Test av Kia e-Soul Exclusive (april 2019)

Jeg har testet nye Kia e-Soul fra en dag til neste, og blitt litt mer kjent med den kule elbilen fra Kia med stor batteripakke og 452km rekkevidde.

Dato 09.04.2019 @ 14:32

Den nye Kia e-Soul leveres fra juli/august, men allerede nå kan den prøvekjøres hos din lokale forhandler, før prisen er klar.

Litt teknisk informasjon er klart.

Hovedformene beholdes fra forrige versjon av Soul, men designet må likevel betegnes som nytt.

Nye er også batteripakkene som bilen leveres med. Den minste er på 39,2 kWh, skal ha en WLTP-rekkevidde på 276km og har 136hk, og den største som jeg har testet har en 64 kWh batteripakke med WLTP-rekkevidde på 452km og 204hk og 395NM.

Akselerasjonen er ikke så ekstrem som hos Tesla, men den må kunne betegnes som meget god og frisk.

Støy er det heller ikke overdrevent mye av, men synes kanskje ikke forskjellen mellom e-Niro og e-Soul er så ekstrem som jeg har lest om en del plasser.

Som du kan se i videoen over her så er det veldig mye jeg liker med nye e-Soul.

Designet er ikke slik at man er veldig likegyldig til det, og det er litt kult synes jeg, mange er veldig glad i de som prøver å skille seg litt ut fra «alt som er så likt designet for tiden».

Man kan kanskje undres på om de smale lyktene gir bra lys, men jeg testet på mørklagt vei, og lyset var veldig bra.

På e-Soul har det også blitt CCS-ladeplugg, på den forrige var det CHAdeMO plugg. Med tanke på at de fleste hurtigladere støtter CCS var nok dette et lurt valg. Fint er det også at nedre del av CCS som ikke brukes ved lading hjemme har et eget lite lokk, så man slipper å 3D-printe dem selv, som til Tesla Model 3.

0-80 % kan lades på 42 minutter om du bruker en 100kW lader, da tar bilen imot mellom 70 og 80 kW.

På en 50kW lader tar det 59 minutter fra 0-80% – men hvor ofte kommer du fram til en hurtiglader med 0% igjen?

Her setter du deg mer inn i bilen, og det er kanskje en viktig grunn til at Soul har blitt så populær?

Forsetene i Exclusive er gode å sitte i, og er elektrisk justerbare, men du kan ikke endre sitteputens lengde, eller justere korsryggstøtten i høyderetning. Har man først elseter kan man godt ha minnefunksjon også synes jeg, fatter ikke at de har droppa det? Kanskje for at man skal forsvare en prisforskjell mellom e-Niro og e-Soul? Det får tiden vise.

Mitt hovedproblem med setet er at jeg ikke får det så langt ned som jeg ønsker. Neida, jeg har hodet langt fra taket, men det handler mer om hva man selv føler er naturlig sittehøyde i forhold til omgivelsene, og for meg er den litt høy.
Mulighet for å justere setet 2cm lenger ned, og jeg ville ikke følt det samme.

Førermiljøet føler jeg er mye kulere enn i e-Niro, bred og fin infotainmentskjerm, og kule designdetaljer.

Rattet er meget godt å holde i, nesten så Kia har kommet en god del nærmere rattets følelse fra BMW, selv om det fortsatt er et par hakk under på eksklusiv følelse.

Det meste kan styres fra rattet, men det er såpass mange knapper at det er lurt å orientere seg litt før man drar i vei.

Med bred skjerm kan du ha split screen, her delt i 3 biter, men man kan også ha en stor navi 2/3 med en mindre infoskjerm 1/3. Det fungerer veldig bra og gir meg litt Mini-vibber uten at vi er helt i nærheten av eksklusivitetsfølelsen man får i en Mini.

Lyden i bilens anlegg må defineres som bra, og det er veldig kult på kvelden med ambientebelysning med bevegelse som følger musikken. Noen flere steder i under 10km/t enn over.

Fin styring av klima-anlegget der man kan velge om man er alene i bilen eller ikke, for å spare litt strøm om man kjører alene.

Ladeplaten og tilkoblingsmulighetene er også veldig bra.

Ryggekameraet er helt greit, men det er ingen muligheter for å endre på visninger, og det er ikke 360 visning. Uansett gjør det jobben og er nyttig å ha ved rygging.

Girvelgeren er som i e-Niro, et hjul med ruglete gummikant så det er lett å få tak selv med glatte hansker på.

Setene har varme/kjøling og det er varme i rattet.

Du kan også velge mellom ulike kjøremodus. Her har jeg en sterk mistanke om at det er noe man gjør om man skal «vise fram» bilens akselerasjon, og kanskje ikke så mye ellers?

Til venstre for rattet er det en del knapper, VESS slår på lyd fra bilen, så fotgjengere skal høre at du kommer kjørende.

Man kan slå av/på ESP, head-up-display kan du slå av/på – det går opp på en plastplate, og jeg ser informasjonen nedi panseret. Nyttig er det kanskje, men direkte lekker løsning er det vel ikke.

Du har også knapper for blindsonevarsling og lane keeping assistant med mer.

De som sitter i baksetet har ikke helt flatt gulv, men klumpen i gulvet i midten er liten.

Plassen i baksetet oppleves som god, her er det fint med luft mellom tak og hodet mitt. Jeg er 184,5cm lang.

Når førersetet er stilt inn på meg selv har jeg godt med kneplass i baksetet.

Man ser på min knevinkel at baksetet er noe lavt for litt lange folk, og med en litt kort sittepute, det er mer laget for folk under 170cm i forhold til langturkomforten.

Og de to som sitter på yttersetene bak har også setevarme i to nivåer, med knapp i dørens armlene.

I forhold til lading av medbragte dingser må de bak dele litt på godene.

Er man ikke mer enn 2 bak kan man vippe ned ryggen fra midtsetet og få koppholder og armlene.

Bagasjerommet må kunne betegnes som begrenset, og spesielt når gulvet er i øvre posisjon som her.

I forhold til forrige versjon av Soul har bagasjerommet vokst med 34 liter, og rommer nå 315 liter.

Hengerfeste? Tja, se det vet man ikke om kommer riktig enda, men Kia jobber med å finne det ut, det er visst et litt særnorsk ønske.

Det e-Soul har er takrails, som gjør det enkelt å frakte ting på taket, og her er vektbegrensningen 100kg, som egentlig er ganske bra på et biltak.

Hvordan er forbruket?

Jeg lånte bilen fra en dag til neste, noe som er litt begrenset erfaring i forhold til forbruk, men på motorvei i 100km/t lå det rundt 16,5 kWh/100km.
En kald morgen uten forvarming av noe som helst og med sludd på bilen spratt forbruket greit over 22 kWh/100km når vi hadde det litt småtravelt på morgenkvisten.

Forbruket er med andre ord, som på alle biler egentlig, avhengig av forhold og gassfoten.

I følge WLTP er det et forbruk på 15,7 kWh/100km som gir en rekkevidde på 452km.

Jeg synes det er kult at ikke alle biler ser helt like ut, og liker det tøffe og kule inntrykket fra Kia e-Soul.

Med stor batteripakke er den også enklere å bruke på langturer, men bestiller du bil nå må du nok regne med å måtte vente på bil til 2020, for de som skal leveres i 2019 er allerede reservert.
Det blir fort sånn i Norge der folk er langt over middels glad i å stå i kø.

Takk til Motor Sør for lånet av nye Kia e-Soul!