Test av Mitsubishi Space Star Invite + (nov 2018)

Er du på jakt etter en liten og kjekk bil som også har bekvemligheter som cruisekontroll og keyless, så må du sjekke Mitsubishi Space Star!

Dato 13.11.2018 @ 10:52

Mitsubishi Space Star testet jeg dagen etter Toyota Aygo, og selv om Space Star er rett under 3,8 meter lang, og sånn sett omtrent 30 cm lenger enn Aygo, så må begge takle å havne i kategorien små biler.

Dersom du ser litt bakom dørhåndtaket til førerdøren, så ser du en liten sirkelknapp, for her er det faktisk keyless, det får du ikke på Aygo.

En annen forskjell på de to bilene er bagasjeromsplassen, som bikker 200 liter i Space Star. 209 liter hvor 34 av dem befinner seg i en oppbevaringsboks under bagasjeromsgulvet.
Hvorfor jeg ikke tok bilder av selve bagasjerommet lurer jeg veldig på, alle gode teorier mottas med takk!

Forsetet på førersiden var utstyrt med et hjul for å justere høyden, men det var i hovedsak bakre del av siteputen som sank, noe som gjorde at du samtidig som å endre sittehøyde også justerte sitteputens vinkel. En spak for å løsne seteryggen slik at setets vinkel kunne justeres. Jeg liker godt å ha et hjul til den justeringen, men skal ikke mase for mye om det her.

Jeg kom ikke like nær en optimal setekomfort for min kropp her, som i Aygo, selv om forskjellene er små. Lurt å teste slike seter, så man er sikker på at de fungerer som man ønsker for seg selv.

Grunnen til at Car Shine lappen lå på gulvet var at bilen ikke var klargjort enda da jeg kom til butikken, for demobilen var nylig solgt, men etter en klargjøring fikk jeg den altså ut på veien.

Testbilen hadde naturlig nok start/stopp knapp, som man gjerne har i en bil med keyless. Automatgiret er av typen CVT, altså du slipper å skifte gir selv, men det er ikke helt som vanlig automatgir.

Til venstre for rattet er det noen knapper, blant annet justering av sidespeil, noe som gjør at man må litt fram og tilbake for å få justert speilene skikkelig.

I leasingtilbudet Mitsubishi har på Space Star Invite+ er det manuelt gir i tilbudet, kommer mer tilbake til selve tilbudet om litt.

Godt ratt å holde i, men når designet gjør at man tror det er åpning i bunnen på rattet, også er det plast der, så drar det for min del litt ned.

Noe som drar veldig opp for min del er cruisekontrollen som du styrer fra rattet, den får du på de to høyeste utstyrsnivåene Invite + og Intense +.
Greit nok at det ikke er adaptiv cruise, men bare det å ha cruisekontroll gjør litt lengre turer på motorveien mye greiere spør du meg.

Her kan man heller ikke justere rattet i lengderetning, men bare opp/ned, noe som gjør at rattet kommer litt langt vekk fra meg som er litt lang. Det føles som om rattet likevel er noe nærmere meg her enn det var i Aygo, men det har jeg ikke kontrollmålt.

Du har kanskje allerede lagt merke til at det ikke er noen infotainmentskjerm i Space Star? Det oppleves igrunnen ikke helt moderne å mangle den for å si det slik, og jeg er såpass uvant med knapper med mange funksjoner at det tok meg noe tid å få stilt inn noen DAB+ radiokanaler. Hadde ikke tid til å prøve å finne ut hvordan mobilen skulle kobles til. Fraværet av bass i lydbildet er merkbart også her, små biler uten særlig plass til basshøyttalere får fort et slikt lydbilde.

Invite og Invite + kommer ikke med automatisk klimaanlegg, her må man prøve seg fram på varmen med en vribryter. Du må opp i Intense+ for å få automatisk klima.

Foran girspaken er det koppholdere, plass til nøkkelen og mobilen, og knapper for varme i forsetene med 2 nivåer for varmen, samt en USB-tilkobling under lokket til høyre.

En stor forskjell på Space Star kontra Aygo er at Space Star har 5 seter. Jeg får ikke plass bak her, og vet ikke hvor kort jeg måtte være for å få plass, men noe mer plass enn bak i Aygo er det likevel her.

En annen fordel med Space Star kontra Aygo er at de som sitter bak har elektrisk åpning på vinduet i bakdøra.

Space Star har i utstyrsnivå Invite + og Intense + en 1,2 liters bensinmotor med 80hk, og med manuelt gir skal man da kunne komme seg fra 0-100 på 11,7 sekunder.
Jeg som hadde CVT-kassen måtte ta til takke med 0-100 på 12,8 sekunder. Med CVT-kassen veier bilen 20kg mer, så alt skyldes ikke den automatiske giringen.

Lydisoleringen er omtrent som i Aygo, du hører med andre ord litt mer til omgivelsene i en liten bil enn i større biler som kan ha doble vinduer og mer isolasjon.

Design vil alltid være en smakssak, men jeg opplever vel både utvendig og innvendig design som helt greit, men kanskje ikke like kult som på Aygo.
Liker designet i fronten best på Space Star, og innvendig blir den fort litt gammeldags for meg når den ikke har automatisk klima og infotainmentskjerm.
Liker veldig godt at den har cruisekontroll og keyless, det drar opp!

Den dagen jeg testet bilen hadde Mitsubishi et leasingtilbud som var i området der Toyota sitt ligger nå for Aygo, men det var blitt tomt for biler som var kjøpt inn til kampanjen, så fra mandag 12/11 ble det endret til et tilbud som ligger noe dyrere igjen, men sånn er det med leasingtilbud, de endrer seg raskt dersom bilene fyker fort ut.

Nå snakker vi 1789/mnd i 3 år 45 000 km (15 000 km i året), startleie og etablering på tilsammen 30 613. Her er vinterhjul og metallic lakk inkludert, men det kan tilkomme en leveringskostnad.

Total sum for 3 år skulle da bli 95 017 – årlig kostnad på 31 672 – eller om du får kjørt de 45 000 kilometerne, 2,11 per km.

Her har man flytende rente, så den summen (1789/mnd) kan øke om rentenivået øker.

Takk til Motor Forum Kristiansand for kjapp klargjøring og lån av bil!