Test av nye Mercedes-Benz C-klasse C200 4Matic 9G-Tronic (sept 2018)

Nye C-klasse er lekker og leverer nydelige kjøreegenskaper, men direkte gratis er den ikke.

Dato 07.09.2018 @ 10:34

Jeg var ikke helt forberedt på at nye C-klasse skulle være så moro å ratte på skikkelig kronglete svingete vei som den var, at den skulle levere så engasjerende kjøreegenskaper, det er jo så man kan bli rent forelska av mindre.

Det er noen kosmetiske justeringer av designet i front, som gir bilen et litt mer aggresivt uttrykk, men det jeg setter mest pris på i front er de særdeles gode lyktene.

Når du kommer litt opp i fart så åpnes det et lyseldorado foran bilen, som automatisk passer på å ikke blende motgående trafikk.

Et bilde klarer ikke å få fram hvor bra lyset er, men tro meg, det er særdeles godt, jeg testet det på vei uten veilys, og savnet ikke veilys for å si det slik.

Testbilen har en del ekstra utstyr, blant annet en AMG-pakke som påvirker hvordan bilen ser ut utenpå og inni. Den har også 19″ hjul.
Mercedes er gode på støydemping, for hjulstøyen opplevdes meget godt avdempet til tross for større felger/lavprofil dekk.

Du får nye C-klasse med mange motorer og kombinasjoner med/uten automatgir og 4Matic.

I bensin har du C180 der du kan velge manuell eller automat, den har 156hk, C200 har automat 9G-Tronic, men du kan velge om du skal ha med 4Matic eller ikke, C400 har både automat og 4Matic og 333hk. Så er det noen AMG-versjoner i tillegg.

I diesel får du C200d med manuelt gir og 115hk, C220d med automat, så kan du velge om du vil ha med 4Matic eller ikke, med 194hk, og en C300d med både automat og 4Matic og 245hk.

Prismessig starter C180 på 467 900, og C200d på 462 900. Testbilen starter på 567 900, og med det ekstrautstyr den har lander den på 735 000.

Det er jo et lite stykke unna gratis, og er vel sånn sett en av bilens få svakheter om man kan kalle prisen en svakhet.

Jeg laget et lite filmklipp, for de som er mest glad i mer levende bilder:

Mulig det skinner litt igjennom at jeg likte bilen godt.

Forsetene i AMG-pakken er av skinn/alcantara, og justeres elektrisk i vinkel, høyde og rygg, men lengderetning justeres mer manuelt med spak under setet, dermed er det ikke minne på disse setene. Du holdes godt fast i setet om du kjører litt aktivt på svingete vei, men jeg savner litt på lårstøtten, skulle gjerne kunne ta den opp en cm til. Men for all del, svært gode seter altså.

I førermiljøet til nye C-klasse har det skjedd en del, med nytt ratt som jeg må innrømme at jeg har rukket å bli veldig glad i. Både utseendet og funksjonalitet liker jeg veldig godt.
Det er liksom en selvfølge at et Mercedes-ratt er godt å holde i, så det trenger man nesten ikke kommentere engang, men det er et veldig godt ratt.

Man kan jo undre seg litt over at ikke nye C-klasse får samme løsning for skjerm som blant annet nye A-klasse og E-klasse har litt ulike versjoner av, der skjermene på en måte henger litt sammen som en større skjerm. Testbilen har widescreen infotainmenskjerm, standardskjermen er noe smalere.

Styringspad og menyhjul er beholdt i nye C-klasse.

Det er mange gode materialer her, men det er også større områder med mykplast, som øverst på døra og dashbordet over rattet.
Jeg liker veldig godt hvordan den adaptive cruisekontrollen styres fra rattet, det fungerer svært godt.
Mange designelementer som gjør meg glad i dette interiøret, som de runde luftdyser, metallknappene til klimaanlegget, knappene rundt menyhjulet og knappene på rattet. Slikt gir meg trivsel!

Med digitale instrumenter får du også muligheten til å bestemme hvilken stil du vil de skal ha.

Hovedmenyen er organisert som «tiles» med fine bilder/tekst, så varierer det hvor mange muligheter du har når du kommer inn i den enkelte menyen.

Du har en del ulike kjøremodus å velge mellom, og Sport+ velger du om du vil teste bilens egenskaper på svingete vei, sånn svingete vei med 80, der det er litt komplisert å holde fartsgrensen fordi veien er så svingete. Vær forberedt på støle glisemuskler, for dette er bare nydelig!

Du får også opp i infotainmentskjermen litt mer informasjon om hva de ulike kjøremodusene innebærer i forhold til innstillinger av motor, styringsfølelse og antispinn/-skrens/ABS.

Kjøremodus velger du med vippebryteren, ellers er den øvre saken som en touchpad med respons lagt inn, slik at du kjenner når du velger noe med touchpaden.
Har sansen for touchpad/menyhjul jeg, men jeg er kanskje rar sånn sett? Lekkert og funksjonelt.

Pene tiles også i infotainmentskjermen. Her vil jeg vel påstå at det å velge «standardskjerm» er litt risiko med tanke på hva du får solgt bilen for som brukt. Jeg ville ihvertfall gått for widescreen her.

God skjerm og godt ryggekamera gir fin og nyttig informasjon når du skal rygge. Legg merke til de ulike kameravalg til høyre for bildet. Her kan man få ett hakk mer avansert ryggekamera med 360 visning.

Ganske lekker førerdør spør du meg, selv om jeg nok ville hatt el-seter med minne. Man ser det ledige området for slike knapper til høyre for setevarmen.
Burmeister anlegg låter veldig bra, og ser veldig lekkert ut i interiøret, men jeg ville kanskje heller hatt el-seter med minne enn Burmeister, om jeg måtte velge en av dem.

Ladeplate for mobil er ekstrautstyr, men noe jeg selv definerer som særdeles nyttig ekstrautstyr, men det er jo fordi jeg har en mobil som kan lade på slik plate. Tenker vel uansett at det er noe som kommer mer og mer fremover, og at det derfor er nyttig selv om man ikke i dag skulle ha en mobil som kan lade på ladeplate.

Baksetet er komfortabelt for 2, men har plass til 3. Midtplassen i slike stasjonsvogn-bakseter er jo aldri noe stas.
Jeg er ca 184cm lang, og ble litt overrasket over at jeg fikk plass bakom «meg selv» i forsetet.

Nå skal det nevnes at kneplassen var noe «akkurat» fordi forsetet er utformet slik at knær skal få litt bedre plass, og det gjør inn/utstigning av baksetet litt krøkkete, men jeg får altså plass uten å gnage knærne i forsetet. Hodet har også plass uten å subbe håret i taktrekket.

Kanskje litt lite lademuligheter for de som sitter bak? Du kan slå av/på lufta.

490 liters bagasjerom er ikke gedigent, men jeg vil tro at de fleste får med seg det de trenger bak her. Så kan man jo alltids ha takboks og henger. Fin knapp for å få fram hengerfestet på høyre side helt i kanten der. 1800kg henger kan du også dra med deg om du vil det.

Under gulvet er det plass til litt småtterier som man gjerne vil ha liggende i bilen. Det var også en sammenleggbar kurv der til å for eksempel ha handleposer oppi.

En Mercedes-Benz C-klasse gir deg utsikter til mange trivelige kjøreturer, enten du skal kjøre kort eller langt.

Takk til Agder Bil for lånet av nye Mercedes-Benz C-klasse!