Kia EV3 er 4,3 meter lang, 1,85 meter bred og 1,56 meter høy, men fordi den har en utforming som kan minne en god del om Kia EV9 så er plassen innvendig svært godt utnyttet i høyden.
Det er ikke vanskelig å se at Kia EV3 er sterkt i slekt med Kia EV9, og en stolt designer klarer å bruke mange adjektiver for å beskrive alt som er designet, så fargerikt at det faktisk er litt artig å høre på. Jeg nøyer meg med å nevne at baklyktenes design skal minne om et stjernetegn.
Bakkeklaringen fikk vi ikke oppgitt, men jeg hadde med meg et målebånd, og vil anslå omlag 18cm eller noe mer. Det er jo ganske hyggelig bakkeklaring for en relativt kompakt SUV.
Her sitter interiørdesigneren og forklarer om interiøret, som forøvrig minner mye om det man kan oppleve i Kia EV9, bare at alt er en del mindre i Kia EV3. Han sitter på et av denne bilens ess, nemlig setekomforten, som i den GT-Line utgaven vi fikk se var helt enorm. Den knuser all motstand på setekomfort, så enkelt må det sies.
Ta den en tur til en Kia forhandler og test forsetene i en EV9 GT-Line, helt fantastisk komfort, og Kia EV3 er veldig tett på å levere noe som ligner veldig rent komfortmessig.
Neida, du har ikke fotskammel eller justerbar sideklemming, men dette er likevel det beste setet jeg har sittet i med tanke på at dette er en kompakt bil med 4,3 meters lengde.
I venstre framdør finner man en god del knapper, og her dukker også ess nummer to opp, seter med både varme og ventilasjon og minnefunksjon, samt rattvarme i to nivåer.
Du kan kanskje smile litt av at jeg har sansen for seter med ventilasjon, men varme er antagelig noe vi får mer av, og på langtur er det da usedvanlig komfortabelt med ventilasjon i forsetene.
Litt lenger nede på døra ser man også et lydmerke, Harman Kardon, som bruker å fikse god lyd.
Jeg nevnte langtur, du får Kia EV3 med 2 batterier, et på 58,3 kWt som antagelig gir deg omlag 410km i WLTP-rekkevidde (WLTP-test er enda ikke gjennomført). Antagelsene bygger på beregninger fra noen med erfaring.
Det store batteriet man kan få til Kia EV3 er på 81,4 kWt og beregnes å kunne gi en WLTP-rekkevidde på 600km, da snakker vi langtur!
Ladehastighet? Ikke den råeste, 102kW på det minste batteriet og 128kW på det største, noe som skal gi en ladetid på ca 31 minutter fra 10% til 80% uavhengig av batteripakke du lader.
Det som undrer meg litt er at Kia går for framhjulstrekk på tohjulstrekkeren som kommer i 2024, men nå kommer vi til tredje ess i ermet, «Snow Mode»-programmet til Kia er usedvanlig bra på EV6 2WD og EV9 2WD, dermed mistenker jeg at det også er brukbart på EV3 selv om den ikke er bakhjulstrekker.
I videoklippet over her utforsker vi Kia EV3 litt, anbefales å se videoklippet.
Rattets knapper kjenner man fort igjen om man har kjørt en Kia EV9, det samme med girvelgeren bakom rattet og den tredelte skjermløsningen.
Mellom forsetene har du noe som kan minne om et bord.
Og det bordet kan du trekke ut eller sette inn igjen. Legg merke til at det også er ekte Head-up display her.
Kia benytter en taleassistent som er koblet opp mot KI og Chat GPT, slik at du kan kommunisere med bilen svært nært slik du kommuniserer med et menneske.
Tjenester som YouTube og Netflix vil også bli tilgjengelige for bruk mens du lader eller har parkert for en stund.
Fjerde ess i ermet er plassen i baksetene, her målte jeg en bredde på 124cm. Jeg som tar like mye plass som en som er 190cm lang når jeg sitter, har plass til knær og hode når jeg sitter i baksetet bakom meg selv i forsetet. Håret mitt berører såvidt taket.
De som sitter bak har tilgang til lading i forsetenes rygg, som man kan kjenne igjen fra flere modeller fra Kia.
Bagasjerommet kan se noe lite ut, og 40/60 deling av baksetet uten gjennomlastingsluke er ikke skiløperes drøm, men selv baki her har Kia et ess oppi ermet med EV3.
Som du ser er det mye plass dersom man tar bort eller ned gulvplata. Poenget med øvre posisjon er enkel inn-/utlasting i hverdagen når man ikke har så mye baki her.
Hele 460 liter er det plass til i bagasjerommet, og vi målte litt også, inni de grå kantene du ser på bildet over her, og det var 82,5 cm dybde og 101,5 cm bredde. Det er likevel ikke alt.
Under den nederste plata er det en isoporsak med rom, til for eksempel V2L-pluggen som gjør at du kan hente ut strøm fra bilens hovedbatteri til det du har som går på strøm, for eksempel en støvsuger eller kaffetrakter på en hytte uten strøm, eller et vaffeljern på telt-tur.
Lyktene har en LED-Matrix løsning som minner om den man finner i Kia EV9, og som du ser, her er det også en liten frunk.
Den er på 25 liter, men det er nok til å få plass til ladekabelen som helst skal være i bilen til enhver tid.
Hva med hengervekt?
Med det minste batteriet er det kun mulig å trekke med seg inntil 300kg, og med stort batteri kan du trekke inntil 1 000kg. Hva firehjulstrekkeren kan trekke med seg når den kommer i 2026 vet vi ikke enda, men dette er ett av svært få områder Kia EV3 må se seg slått av Volvo EX30 som kan trekke med seg 1 600kg.
Ettersom typegodkjenningen ikke er klar så er det en del tall som ikke er endelig klare, som for eksempel taklastens maksimalvekt, men Kia jobber med å få godkjent inntil 100kg på taket.
Nyttelasten er fremdeles ukjent for Kia EV3, og det er også prisene, men alt dukker nok opp om ikke alt for lang tid.
Kia EV3 har som du nå har lest mange ess i ermet, så blir det spennende å se hva prisen lander på når den kommer til Norge i slutten av 2024.
Mer komfort og utstyr enn det du finner i EV3 GT-Line må du ihvertfall lete lenge etter i en 4,3 meter lang kompakt SUV.