Test av nye BMW i3 (feb 2018)

Jeg har ikke testet BMW i3 siden 2014, så nå var det på tide!

Dato 22.02.2018 @ 09:04

BMW i3 var igrunnen den bilen jeg testet som gjorde at jeg bestemte meg for å starte med å lage blogg.
Jeg ville finne ut om BMW hadde klart å få med seg kjøregleden de er så kjent for inn i en el-bil.
Du kan lese den testen om du vil.

Det har kommet flere nye versjoner av i3, og nå har den kommet med blant annet LED-lys, et par nye farger, modernisert infotainment med tiles og i en ny S-utgave som jeg satser på jeg får teste når forhandleren får den inn.
Du kan se litt bilder fra desember da jeg så denne nye i3 første gang.

Melbourne red er en av bilens nye farger, og den observante i3-kjenner vil se at lyktene er endret.

Fra siden vil man kunne se at det er en vanlig i3 ut fra metalldekoren oppe ved taket, og noe mer nedtonede hjulbuer.

Imperial blue er den andre nye fargen som bilen kommer med nå.

Her har vi den nye og den forrige side om side. For meg er det enklest å se at den nye er ny på lyktene, selv om også frontfangeren skal være noe endret.

Min test var på dagtid, og ikke overdrevent lang, dermed var det ikke forhold til å teste de nye LED-lysene, men min erfaring med lysene i biler som får full LED-lys løsning er at det gir meget bra lys på mørke veier.

En nyhet jeg testet var det nye og forbedrede traction control systemet. Fant meg en bratt bakke med snødekke, og testet flere bakkestarter.
Jeg opplevde fremkommeligheten som god, men de som kjøper BMW for å leke med den i snøen blir kanskje ikke like glad i den som de som vil fram på krevende vinterveier.

Man kan velge mellom flere interiørløsninger i nye i3, testbilen hadde interiørpakke «suite» som er «top of the line» med seter i skinn.
Lodge interiørpakken er den som er fornyet til denne nye i3, og passer bra for de som liker litt lysere farger i interiøret.
Setejusteringen er fortsatt litt «kontorstol-aktig» for min del, det er en spak der du «ramler ned» om du drar i den mens du sitter i setet, altså som kan brukes til å justere høyden på setet. Så er den bakre spaken til å løsne ryggfestet, slik at du kan justere ryggvinkelen. Dette bør man gjøre i ro og mak mens bilen står parkert. Jeg vet at måter å justere setet på er litt smak og behag, og min favoritt er el-sete med minne, sånn er bare jeg. Får jeg ikke det er min nest beste løsning å jekke seg opp/ned, og skru ryggvinkel… sånn er jeg og min smak på det området.

Førermiljøet opplever jeg som svært moderne fortsatt, selv om det i bunn og grunn er som i 2014.
Materialvalg oppleves som futuristisk og «riktig i en miljøbil», samtidig som det oppleves som litt luksus.

Rattet er noe slankere i i3 enn i BMW’er generelt, det er godt å holde i, men jeg liker nok de noe tykkere versjonene av ratt fra BMW hakket bedre.
Liker godt bryterne på rattet der du kan styre nyttige saker og ting som cruisekontrollen, volum og samtaler i telefonen.
På infotainmentskjermen ser du «tiles-oppsettet» som er nytt.

Dashbordet er ganske spesielt i en i3, og noe av det som virkelig er med på å gi denne bilen sjel.
Jeg liker det godt, men ser jo at her vil smak og behag spille inn og påvirke hvor godt hver enkelt liker disse løsningene.
Ettersom bilen har solgt bra her i Norge mistenker jeg jo at det er flere enn meg som liker designet og løsningene.

Ryggekamera er BMW gode på, svært klare og gode bilder gir det, selv om det kan komme dråper på det når man kjører på saltede eller våte veier.

På fine og solrike dager blir det bra med lys inn i førermiljøet fra vinduene i taket. Stilig detalj!

Dette var ingen rekkevidde-test, da må man teste over en lenger tidsperiode, men bilen har 125KW el-motor som yter 170hk, den nye S-utgaven har 135KW motor som yter 184hk. Noen hadde sikkert ønsket seg litt mer rekkevidde ved denne faceliften.

Nei, bagasjerommet har ikke blitt stort, og nei, det er ikke 3 seter i baksetet, det er fortsatt 2, så er det også unnagjort.

Det som jeg merket meg var hvordan komforten har økt fra 2014-modellen, mye mindre nervøs styring, mye mer komfortabel gassrespons, mye mer komfortabel motorbrems. Kanskje det var fordi jeg ikke forventet å merke disse komfortendingene at det var de som overrasket meg mest, men det var virkelig påtagende og gledelig for meg som er glad i komfort.

Jeg mistenker at også denne utgaven av BMW i3 kommer til å selge godt her i Norge, med sin startpris på 282 900.
Testbilen jeg kjørte koster 364 900, omtrent det samme som en like godt utstyrt i3 fra 2014 med betraktelig kortere rekkevidde.

Takk til Bavaria Arendal for lånet av nye i3!