Test av Volvo V60 D5 Plug-in hybrid AWD (feb 2015)

Volvo har også ladbar hybrid, om du kan ha et lite bagasjerom?

Dato 12.02.2015 @ 10:32


Var en tur innom JM Auto ved Stoa i Arendal og fikk låne en miljøvennlig, luksuriøs og sprek bil som jeg svært gjerne kunne tenke meg å ha selv.
Vi får vel se hva som skjer i markedet før leasingen på Golfen går ut.
Ladbare Hybrider med 4×4 er det ikke mange av, men dette er helt klart en luksusutgave av denne biltypen.
Du kan studere mer inngående informasjon om denne bilmodellen på Volvo sine nettsider.


Designmessig kommer Volvo V60 svært godt ut i mine øyne, denne typen bakpotter har jeg sansen for!
Skulle jo vasket bilen før jeg tok bilder av den, men det hadde jeg dessverre ikke tid til.


Sportsseter, elektrisk justerbare med minne. Svært gode, men kanskje litt mye sidestøtte for enkelte? Selv ville jeg nok valgt komfortstolen – ja, biler har ulike setevalg, og sete er viktig, for det er der du skal sitte, så sjekk ut valgmulighetene før du handler bil.
Dette er en svært sprek og kjøreglad bil, 0-100 kan gå på under 7 sekunder, og det er raskt i en relativt tung bil.
Trenger du bil som kan trekke henger sier du? Og det kan som regel ikke el-biler? Nei, stemmer det, men dette er en hybrid, og den kan trekke 1800 kg.
Kan ikke skjønne annet enn at du her får det beste fra 2 verdener i en bil.


Førermiljøet er moderne og lekkert. Rattet er usedvanlig godt å holde i, og har oppvarming. Må prøves!
Mange knapper i midtkonsollen, men det meste kan styres fra rattet ved hjelp av «joystick» og knapper.

Lyden fra Harman Kardon anlegget kan anbefales, selv om sikkert det «normale anlegget» holder for de fleste der ute.


En del sentrale knapper, Pure gir så mye bruk av el-motor som mulig, Hybrid gir bilen bestemmelsesrett til å velge det som er mest effefktivt under de rådende forhold og hastighet, Power gir deg mer krefter enn du strengt tatt trenger til forbikjøringer og denslags – også kalt «moro-knappen». Kjører du på motorvei kan du trykke inn save knappen, så vil bilen bruke så lite batteri som mulig – nyttig om du for eksempel er på motorveien, på vei til en by der du ønsker å bruke mer av batteriet.


Baksetet ser kanskje noe trangt ut her, men begge forseter er langt trukket tilbake – noe bilen gjør når du skal ut – kjekt å være klar over om det sitter noen der bak.
Bra bredde på baksetet, og det midterste baksetet ser ikke galt ut (veldig smalt i mange andre biler).


Her går en del av baggasjeplassen til batterier, høyden fra gulv til toppen av bakseter er ikke all verden, men dybden/bredden er god bak der.


Er alt bare helt konge med denne bilen?
Njæ, jeg kan ikke fatte og begripe hva designerne hos Volvo tenkte da de utformet denne nøkkelen med særdeles pregløst design til en bil som er såpass fin og som skal være et luksusvalg. Svært merkelig!
Baggasjeplassen kan også være i overkant knapp for enkelte til å ha dette som eneste bil.
Det kan jo være at dieselmotorer får noen form for «straff» i enkelte større byer i framtiden, og da er jeg litt usikker på om det er strategisk av Volvo å kun ha diesel om alternativ når det gjelder forbrenningsmotoren i hybridene sine. Kan jo være de kommer med en bensinversjon etterhvert?
…men noe mer enn det kan jeg virkelig ikke komme på.


Før jul kom denne V60 hybriden med D5 motor, noe som passer bedre til norske hk-avgifter enn D6 motoren gjør.
D5 starter på 518 000 og D6 på 571 000 – Den jeg ville hatt, en D5 Summum med svært mye utstyr ville kommet på 575 000, men da bør det nevnes at JM Auto har en kampanje nå med en solid rabatt på denne bilen, så vet du at du skal ha denne er det kanskje ikke så dumt å besøke forhandleren nå.

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: