Test av Kia Soul EV (Electric Vehicle) – kul og velutstyrt (okt 2014)

El-bil fra Kia, med sjel.

Dato 23.10.2014 @ 10:21


Med litt regn i lufta ble det fotoshoot under tak av Kia Soul som elektrisk bil.

Den finnes også med bensin og diesel, men kommer ikke til å si noe om dem i denne testen.

Bilen lånte jeg av Kia Arendal som holder til på Stoa, ved siden av Opel/Auto-Car.


Dersom ikke bensinstasjonen bak har ladestasjon, er det neppe andre grunner til å stoppe her enn at man må på do eller er sulten.
Elektrisk drift er MYE rimeligere enn fossilt drivstoff, selv om du bare lader hjemme.


Bilen er bare litt over 4,1 meter land, men på grunn av bilens høyde og noe firkantede form får man utnytte plassen svært godt, og bilen føles ikke liten.

Design er jo en smaks-sak, og at denne skiller seg ut fra mengden tror jeg alle er enige om. Personlig synes jeg bilen er kul, men skjønner at andre kan mene noe annet enn meg.

Prisen for en Kia Soul EV starter på 213 900 for Classic + 5 000 for metallic lakk og + ca 13 000 for vinterdekk på alufelg.

Bilen jeg kjørte var en Exclusive, og den har foruten skinnseter og varmepumpe en masse ekstra utstyr som parkeringssensor foran og bak, tåkelys foran, ventilerte seter foran og oppvarmede seter bak (yttersetene). Classic er også svært godt utstyrt, men noe mer må man jo få for 30 000, som er det Exclusive koster ekstra.
Jeg kan jo ta feil, men mistenker vel at Exclusive kommer til å gjøre det bedre som «bruktbil» på grunn av varmepumpa som øker rekkevidden om vinteren.

Baggasjerommet er ikke gedigent, men under bunnlokket er det rom til ladeutstyr og eventuelt andre ting som du vil skal være i bilen hele tiden.
Som du ser har baksetene en 40/60 løsning når de eventuelt skal legges ned.


Skinnsetene i Exclusive er gode å sitte i, men jeg hadde ikke hatt noe imot å kunne komme ned et hakk eller to til.
Jeg kommer ikke problematisk høyt opp.
Bra jekkesystem for høyderegulering av forsetet. Liker mindre godt spaken til ryggvinkelen, den er ikke god å bruke i fart.

Det er vel ingen el-biler jeg har forsøkt enda der jeg føler at jeg har hatt en høy bil, men i denne får man ihvertfall litt SUV-følelse, selv om den er lavere enn de fleste SUV’er.
Det at man går litt rett inn og rett ut av bilen er det nok mange som vil sette pris på.

Avstanden fra setet til gulvet er ikke så høy, så store voksne får en litt spiss vinkel i knærne i baksetet.
Nå er vel ikke tanken at El-biler av denne typen skal brukes mest til langtur, så det går nok bra.


Den som skal sitte i midten bak i Kia Soul EV vil nok sette pris på at den vanlige høye «klumpen» på gulvet i midten bak er svært lav her. Noen fordeler må man jo kunne kose seg med når man ikke får varme i midtsetet sitt.


Førermiljøet er godt og trivelig, men det er såpass mange knapper at en del må bli skjult av rattet.
Førermiljøet vil jeg også definere som kult, selv om det ikke er helt på nivå med Fiat 500 når det gjelder personlighet.
Dette er helt klart en plass man kan trives godt!

Automatgiret fungerer meget godt sammen med den 111 hk sterke el-motoren, og i kjøremodus sport føles bilen sprek og fin. Slår du på Eco og velger komfort vil du kunne cruise lenger på en lading, da dette sparer på strømforbruket. Automatkassen har valgmulighet for B, dersom du ønsker motorbrems og mer el-generering når du slipper opp gasspedalen. I D glir bilen fram som en hvilken som helst annen bil.

Denne funksjonen er ganske stilig dersom du lurer på hvor langt det er realistisk å komme uten å lade.
Det er 2 sirkler som viser hvor langt man kommer om man kjører som før, og hvor langt man kommer om man kjører noe mer økonomisk enn før.
Nå skal det sies at dette beregnes ut fra historisk kjøremønster, og demobiler kjøres hardere, fordi folk synes det er moro å teste ut akselerasjonen fra lave hastigheter i el-biler.
Skulle jeg fått testet ut dette mer nøye måtte jeg forsøkt bilen mer enn 15 minutter.


Digitale instrumenter er ikke uvanlig på el-biler, og her er det mye nyttig informasjon når du skal lære deg å kjøre mer «drivstofføkonomisk».


Det er en ting jeg stusser litt på med denne bilen, og det er at ladekabelen ikke låses fast i bilen.
Nissan Leaf hadde heller ikke dette i starten, men måtte raskt fikse på det.
TopGear har også laget et poeng ut av en fremtidig bøllete fritidssyssel – å gå ned på parkeringen og nappe ut strømledninger fra el-biler som lades.
Det spørs om bilprodusenter fra høflige Asia ikke er kjent med denslags «bøllete» oppførsel? Mistenker det kommer løsninger for låsing rimelig kjapt.

Hvem kjøper denne bilen?
De som ønsker en kul og anderledes el-bil, og som kanskje også ønsker seg brukbar bakseteplass, og 150 000 km / 7 års garanti på bilen.
Du har en del kule 2-farge muligheter på denne bilen, og den jeg synes er stiligst er svart med rødt tak og røde detaljer.

Er den bedre enn El-Golf?
Det er et godt spørsmål, og det blir litt som å sammenligne pizza med Taco – de gir en veldig ulik opplevelse, og man må prøve begge for å selv gjøre seg opp sin mening.
Jeg som liker nytt og moderne utstyr blir naturlig nok sjarmert av alt Kia Soul EV Exclusive kan tilby på den fronten, men kjørefølelsen? Nei, da heller jeg nok mer mot Golf.
konklusjonen må bli, prøv selv! Begge biler er gode!

Bilmerke:
Drivstoff: