Test av nye Audi Q5 (jan 2017)

Endelig på tide å få teste nye Q5 fra Audi.

Dato 22.01.2017 @ 15:11


Den nye Audi Q5 kan nå testes hos forhandler, så da tok jeg meg en tur med den i nydelig vintervær.
For de som kjenner forrige generasjon Audi Q5 vil ikke designet eller konseptet være noen revolusjonerende endring, men mer en trivelig facelift.


Mer markert grill i fronten, et panser som ikke har en glipe oppe på panserets høyre og venstre side, men heller litt mer nede på siden, mer skjult, og følger nå linjen fra frontlyktenes avslutning og bakover på siden av bilen. Bredere, lavere og mer eksklusiv look synes jeg.


Velger du bilen med luftfjæringer vil du ha mange innstillingsmuligheter, og som du ser er det mange ulike nivåer fjæringene kan befinne seg på, alt ettersom hva slags egenskaper du ønsker fra bilen. Dynamic passer fint på motorveien, Comfort eller Auto i hverdagen, og Lift / offroad den siste trasige kneika opp til hytta.


Audi Q5 fungerer like bra i byen som på hytta, og selv om det finnes biler med absurd fremkommelighet, tror jeg du skal lete etter ekstra vanskelige forhold for å ikke komme greit fram med Audi Q5.


Når du skal velge bil fra Audi har du en del valgmuligheter, også på interiøret, og seter. Her var det skinn/alcantara, som er en meget trivelig kombinasjon å sitte i.
Elektrisk justerbare, og jeg kom langt nok ned. (Ikke alle biler jeg gjør det i).


Førermiljøet er veldig trivelig, men så er jeg ekstra glad i gode materialer som skinn og aluminium også da.
Touchpaden framfor infotainmentknappene er morsom å skrive på når du for eksempel skal slå opp i telefonkontakter.
Noen synes volumhjulet er litt rart plassert i midtkonsollen til høyre og frem for girspaken, men den gjør at du kan styre med volumet uten å ta øynene vekk fra trafikken, og da synes jeg den er lur… I tillegg kan jo forsetepassasjeren ha behov for å endre volum, og om du bare kan gjøre det på rattet kan det bli skummelt.
At bilen er svært godt støydempet merkes! Det gir mye ekstra komfort!


Dersom du velger parkeringskameraer, så får du en del av dem, for eksempel disse som gjør at du ser hva som foregår rett ved siden av bilens front, genialt om du skal ut av en utkjørsel med hekk eller annet som er i veien for sikt. Samme løsning finnes også bak bilen, så det blir enklere å rygge trygt i forhold til forbipasserende biler eller folk.


Kamera og skjerm har en meget god kvalitet, selv om et bilde av en skjerm ikke helt får frem akkurat det poenget.
Du kan koble til mobilen med kabel og få tilgang til Apple Car Play, eller Android for de som liker sånt. Bryr du deg ikke om Apple Car Play kan mobilen like greit være tilkoblet via blåtann.


Personlig er jeg veldig glad i Audi sin «Virtual Cockpit». Den kan gi deg akkurat den informasjonen du ønsker slik du ønsker den, og den gjør bilens interiør særdeles moderne. Du kan ha stort speedometer og turteller, og nesten ikke info mellom, eller som dette der du har digert kart og små instrumenter. Lett å styre fra rattet er det også.


Dersom du vurderer en Audi Q5 er det vel mest sannsynlig at du skal ha med deg flere i bilen. Enten jevnlig eller innimellom.


Baksetet til høyre her kan justeres i lengderetning, uavhengig av de to andre setene, det kan jo være veldig praktisk om du skulle trenge noe mer bagasjeplass, eller du skulle ønske å få den som sitter bak der lenger frem. Plassen bak er god for alle under 180 cm, men så begynner taket å merkes. Mulig man merker litt mindre til taket om man ikke har panorama glasstak, men det har jeg ikke testet. Benplassen er god.


Fine LED-lykter bak bilen, og denne hadde også elektrisk bakluke. Stasjonsvogner og SUV’er blir skitne bak, så det er ekstrautstyr jeg savner når jeg ikke har det. Foran kan du få LED-Matrix lykter – meget godt lys!
Velger du hengerfeste bak her kan du trekke 2400 kg.


Bagasjerommet må kunne defineres som rommelig. Ikke ekstremt, men bør holde bra. 550 liter om du ikke skyver frem noen av baksetene, eller ikke har valgt lengdejusterbare bakseter fra listen over ekstrautstyr.


Hva koster en Audi Q5?
Vel, det avhenger om du velger grunnversjonen, eller Sport eller Design, og så avhenger det naurligvis av hvor ivrig du krysser av for ekstrautstyr.

Grunnversjon starter på 731 200 med 2 liters bensin med 252 hk. Velger du 2 liter diesel med 190 hk starter den på 610 100.


Audi Q5 er en fin familie SUV, og passer for de som kanskje synes Q7 blir litt for stor eller for dyr.
Dieselen som jeg testet oppleves ikke som noen racer, og oppmuntrer mer til cruising enn veldig aktiv sportslig kjøring.
Bilens anlegg fra Bang & Olufsen var svært godt, men er naturlig nok plassert på listen over ekstrautstyr, men litt over 15 tusen for et realt anlegg fra B&O er ikke mulig å betegne som dyrt for de som har sansen for lyd.


Prislisten fra Audi på nye Q5 finner du HER.
Brosjyre på nye Q5 finner du HER.
Og jeg kan definitivt anbefale en prøvetur!


Er du en tur på Sørlandet kan jeg anbefale en tur innom Gromstad Auto, de er veldig gode på Audi!

Takk til Gromstad Auto for lånet av Audi Q5!

Andre som har testet nye Audi Q5:
Side 3 – bra test med mange fine bilder
…gi meg gjerne tips om du vet om flere tester der ute…

Annonse
Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: