Test av BMW X5 tredje generasjon (juni 2015)

Stor og grom SUV der du likevel ikke mister bakkekontakten.

Dato 30.06.2015 @ 12:18


Nye BMW X5 er en stor, sportslig luksusbil flere familier burde hatt råd til, men alt som er stort, sterkt og litt tungt har noen bestemt at må være dyrt her i landet. Deler man bilens vekt på de 7 den kan frakte blir regnestykket mer hyggelig enn om du tar en liten toseters vekt og deler på antallet mennesker den kan frakte. Skjønn det den som kan!

Har laget en liten videosnutt som viser litt design inni og utenpå:


Så tilbake til litt flere bilder:


Det er gjort noen designmessige grep for at inntrykket av bilen ikke skal bli så voldsomt som det var, for bilen fikk kritikk for å være fryktelig stor. Missforstå meg rett, den er fortsatt veldig stor selv om den er under 5 meter lang.


Velkommen inn! Her skal det godt gjøres å ikke trives usedvanlig godt bak rattet! Det deilige setet kan stilles inn i svært mange retninger og lagres i minnet. Du setter deg inn i bilen, men kommer opp i trafikken og får god oversikt. Romslig og luksuriøst, som det skal være i en slik bil.


Rattet er særdeles nydelig å holde i, her er det mange bilfabrikanter som har mye å lære av BMW!
Noen flere hurtig-knapper har kommet tilbake siden den gang «alt» skulle styres fra iDrive systemet med joystick. Her har man hørt på kunders tilbakemeldinger, og endret funksjonaliteten så bilen skal føles enklere og kjappere for føreren å betjene. BMW er nå blitt usedvanlig intuitiv, og lett å forstå seg på, selv om man kan stille inn det meste til eget ønske!


Informasjons-skjermen har god oppløsning, og viser mye nyttig informasjon med god grafikk. Her er ryggekameraet i bruk, også dette kan stilles inn til å vise det man ønsker, for eksempel 360 kamera som viser bilen ovenfra.


Du kan alltid velge hva du vil se, og hvor mye du vil se. Om du bare vil se «slideshowet» fra radiokanalen, eller om du vil ha tekstinformasjon fra radiokanalen i tillegg til slideshowet. Kan høres komplisert ut, men er egentlig veldig enkelt.


Antall knapper og funksjoner vil variere med hvor mye du velger å ta med fra listen over ekstrautstyr. Bilen jeg testet, en 30D med automat hadde ekstrautstyr for litt over 300 000, og landet da på 1 206 600. Så skal det sies at BMW har mye deilig på listen over tilgjengelig ekstrautstyr, men er du glad i denslags kan det bli litt dyrt.

Når ladbar hybrid kommer blir startprisen 766 000, noe som betyr at du får en veldig godt utstyrt X5 for en million!
Har en mistanke om at BMW kommer til å selge en del av dem.


Baksetene er også komfortable, og på gulvet ved midtsetet er det så godt som flatt gulv.


De som sitter bak har naturlig nok sine egne klimasoner og tilgang på strøm. Det er sånt som hører med i denne prisklassen. Synes det er bra at luksusen kommer bakover i slike biler, og ikke bare er forbeholdt de som kjører.


Glasstak er det etterhvert mange biler som kan leveres med, noe som gir masse lys i kupeen dersom man ønsker det. Her i bilen jeg kjørte var beskyttelsen helt tett og svart i fargen, så her kan du velge mørket dersom du vil det. Glasstak som kan åpnes gir et snev av cabrioletfølelse om sommeren dersom man liker det. Det er en overraskende deilig følelse når lufta kommer ovenfra og drar ut den varme luften fra en bil som har stått i sola – og kan anbefales om du ikke har prøvd det før!


Stilig er bilen bak også, men det er en relativt markant linje i bakluka fordi den er delt.

Hengerfeste er et tilvalg som kan være fornuftig, for bilen kan trekke 2700kg (3500 kg om du velger X5M) om du har førerkort som støtter så mye total vogntogvekt da. Bilen veier jo over 2 tonn alene.


Bakluka er delt i en øvre og en nedre del, og her er det nok sikkert noen med mer erfaring med slike store SUV’er som kan fortelle om dette er praktisk eller upraktisk. Det er nok helt sikkert en mening med det selv om jeg er litt usikker på om jeg ser den.


Liten tvil om at du har god plass, jeg ville vel følt at den nedre «lemmen» ville dyttet meg litt langt vekk fra bilen om jeg skal laste inn noen store tunge kofferter innerts inne i bagasjerommet. Men man kan sette tunge gjenstander på lemmen, og sikre seg at man ikke skraper opp bilen når man vil ha dem inn i bilen. Når de to bakerste setene (tilvalg) vippes opp blir det fortsatt litt plass til bagasje. Fant ikke det praktiske rommet BMW 2-serie har til bagasjeroms-skjuleren, men det kan jo hende det er der en plass selv om jeg ikke fant det.


Når du trykker på gassen i 30d kommer 258 glade hester vakkert snerrende til disposisjon, og kan dra deg fra 0-100 på 6,9 sekunder.
Dersom du skulle finne på å gjøre dette skal du være klar over at du kan bli avhengig, for det er intet mindre enn en opplevelse!
Jeg kan røpe at BMW vinner klart over Q7 og XC90 når det gjelder herlig motorlyd ved skikkelig pådrag.

Bilen kommer også etterhvert som ladbar hybrid, som sine konkurrenter, blir spennende å følge med på den!
Prismessig vil da X5 med mye utstyr komme ut på omtrent samme pris som XC90 T8, rett rundt millionen.


Har denne bilen overhode noen baksider?
Vel, om du ikke bryr deg om pris, så forsvinner jo en, for da kan du jo velge og vrake fritt blant alt det nydelige ekstrautstyret.
Dersom du vil ha delt bakluke forsvinner en annen.
Personlig opplever jeg noe mer støy i kupeen her enn hos konkurrentene Q7 og XC90, og om det skyldes runflat dekk eller noe annet vet jeg ikke helt sikkert, men velger å definere det som en bakdel på en ellers svært så suveren bil!


Da Bavaria i Arendal ikke hadde en X5 inne til prøvekjøring tok jeg like gjerne turen til Bavaria i Kristiansand.

Takk til Bavaria i Kristiansand for lånet av en artig, deilig, sprek og luksuriøs BMW X5!

Andre som har testet BMW X5:

Klikk.no/Vi Menn Bil/Top Gear
E24

VG – test av den ladbare hybriden

Annonse
Bilmerke:
Drivstoff: