Denne helgen har jeg fått muligheten til å bli litt bedre kjent med nye BMW i3s, en funky el-bil med klasse.
La oss starte med hva som er ulikt fra nye i3;
i3s er senket med 10mm, noe man ikke så lett ser med mindre en ny i3 og en i3s står ved siden av hverandre.
i3s er noe bredere, 40mm, noe som spesielt kommer fra bredere hjulbuer, i3 er ikke kjent for å se bred ut, så dette gjør bilen stiligere synes jeg.
i3s har bredere dekk, her på 20″ sommerdekk med 175 bredde foran og 195 bredde bak – en vanlig i3 har max 20″ med 155 bredde foran og 175 bredde bak. Gir noe mer stabilitet i høye hastigheter.
i3s har en sportknapp som gir tilgang til noen flere hestekrefter, noe som muliggjør spurten fra 0-100 på 6,9 sekunder istedenfor i3 sine 7,3.
i3s har noen forskjeller eksteriørt i forhold til i3, foran og bak.
Så har vi prisforskjellen, den er på kr 35 000 ekstra for en i3s. Startpris er på 321 200 nå på kampanjepris, normal startpris er kr 328 720.
Les min vintertest av nye i3 her.
Hva mener jeg med at det er en funky bil?
Vel, den later ikke som om den er noe annet enn den faktisk er, en bil for max 4 folk, men oftest bare for fører og kanskje en til.
Ta en kikk i din bil når du kjører til jobb… hvor mange er dere i den?
Den dekker behovet for daglig kjøring elektrisk, og prøver ikke å være en perfekt langturbil for storfamilien.
Materialvalg innvendig er også funky, ikke vanskelig å se karbonfiber, andre miljøvennlige fibre, som iblandet noe skinn på strategiske plasser og et kult design. Da i3 kom var designet ganske banebrytende, og selv i dag føles det friskt og funky.
Forsetet får du ikke med elektrisk innstilling eller massasje eller ventilasjon. Det er et enkelt, men godt sete, og spaker som du helst ikke bør bruke når bilen er i bevegelse for å justere ryggvinkel og høyde over havet.
Girspaken er også funky, selv om den er som da i3 var ny. Personlig hadde jeg taklet fint om Start/stopp knappen var plassert en litt annen plass.
Liker godt cruisekontrollen, som er adaptiv, og som gir komfortabel reise på motorveien sammen med de noe bredere dekkene.
Samtidig skal jeg ikke legge skjul på at man kan høre litt fra de 20″ dekkene i en ellers ganske så stille og rolig kupé.
Ryggekameraet er bedre enn bildet her klarer å formidle, gir et veldig klart og godt bilde bakom bilen.
Baksetet har fint plass til et par prinsesser en gang i blant, men man må ha framdøren åpen for å kunne åpne bakdøren.
Bilen er registrert for max 4, noe som kan være en ulempe for de som har 3 barn, men i bil nummer 2, hvor ofte er hele familien med i den?
Den yngste prinsessa syntes i3s var veldig kul, kulere enn Citroën’en vi har.
I frunken er det fin plass til ladekabel, tenkte jeg måtte teste den litt da jeg var en tur innom Harebakken i Arendal.
For det første får du parkere nærme inngangen, og for det andre reiser du med litt mer strøm enn det du hadde da du kom. Kjekt!
Har aldri fått mer diesel enn da jeg kom på diselbilen, så med el-bil føler man seg jo litt som en VIP fram til man blir vant med slikt og bortskjemt.
Bagasjerommet er ikke så veldig stort, men ettersom dette ikke er en bil som forsøker å late som om den er langturbil for storfamilien, så er det stort nok.
Jeg tok også en tur til Circle K på Kjerlingland ved Lillesand for å teste hurtiglading, og for å se på utbyggingen av Tesla-ladere og Ionity sine ladestasjoner.
Om du bare vimser innom som meg, og ikke har registrert deg på forhånd, blir strømmen ikke spesielt billig, så pass på å registrere deg før du skal lade bil!
Mange ladere for Tesla er på vei opp, i tillegg til at det kommer en god del fra Ionity.
Mye strøm som skal ut til el-biler her etterhvert. Blir bra når alt er ferdig!
BMW i3 og i3s kan ikke ta imot mer enn 50kw, men når de da får dette, så tar en lading fra ca 10-80% omlag 20 minutter.
Takk til Bavaria Arendal for lånet av nye i3s! Kan anbefale en tur innom! Hyggelige folk her!