Test av Citroën Grand C4 Picasso (sept 2014)

Romskip fra Citroën, denne falt flere i familien for!

Dato 04.09.2014 @ 10:12


Denne ligner naturlig nok på lillebror Picasso, men det bakerste vinduet får naturlig nok et annet design når bilen er forlenget for å få plass til 7 seter.


Guttungen på 9 syntes det var vanvittig stas å sitte helt bakerst, og så nok for seg lenger bilturer der han ikke trengte sitte mellom sine to yngre søstre.

«Pappa, det er en helt egen koppholder til meg her, også kan jeg styre luften min, også har jeg et eget lys pappa, også er det lader her til iPaden…»


Baksetet er også rommelig for 3, og med helt flatt gulv for den i midten, når man trenger bagasjeromsplassen.
De fleste bakseter er smalere på midten enn på kantene, så dette vil kunne bli litt av en overgang for guttungen.


Fremme har skinnsetene elektrisk justering i denne topp utstyrte utgaven av bilen, gode armlener og fine, luftige omgivelser med god utsikt.


Dersom du som meg liker å bruke smart-telefoner, vil du virkelig like betjeningspanelene i denne bilen. Dersom du liker mange brytere og knotter å skru på vil du nok ikke like et slikt instrumentpanel. Bilen her har det meste av utstyr, også kameraer, parkeringshjelp, adaptiv cruise, navigasjon og mye mye mer.


Det å ha massasje i setene er ikke så dumt på langtur, selv om setene er komfortable gir massasjen litt ekstra komfort – har du ikke prøvd det før anbefales det å teste!

Massasje i setene er ikke nytt, Mercedes har hatt det en god stund som tilvalg, og Citroën har også hatt det på modeller som C5 og DS-modellene, men i en 7-seter er det ikke direkte utbredt.


Bakpå fremsetene er det et par «flybord» med et helt eget lys, slik at den leselystne kan boltre seg på turer i mørket.


Designet på Grand C4 Picasso føles moderne, og jeg synes det er stilig at store familiefraktere kan kjøpes i så pen innpakning! Når innmaten i tillegg er svært god mener jeg dette er et usedvanlig godt alternativ i klassen.


Under panseret på denne bilen finner man en 1,6 e-HDI med 115hk, og etter min mening trenger bilen såpass med tanke på størrelse og tyngde som skal trekkes.
Man kan få bilen med en diesel på 90hk, med ETG girkasse (en slags automat, egentlig manuell, men bilen girer for deg), og med minste utstyrspakke (Attraction) til kr 324 900
Gå opp til 115hk manuelt gir, og mer utstyr (Nordic Edition) og du vil nok føle det er vel verdt 30 000 ekstra.

Bilen jeg testet på handletur var en Nordic edition High, med det meste av ekstra utstyr på, og før alt ekstra utstyr ligger prisen her på 384 900. Ekstrautstyrslisten er ikke så lang som hos de fleste tyske merker, men det var fort utstyr for kr 30 000 på den.

Skal ikke se bort fra at det blir en slik vi lander på, for den er romslig, komfortabel, føles svært moderne i forhold til det jeg har sett (fysisk og på bilder) der ute i «familiefraktersegmentet». Med en slik vil ikke bare jeg glede meg til langtur, og for oss er fred i baksetet mer verdifullt enn «morsom motor».

Benny i Broom.no har også testet denne bilen, og som meg har han også sansen for den – LES TESTEN fra Broom.no fra 02.03.2014

Din Side la ut en test 5/9-14 fra en 3 ukers langtest, og jeg kan avsløre at de ble forelsket i bilen, du kan LESE DEN på deres nettsider. De kjørte bilen med 2 liters motoren med 150 hester og automat.

Annonse