Kort test av Tesla Model 3 Performance (feb 2019)

Jeg spår at Tesla Model 3 kommer til å havne på salgstoppen for nye biler i 2019 selv om leveringene av bilen akkurat har startet.

Dato 28.02.2019 @ 16:31

(oppdatert 1/3 – pga nye priser, og valgmuligheter)

Jeg skal ikke påstå at jeg er noen spådomsekspert, men ut fra interessen for denne bilen, og Tesla sin forbedrede produksjonskapasitet, så kommer det til å rulle ut mange nye Tesla Model 3 i 2019. Jeg mistenker at det blir over 12 303 som Nissan Leaf «vant med» i 2018.

Jeg har laget en ørliten film om bilen, som du kan se under her:

Det er litt merkbar støy fra de 20″ felgene/hjula, selv med lavprofil vinterdekk, og det merkes at gummien i vinterdekkene er myk når du kjører litt aktivt på svingete vei. Som du som har sett filmklippet har fått meg deg er akselerasjonen veldig god, og selv om jeg ikke sier det på filmen er også bremsene svært gode.

Når det er sagt, så synes jeg Model 3 leverer mye mer engasjerende kjøreegenskaper på svingete vei enn Model S og Model X gjør.

Model 3 Performance har 20″ felger/dekk og ekstra kraftige bremser, en hekkspoiler i karbon og litt senkede fjærer, mulighet for å velge Track Mode som «spisser» performance-egenskapene, og pedalene er legert med aluminium. 0-100 på 3,4 sekunder og 530km WLTP-rekkevidde. Topphastighet 261 km/t (oppdatert 1/3).
Det er med andre ord en bil for deg som ikke jakter mest på komfort og stillhet, men er mer ute etter kjøreglede på svingete vei.

Vil du ha mer stillhet, så velger du heller Long Range, som da ikke har senkede fjærer, og som har 18″ dekk/felger som standard, og en litt mer avdempet akselerasjon.
0-100 på 4,8 sekunder og 560km WLTP-rekkevidde. Topphastighet 233 km/t.

Setene er gode og komfortable, men jeg mener vel at en Performance-modell hadde tålt litt mindre myke seter, og mer sidestøtte.
Jeg synes vel også at fjæringene kunne vært senket noe mer, for å få den enda et hakk stivere på svingete vei.

Når en som er mest glad i komfort synes performance modellen leverer for mye komfort, så handler det om å treffe målgruppen.

(Jeg kommer ikke til å endre på artikkelen hver gang prisene endres, men ettersom de ble endret dagen etter denne saken kom ut var det naturlig)

Performance starter på 530 420 (inkl 6 920 i dokumentavgift og 2 400 i vrakpant – i konfiguratoren ser det derfor ut som om prisen er 9 320 lavere).

Testbilen har rød lakkfarge som koster 20 900 ekstra. Metallic lakk koster fra 12 500 ekstra. Sort farge er inkludert.

Så kommer vinterdekk, og til Performance ligger det på kr 31 120 for 20″ Nokian R3 piggfritt.

Om det er noe som irriterer meg litt er det at man ikke kan få adaptiv cruisekontroll uten å kjøpe en monsterpakke av en oppgradert autopilot til 41 800. Den kan du alltids kjøpe en eller annen gang senere, til kr 59 000, dersom du finner ut at du savner autopilot/adaptiv cruise så mye at du synes det er verdt pengene.

Joda, jeg vet inderlig godt at autopilot gir deg selvkjøring, som er mye mer enn adaptiv cruise, men jeg liker best å styre bilen selv, og velge selv hvor i feltet mitt jeg skal ha bilen, jeg vil bare ha den adaptive funksjonen til veier der det ikke er forbikjøring, og gidder ikke betale for autopilot.

I dag, 1/3, så har Tesla endret på akkurat dette som irriterte meg i går, så kjekt!
Nå koster nedbremsing for kjøretøy og for fotgjengere kr 25 100, fortsatt noe kostbart etter min mening, men man slipper ihvertfall å kjøpe «mer enn man vil ha».

Full selvkjøringsmulighet koster det samme som før.

En funksjon som bør nevnes som ligger i «full pakke» er Summon… at bilen kan kjøre seg selv ut av en garasje eller trang parkeringsplass, de som trenger den funksjonen går nok for full Autopilotpakke.

Long Range starter på 439 120 (inkl 6 920 i dokumentavgift og 2 400 i vrakpant).

Tillegg for lakk er som for Performance, men her har du litt flere valgmuligheter når det kommer til vinterdekk om du vil kjøpe dem via Tesla.
Startpris for vinterdekk er 15 560 for 18″ Nokian dekk piggfritt eller med pigg.

454 680 blir prisen med sort lakk som er inkludert, samt 18″ vinterdekk på felg.

Mer om priser og konfigurasjoner finner du i Model 3 konfiguratoren på nett.

Rundt sommeren kommer en billigere Model 3 der setene ikke er av «skinn» og rekkevidden er kortere, et enklere musikkanlegg og litt slikt som gjør at Nissan Leaf får en konkurrent på pris fra Tesla.

For å kunne aktivere Track Mode i Performance versjonen så må du ha bilen i P, du kan med andre ord ikke aktivere den når bilen er i fart.

Tesla er ekstremt gode på UIX – User Interface Experience – Brukergrensesnitt som det heter på norsk. Her har igrunnen alle bilmerker mye å lære!

Premium lyd og premium interiør er inkludert, og det er god lyd og komfortable seter.

Er det noen som kan forklare meg hvorfor Tesla må ha så kjedelig ratt i en så kul bil? I mitt hode kræsjer det litt med all lekenhet man finner ellers i dette merket.

Hadde likt Head-Up display, men det hadde vel ødelagt litt av det designet de har gått for som jo handler om rene linjer.

Det beste med baksetene er at gulvet er flatt, men ikke tenk at store voksne folk skal sitte mye baki her, det er laget for kortere mennesker.

Mitt hår går oppi glasstaket, knærne får lite plass bak meg selv, og knevinkelen blir spiss fordi man sitter relativt lavt i forhold til hvor gulvet er.

Et annet pluss hos Tesla er at de som sitter bak også kan få varme i fua, selv den som sitter på midten.

Det er to USB-ladeporter baki her.

På grunn av glasstak, så får man det lyst over seg, og plassen oppleves nok noe mer luftig enn den egentlig er.

En ting som jeg undrer meg litt over er at Tesla ikke har ladeplate foran til mobilen. De har en løsning for å få ladekabelen pent fram, men du må sette inn en USB-løsning. Bakgrunnen for at dette undrer meg litt er at de er så veldig moderne på brukergrensesnittet sitt, da bør liksom litt flere saker og ting følge litt mer opp for helhetsfølelsens skyld.

Her kan Tesla godt lære litt av BMW som kjører trådløs Apple Car Play og ladeplate for mobilen.

I videoen viser jeg bagasjerom og frunken, og på bildene jeg tok av bilen på bilutstillingen i Paris i høst kan du også se den typen detaljer om du ønsker det.

Model 3 er 4,69 meter lang, 1,93 meter bred og 1,44 meter høy. Volum i bagasjerom + frunk skal være på 425 liter.

Tesla Model 3 er det lett å bli glad i, selv om den ikke er optimal for alle.
Her er noen eksempler på potensielle problemer/utfordringer:

  • Du liker ikke å sette deg ned i en bil.
  • Du synes interiørdesignet her blir «for enkelt»/kjedelig.
  • Du trenger stor åpning til bagasjerom, og stor plass baki der.
  • Du har ofte voksne lange folk i baksetet.
  • Du liker dårlig at en bil har god akselerasjon.
  • Du trives ikke i bilen, synes kanskje det blir for mye veistøy.
  • Du er ikke klar for å kjøpe el-bil riktig enda.

Da tror jeg vel at jeg må ha fått med meg det meste?
Og så lenge du ikke er veldig enig i punktene over her, og har råd, og skal ha ny bil, ja da bør du jo i det minste vurdere Tesla Model 3.

Jeg hadde bare bilen i noen få timer, og rakk ikke bruke så veldig mye batteri. Så da jeg testet lading, mest for interessens skyld, så ble jo ikke hastigheten god.

Tesla mener oppriktig at om du kan komme deg til neste superlader, så er det bare å dra videre, derfor reduseres ladehastigheten når batteriets kapasitet er omlag halvfull. Det er jo greit å ta med i beregningene om man skal på langtur. Her kan det naturligvis være at Tesla endrer sin filosofi, og oppgraderer softwaren trådløst.

CCS ladeport er det Model 3 som er først med fra Tesla, og jeg har hørt rykter om meget gode ladehastigheter på kraftige superchargere av annet merke enn Tesla nedover i Europa, men jeg skal ikke påstå og dele alt for mye jeg ikke vet nok om selv enda.

Jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med Tesla Model 3 ved en senere anledning i løpet av sommeren!

 

Influens.no er det en økonomiblogger som heter Eivind Berg, og han har kjøpt seg Tesla Model 3, og har skrevet litt om det økonomiske rundt dette bilvalget. Faktisk den første bilen han har kjøpt!

 

Takk til Tesla Norge for lånet av bilen disse timene!