Test av Audi Q7 e-tron (aug 2016)

Audi Q7 e-tron er en ladbar hybrid med dieselmotor.

Dato 24.08.2016 @ 17:45


Audi har kommet med sin nye Q7 for en tid tilbake, og nå har også den ladbare hybriden kommet seg ut i butikkene.
Audi har i motsetning til Volvo og BMW valgt å kombinere elektrisk drift med en dieselmotor på 3 liter med 258hk.
Jeg var litt spent på hvordan forbruket ville være på en så stor og tung bil, 5,052 meter lang og 2 445 kg.


Jeg hentet bilen hos Gromstad Auto, full-ladet og med full tank på ettermiddagen, og begynte med å se hvor langt jeg kom på «ren strøm» uten å kjøre på noen former for sparemodus eller med «egg under foten», og uten å droppe motorveien. Da kom jeg godt og vel 46 km på blanda kjøring før strømmen tok slutt. Da tok dieselmotoren over, og på blanda kjøring med kun diesel var forbruket på 0,65 l/mil.
Glem «oppgitt forbruk» for alle ladbare hybrider, det er en relativt kort strekning som EU har definert, og som blir alt for gunstig for ladbare hybrider. Det er det reelle forbruket som er interessant, og 0,65 l/mil på en såpass stor og sterk bil som Audi Q7 e-tron er rett og slett bra!

Fordelen med ladbar hybrid er at du kan lade den mens du sover, og kjøre tur/retur jobb på el-drift, når du så skal på langtur er det jo da gunstig å ha en dieselmotor som overtar for el-motoren slik at forbruket ikke blir så høyt på langturer. Du får naturligvis lavere forbruk dersom du lader når du kan, og sparer på strømmen når du holder høy marsjfart og kobler den inn når du får by-kjøring.


Hva med byer som Oslo, Bergen og Trondheim der de «diskuterer» politisk om dieselbiler skal ha høyere avgift/bompassering?
Audi Q7 e-tron har Euro 6 dieselmotor, og AdBlue, som gjør forurensningen så lav at den ikke vil få avgifter, i tillegg kan du jo spare på strømmen og kjøre elektrisk i byene så folk med astma blir ekstra glad i deg.


For oss som ikke bor i en av de største byene i Norge er det ekstra gunstig at el-motoren kombineres med dieselmotor, så vi kan få lavest mulig forbruk på kjøringen vår. Deilig å selv kunne bestemme hva man skal kjøre på, at ikke bilen overstyrer for mye! Kun om du smeller gassen i bånn vil bilen gi deg kraft fra både el-motor og dieselmotor, og leverer da 0-100 på 6,2 sekunder! Det er for så vidt et annet aspekt med ladbar hybrid, det er moro å akslerere, selv om man ikke snakker like vill akselerasjon som Tesla har!!


Audi Q7 e-tron bør oppleves! Det er klart at en bil fra Audi som har en startpris på 895 000 leverer meget god opplevd kvalitet!
Oppdatering januar 2017: Med nye avgifter etter nyttår har prisen gått ned ca 50 000 kroner!
Q7 e-tron har noe mer standardutstyr enn en vanlig Q7. For eksempel er navigasjon og Virtual Cockpit standard i e-tron.
Bilen jeg testet hadde en god del ekstra utstyr og koster ca 1,2 millioner.

Det skal godt gjøres å ikke få god plass i en Q7, og du kan få den vanlige Q7 som 7-seter. Q7 e-tron kan du ikke få som 7-seter, for de to bakerste setene er erstattet av batterier. Men de setene du har gir bra med plass.


Individuelt justerbare seter er ekstautstyr, men vil jo gi ekstra fleksibilitet i baksetet om du skulle trenge noe mer bagasjeplass.
Baksetene er komfortable, og har god plass til meg både når det gjelder hodet og bena. Men min favorittplass er nok førersetet.


Dette førermiljøet byr på god plass, god komfort og alle muligheter til selv å bestemme hvordan bilen skal oppleves og oppføre seg.
Automatgirspaken gir komfortabel støtte for hånden når du holder på med menyhjul og knapper – lurt laget – så slipper man å se på hvor fingrene treffer, men kan følge med på veien.


Det at Virtual Cockpit er inkludert er bra, her kan du velge hva slags informasjon du skal se, og du kan velge om instrumentene skal være store, eller små som de er her på dette bildet. Dette gjør mye med hvor moderne bilen oppleves! Kan ikke anbefale Q7 uten dette, tror det kan gå hardt ut over bruktverdien å mangle dette. Rattet er meget godt å holde i, men må innrømme at jeg stusser litt over valget med å ha en spak bak rattet til cruisekontrollen. Personlig liker jeg å kunne styre med cruise på rattet.


Har sansen for det nye designet Q7 har fått, også bak er bilen stilig.


Blir fort litt ledninger bak i en ladbar hybrid. Ellers er bagasjeplassen helt grei i forhold til at bilen er veldig stor, 650 liter før du gjør noen justeringer med baksetene bør holde for de fleste.


Hengerfeste kan du ha, og det er elektrisk så du slipper å ha det fremme hele tiden. Du kan også heise bilen opp og ned med knapper i bagasjerommet.


Kula har en sensor på seg, slik at Trailer assist fungerer, enklere å rygge med henger om man ikke er så glad i akkurat det. Og hengervekten er på max 2520 kg når du ikke har luftfjæring, det holder jo en stund. Max hengervekt med luftfjæring er 3500 kg.


Det kjipeste med å prøve en Q7 e-tron er å levere den fra seg igjen. Bilen er en opplevelse! Og den opplevelsen anbefales!

Takk til Gromstad Auto som var så snill å låne meg Audi Q7 e-tron så jeg fikk testet litt virkelig forbruk!

Andre som har testet Audi Q7 e-tron:
Hegnar
DinSide
BilNorge

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: