Test av Kia e-niro (des 2018)

Jeg fikk testet el-bilen Kia e-niro i skikkelig snøkaos på Sørlandet, en liten vintertest rett og slett.

Dato 22.12.2018 @ 19:51

Jeg har tatt en del bilder av Kia e-niro før i Paris, og har derfor ikke «bilder av alt» i denne artikkelen, den handler mer om hvordan det er å kjøre bilen, og hvordan den oppleves i praktisk bruk.

Noen biler gir deg ro og trygghet i snøvær og på glatt føre, og jeg fikk samme gode følelse med e-niro.

Jeg kjørte rundt til ulike bakker i området for å teste bakkestart, og antispinnsystemet sørger for at du får den framdriften du kan få. Du skal ha rimelig guffen bakke med mer snø enn man bør kjøre på om du skal sette fast e-niro.

Lysene er adaptive, og selv om det var tett snøfall som påvirket sikten, så fikk jeg likevel inntrykk av at lysene var gode.

De som følger meg på Instagram kunne se «live» fra test av bakkestart og lys, bare nevner det.

Om du presser bilen vil jo de fysiske lover sørge for at grepet slipper, og det du da merker er at det går rett frem istedenfor å svinge. Om fremkommeligheten er god, så stopper ikke e-niro lettere på glatt føre enn andre biler gjør, så husk å bremse tidlig, eventuelt bruk regenereringsmuligheten du har med padlene bak rattet. Fra nivå 0 som ikke er noe regenerering til nivå 3. Selv i nivå 3 fikk ikke regenereringen bilen til å skli, men mistenker den kunne klart det på is.

Den venstre padlen som øker regenerering kan også holdes inne for å stanse bilen før rødt lys eller rundkjøring, men ikke glem å bruke bilens bremser med jevne mellomrom. Rust på bremsesystem er et kjent problem på el-biler der man kun bruker bilens regenerering som fartsreduksjon.

Når bilens front blir full av sørpe, så blir sensorer og radar dekket til, og du kan ikke bruke den adaptive cruisekontrollen. Det du skal kunne gjøre er å holde nede avstandsknappen noen sekunder, for å slå på cruisekontroll uten avstands-hjelpen.

Jeg synes julepynt i en mørk tid er fint, og jeg synes Kia e-niro er fin. Ikke griselekker eller råtøff, men fin.

Testbilen hadde Continental Viking Contact 7, 215 / 55 / R17 – 98 T – og jeg kan ikke si at jeg tenkte noe på at støy var plagsomt. Jeg har sett at en del som har Soul synes e-niro lager mer lyd, men min mening er at du skal være rimelig kresen dersom du synes e-niro lager for mye støy. Nå skal det jo nevnes at jeg ikke har testet den på sommerdekk som gjerne lager noe mer lyd, men jeg hadde personlig ikke hatt noen problemer med å kjøre rundt med dette lydnivået og trives godt.

Jeg synes e-niro er trivelig å kjøre, fjæringskomforten er god, og kjøreegenskapene står ikke noe særlig tilbake for det man opplever i Tesla Model S, selv om akselerasjonen ikke er like rå naturligvis. Tenker mer på følelsen der du holder en fart, og når du svinger og kjører over fartshumper.

Du kan trykke på «drive mode» knappen, og velge SPORT for å få litt ekstra futt i akselerasjonen i e-niro, men det er mer aktuelt på tørre veier enn på glatte veier. Jeg har en mistanke om at folk bruker Eco for å komme lengst mulig, og Normal ellers i det daglige. Normal holder i bøtter og spann for å komme seg kvikt ut på motorveien, og ved forbikjøringer.
Holder du «drive mode» knappen nede noen sekunder får du kjøremodus Eco +.

Når du ser at klima-anlegget bruker 12% og Eletronikk bruker 10% av den strømmen som brukes på en av mine småturer, så sier det seg litt selv hva kjøremodus «Eco+» kutter mest ned på i tillegg til at du ikke får like heftig akselerasjon tilgjengelig.

Setet er forholdsvis godt, men jeg synes jeg kommer litt høyt opp selv om setet er i nederste posisjon. På grunn av noe begrenset avstand til gulvet skulle jeg også gjerne hatt enda brattere vinkel på setet med tanke på lårstøtten.
Dermed lander jeg på at jeg sitter greit, men kanskje ikke helt optimalt.

Jeg tror kanskje ikke jeg ville valgt å ta med soltak fra den korte listen over ekstra utstyr, for jeg merket innimellom at noen hårtuster kom oppi taket til venstre for soltaket. Uten soltak får man mer plass, noe jeg ville prioritert.
Er man litt lavere enn meg, for eksempel under 182cm vil du ha større valgfrihet.

Jeg er veldig glad for at det er minnefunksjon for førersetet, for kona mi og jeg har ganske ulik høyde, og da er det deilig å kunne lagre setets posisjon. Når du skal ut av bilen kan setet gå bakover for å gjøre det enklere å gå ut av setet, men det påvirker jo bakseteplassen, så litt usikker på om jeg ville hatt på den funksjonen hele tiden.

JBL-anlegget definerer jeg som meget godt.

I bagasjerommet er det litt ekstra bass, og selv om jeg har hørt enda råere anlegg, så må dette defineres som meget godt med tanke på lyden. Bagasjerommet har jeg ikke testet noe særlig på denne lille turen, men du kan se bilder av det fra bilutstillingen i Paris. Etter min mening er størrelsen på bagasjerommet helt fint til en bil i denne størrelsen med sine 451 liter (VDA).

Jeg trivdes lett i dette førermiljøet. Liker godt at det er åpnet i området mellom girhjulet og klima-anlegget.

Godt ratt, og fin rattvarme, selv om jeg er litt usikker på om rattvarmens knapp til høyre for girhjulet er veldig logisk.

Det er ikke råflott eller griselekkert her inne, men det er bra, og trivelig og ryddig.

I baksetene er det plass til meg, men klaringen er ikke så god at jeg kunne sittet bak veldig lenge.

Kneplassen er fin, god klaring til forsetet når det er stilt inn til å passe meg.

For meg er knevinkelen noe spiss, for avstanden fra sete til gulv er ikke så lang. Barna mine hadde naturlig nok ikke samme utfordring baki her.

Setevarme bak for yttersetene bak er en deilig komfort som mine barn ikke er vant med i de bilene vi har.

Mine to eldste barn påpekte at overgangen i ryggen på midtsetet bak ikke var spesielt komfortabelt utformet, og det er jo litt kjedelig om man skal ha 3 barn baki her relativt ofte.

Takluka er til begrenset glede for de som sitter bak, den er mest for de som sitter foran med tanke på lysinnslipp.

Jeg så ikke noen åpenbare USB-plugger eller 12v plugg bak der jeg er vant med å finne dem, men jeg var ikke bak så veldig lenge, for jeg var mer opptatt av å kjøre bilen.

Jeg har lånt bil fra Motor Sør, og dette er deres prisplakat. Grunnprisen på 383 400 inkluderer understellsbehandling og levering. Så koster metallic/pearl-lakk 5 000 og soltak 5 500. Vinterdekk velger man jo sånn sett selv hvor man vil kjøpe, men kjøpes må de jo. Testbilen hadde alt, også vinterhjul til 18 000, og lander da på kr 412 300.

Det er meget mulig at e-niro også vil bli tilgjengelig i en mindre utstyrt versjon i framtiden, som da vil kunne få en noe lavere grunnpris.

Jeg vet ikke om de som klager på prisen i sosiale medier har forsøkt å spesifisere en e-Golf med tilsvarende utstyr som e-niro har? Kan man forresten få e-Golf med el-seter med minne og ventilasjon? Tror ikke det. Men prisen på e-Golf med en god del lavere rekkevidde er likevel noe mer enn for e-niro med mer rekkevidde og utstyr. Nå vil nok noen være enig med meg at e-Golf kanskje er et lite knepp over e-niro på opplevelse, men mitt poeng her er at jeg tror nok salget av e-niro kommer til å bli bra selv om noen har klaget veldig på bilens pris.

Jeg vil nok anbefale garasje til e-niro. Den blir raskt varm inni, veldig raskt, men det er lite spillvarme fra en el-bil som tar bort is, og med LED-lys er det lite varme der også. Så er det jo ikke direkte moro å skrape bil heller da.

Det er foreløpig ingen app, elle knapp på nøkkelen som setter igang oppvarming av bilen, men du kan legge inn når du planlegge neste avreise med bilen i bilens meny.

Jeg dro innom Circle K på Kjerlingland for å teste de nye IONITY laderne de har der, og for å fylle på litt strøm igjen før jeg leverte bilen tilbake.

Når du lader lyser det over CCS pluggen, enkelt å bruke, selv med snø og is på den.
Selve ladeluken er det potensielt kjedelig å få masse snø/sludd inni, så jeg var glad det var opphold da jeg ladet.

Det lyser også i frontruta, lyset til venstre lyste fast da jeg ladet, og den til høyre blinket rolig under lading. Godt mulig at man med mindre kapasitet igjen også får lyset lengst til venstre til å blinke, at de indikerer hvor mye strøm bilen har på batteriene.

Ladehastigheten startet ikke veldig imponerende, men både bil og lader var kalde i minus 3.

37 kW ble maksimal ladehastighet, og det tok 1 time og 6 minutter å komme seg opp i 80% fra 45%.
Jeg tenker det er nyttig å vite om, at temperatur påvirker både lader og batteri når det gjelder ladehastighet.

Da jeg hentet bilen hos Motor Sør var den ikke helt full-ladet, men rekkevidden var likevel hyggelig.
Dette var på ingen måte noen rekkevidde-test, men jeg tror nok at rekkevidden e-niro leverer er så god at bilen føles veldig praktisk for de aller fleste.

Kia e-niro er en el-bil jeg selv kunne tenkt meg å eie, selv om ikke alt er helt perfekt. Den er god og komfortabel å kjøre, plassen er de litt sentrale cm bedre enn i Hyundai Kona, og rekkevidden er god.

Det kjedeligste er vel ventelistene, men det kommer også snart ny Kia Soul med lignende rekkevidde som kan bli veldig aktuell for de som er glade i den.

Takk til Motor Sør for at jeg fikk låne Kia e-niro og bli litt bedre kjent med den!

God Jul!

Bilmerke:
Drivstoff: