massevis, men testbilen har likevel lavt drivstoff-forbruk på omlag 0,76 – avhenger naturligvis av kjørestil og hastighet.

Bilen har Sport + innstilling, noe som gjør at folk rundt bilen hører en lekker lyd fra eksosanlegget, men den er svært avdempet inne i kupéen som er meget godt lydisolert.
Jeg testet litt Sport + men det ble med litt, for etter min mening er dette en superkomfortabel langturscruiser, derfor testet jeg den på en litt lenger tur denne ene dagen/kvelden jeg hadde bilen til rådighet. Det ble nesten 500 kilometer på oss.
Kanskje litt urettferdig at jeg kom rett fra BMW M3, men man merker bilens lengde i kraftig akselerasjon, men kommer man ikke rett fra M3 vil man oppleve bilen som meget sterk og sportslig.
Fjæringene strammes bra opp i Sport+, og den ligger nydelig i svinger.

Det første man legger merke til når man treffer på en CLS 450 er hvor utrolig fin den er. Pene linjer og vakkert design. Ikke bare utenpå, men også inni.
testbilen hadde fargen Designo Diamond White, og den passer utrolig godt til bilen.

Testbilen hadde også Designo interiør, med komfortable forseter som man justerer innstillingene til med knapper i døra, lett tilgjengelig og synlig.

Naturligvis minnefunksjon for setene. Legg merke til låseknappen i lekkert design. Flotte materialer er brukt hele veien.

Setene foran har en rikholdig massasjemeny, og selv om jeg kjørte langt rakk jeg ikke gjennom hele den lange menyen.
Du lurer kanskje på om massasje er noe poeng, men det kan fint spare deg for en pause eller to på en langtur, så det er både praktisk og svært deillig!

Her kjenner vi igjen den brede sammenhengende skjerm fra E-klasse, og de lekre belyste luftdysene fra nye A-klasse.
Det nye rattet fra A-klasse er også her, så interiøret oppleves som særdeles moderne, lekkert og high-tech!
Jeg forsøkte meg på «Hey Mercedes!», men det er tydeligvis et system som er forbeholdt A-klassen foreløpig.

Det nye rattet er så utrolig mye mer moderne enn det forrige at det er til å bli veldig glad av. Gjennomtenkt og god funksjonalitet. De sorte firkantene fungerer som en touchpad på en bærbar data, man kan swipe og man kan klikke, og den tror ikke du vil klikke når du vil swipe, for du må ta i akkurat passe for å klikke. Litt usikker på om det vil oppleves noe kaldt å betjene når bilen har stått ute en natt i minus 10…? Men ser jo utrolig lekkert ut!

Alt er meget digitalt foran deg, noe som gjør at du kan velge hva slags informasjon du ønsker å se, samt hvordan du ønsker at informasjonsformidlingen skal se ut.

Luka i midtkonsollen skjuler et par koppholdere, ladeplate for mobil, rom til nøkkelen og USB-inngang.
Like over er det også hurtigknapper til sentrale funksjoner i infotainmentskjermen.

Når du ferdes i byer vil navigasjonen vise deg 3D-bilde av bygningene på stedet, samt et forenklet kart som dukker opp på høyre side når du trenger å se hvor du skal til høyre/venstre.

Et meget godt og nyttig ryggekamera, der du kan velge om du vil se mye rundt bakom bilen, eller eventuelt foran bilen. Utrolig praktisk med stor bil!

Det er greit at Wunderbaum ikke passer så godt inn i en så lekker bil, men å lage et duftsystem for bilen? Ja ja, sikkert noen som digger sånt også, men jeg trivdes best med den i av-posisjonen. Det fine her er jo at man kan velge!

Når jeg først er inne på saker som ikke var min favoritt, så var det også noe som irriterte… utrolig nok, og det var at cruisekontrollen/navigasjonsdama sammen fant ut at det var veldig lurt å bremse ned bilen før bomkstasjon. Først varsler dama om at det snart kommer en bomstasjon, som om jeg trenger den informasjonen heri Norge der vi har Autopass liksom. Og så bremses altså bilens fart ned før Autopass-passeringen?!? Hva er greia med det liksom? Ikke moro i 100 eller 110!! Det første jeg ville deaktivert, om jeg bare fant ut hvordan…

Når du er ute på tur i vakker norsk natur, så blir det hele ekstra trivelig med en lekker og komfortabel bil som CLS 450 er. Det øker trivselsfaktoren mange hakk.

De som sitter bak bør på grunn av takets og bilens design være en del lavere enn det jeg er. Helst under 180cm.
Knærne har fin plass, og setene er gode. Lekkert design bak også.

Egne klimasoner bak, og i en luke er det 12v og USB for å lade diverse duppeditter de der bak måtte ha ladebehov for.

Testbilen hadde soltak, men det blir mest for de foran, og det er vel eventuelt noe jeg ville droppet… jeg ville heller hatt en tanke mer takhøyde. Ikke at jeg subbet håret i taket der foran, eller at jeg satt for høyt i forhold til frontruta, men litt mer klaring mellom hår og tak er komfortabelt.

Coupédesignet gir en relativt liten luke til bagasjerommet, men duverden så lekkert å se på da!
Du kan trykke på toppen av stjerna for å åpne bagasjerommet, om du ikke trykker på knappen på nøkkelen for å åpne da.

På grun av el-motoren har du i CLS 450 plass til 490 liter i bagasjerommet, det er ganske mye. Dersom du velger en CLS uten el-motor får du inn 520 liter bagasje.

Billigste CLS er 300d med en 245hk diesel som starter på 810 900, den har ikke 4Matic firehjulstrekk.
De andre dieselmotorene er 350d med 286hk og 4Matic, pris fra 967 900. Og 400d med 340hk og 4Matic fra 1 021 900.

Du får CLS med 2 bensinmotorer som begge har 4Matic, og som begge kombineres med el-motor.
CLS 450 som jeg testet, med 367hk +22hk og startpris fra 1 032 900. Med testbilens ekstrautstyr havner den på 1 378 890.
AMG CLS 53 $Matic+, med 435hk +22hk og startpris fra 1 297 900.

Prisen gjør nok sitt til at de fleste ikke tar seg råd til å velge denne bilen, men samtidig, de som har økonomien til å velge en slik bil, de får mange lekre og komfortable mil.
Og trenger du å kjøre forbi noen så har du masse krefter til det. Vil du leke på svingete veier så blir bilen veldig med på det. Dermed blir dette en meget allsidig bil, som bør bringe mye bilglede og kjøreglede til sin eier.

Når kvelden kommer er det særdeles innbydende å sette seg inn i bilen, og du har 64 farger å velge mellom, for du kan selvfølgelig designe hvordan lyset i bilen skal være på kvelden. Også det er direkte lekkert!

Nesten 5 meter bil kan nok oppleve at parkeringsplasser kan bli en aning trange, som her ved Nordbysenteret. Da er det ekstra godt å ha bra kameraer så man kan få utnyttet den plassen man har optimalt.

Dersom økonomien er god, og du ønsker deg en bil du kan glede deg til å sette deg inn i, så bør du teste nye CLS.

Takk til Bertel O Steen for lånet av CLS 450, det var en meget trivelig opplevelse!