Test av Hyundai i20 (des 2018)

En av de billigste bilene du kan lease for tiden er nesten sjokkerende god i forhold til sine leasingkonkurrenter!

Dato 21.12.2018 @ 12:14

Jeg har testet noen biler som kommer svært billig ut på leasingmarkedet for tiden, og kan vel ikke si at det er spesielt store, komfortable biler med mye utstyr. Toyota Aygo, og Fiat Tipo er to av dem.

Når man da går fra å teste vanvittig gode BMW X5 til «enda en billig leasingbil» er ikke forhåpningene spesielt store, og da kan man faktisk bli lettere sjokkert over Hyundai i20. Den er ganske stilig i designet, både foran og bak, har ganske ok med plass, og har til dels mye utstyr og er komfortabel å kjøre!

Motoren er en 1,0 liter 100hk bensinmotor, og med manuelt gir kan den ikke defineres som noe fyrverkeri av en motor akkurat. Du kommer deg jo opp i de hastighetene du ønsker i løpet av påkjøringsfeltet, men det er likevel svært langt unna at jeg gliser som jeg gjorde da jeg testet i30N.

Forbruk på omtrentlig 0,56 liter på mila.

Setene er ikke så veldig avanserte, de kan heves/senkes med den store spaken. Ryggvinkelen kan justeres med det lille håndtaket litt lenger bak. På tross av setets enkelhet satt jeg godt her, forventet at jeg skulle mislike setet, fordi man ikke kunne justere noe særlig på det, men det var faktisk greiere enn jeg forventet.

Her kom igrunnen sjokkene på løpende bånd… for det første så var det varme i rattet! Hallo liksom!

En svært grei infotainmentskjerm som var enkel å bruke, kjære Mitsubishi, dette må dere få på Space Star!
Knappen for rattvarmen er sentralt plassert under det noe manuelle klimaanlegget. Manuelt klimaanlegg var vel sånn sett «det kjipeste» med denne bilen som ellers var svært godt utstyrt.

Jeg mener, ryggekamera, hallo! Det kan man like å finne på en bil som er så billig som denne er!

Navigasjon, jada, det får du også her! Apple Car Play er det også! Lyden er noe av det bedre jeg har hørt i en av disse billigste leasingbilene!

Rattet er ikke så tykt, men det er komfortabelt, og veldig deilig med varme! Fine knapper på rattet for å justere volum, telefon, og til cruisekontroll. Jada, den har fin cruisekontroll, ikke adaptiv, men likevel.

Under det manuelle klimaanlegget kan du koble til mobiler, og lade. Aux har du også der.

Giret er 5-trinns, og helt greit. Har prøvd mer kontante og presise girkasser enn denne.

Til venstre for rattet kan du slå av/på filskiftvarsler, og ABS. Du kan også justere lyset på instrumentene, og justere høyden på hovedlysene.

Baksetene på leasingkonkurrentene har jeg ikke fått plass i, og forventet vel ikke all verden her heller.

Litt mørkt bilde, men ble overrasket over at håret ikke ble gnudd oppi taket! Det var ikke mest klaring, men det var klaring!

Bak meg selv i forsetet så må knærne mine litt på hver sin side av forsetet, men det er plass der uten at det blir veldig ubehagelig.

Knevinkelen bak er igrunnen ganske så god, så her kan noen som er under 180cm ha det veldig greit.

Bagasjerommet tar imot 326 liter, og baksetet er delt 60/40 slik at man kan legge ned deler av baksetet for å få med seg større ting.

Sota ruter bak har du også her, noe som både er nyttig og stilig.

Leasingtilbudet på denne bilen inkluderer vinterhjul og lakk.

Forskuddsleie: 20 000,-

Etableringsgebyr: 4 666,- (mulig den kan variere med noen kroner)

Månedsleie: 1 790,- + 85 i termingebyr (1 875)

36 måneder (3 år) og 36 000 kilometer (man kan jo avtale flere kilometer om man trenger det).

Det gir en totalsum for 3 år på kr 92 166,-

En årskotnad på 30 722 per år.

Dersom alle kilometer brukes gir det en kostnad per km på kr 2,56

Billigste el-bil du kan lease havner fort over 150 000 for 3 år, og den billigste jeg har funnet er faktisk Hyundai IONIQ som jo briljerer med svært lavt strømforbruk i ulike tester av forbruk. Leveringstid er 2-3 mnd.

Dersom du vet om en like god bil som Hyudai i20 som man kan få leaset billigere enn denne, så vil jeg SVÆRT gjerne høre om det! Ta kontakt! Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være et svært godt leasingtilbud i dagens marked.

Det er naturlig nok et begrenset antall biler, og det er en begrenset tidsperiode på dette tilbudet.

Takk til Mobile Fiskåtangen for at jeg fikk bli bedre kjent med Hyundai i20, det var overraskende trivelig!