Test av Opel Grandland X over nesten 500 km – Opel testpilot (feb 2018)

Som Opel Testpilot fikk jeg lov til å låne Opel Grandland X i flere dager, og ble skikkelig godt kjent med den.

Dato 21.02.2018 @ 13:32

Nesten 500 kilometer ble tilbakelagt i Opel Grandland X, og det må sies å være 500 gode kilometer. Ikke fordi veiens standard alltid var så god, men fordi Grandland X er en svært så trivelig bil å ferdes med.

Tiden min som Opel Testpilot startet fredag den 16. februar. Jeg fikk en e-post med info om å registrere meg på «myOpel/Opel OnStar» slik at jeg fikk testet ut appen som bilens eiere vil få tilgang til. Den har jeg ikke testa før, så det var moro!

Etter å ha fylt ut litt svar på noen spørsmål, og signert litt papirer, så tok de bilen jeg skulle låne ut av butikken til Autocar AS.

Klar for å overta Opel Grandland X i noen dager, for å bli ekstra godt kjent med den.

Første stopp, Harebakken, fant ut av Grandland X er enkel å parkere. Den har godt ryggekamera og er enkel å manøvrere.
Ble veldig glad i bilens store sidespeil, de viser mye, og øker oversikten bakover.

Når du har en bil noen dager så opplever du hverdagslige saker og ting som for eksempel frost på ruta en vintermorgen.
Denne bilen har varmetråder i frontruta, noe som smelter slikt raskere enn bare lufteanlegget klarer.
Varmetråder ser du lite av når omgivelsene er fargerike/mørke, men du ser dem når omgivelsene er ganske hvite.

En av mine favorittknapper i bilen ble rattvarmeknappen, som praktisk nok sitter lett tilgjengelig og synlig på rattet.

En annen ting man opplever når man kan ha en bil over flere dager er praktiske gjøremål, som å hente pakker og handle.
Veldig lett å slå ned bakseter med spakene i bagasjerommet. Man må passe på at setebelter kommer på rett plass når setene skal opp igjen, så det er hakket mer omstendelig. Tør påstå at man får med seg mye i denne bilen, kjekt med stor bagasjeromsåpning!

Jeg skulle være Opel testpilot i barnas vinterferie, så da fant jeg ut at det var 2 år siden sist sønnen min hadde testet snowboard, og vips så var vi på Gautefall Skisenter, en to timers kjøretur fra Grimstad. Testet Opel OnStar på veien opp, for å få hjelp til å finne fram på navigasjonen, traff på en engelskspråklig fyr, så det tok litt tid, men han var veldig høflig.

På en slik tur kjører man en god del på veier som ikke er saltet, og jeg tror nok jeg hadde valgt piggdekk om jeg kjørte mye på veier med hardpakket snø/isdekke hele vinteren. Der jeg bor er alle veier (stort sett) saltet, og da er liksom ikke piggdekk aktuelt. Bilen kjentes stabil og god på vinterveier, og stoppet relativt mye raskere enn forventet på en bremsetest. Grunnen til at jeg nevner piggdekk er svinger med snø/isdekke, mistenker det er hakket mer stabilt.

Sønnen min var veldig glad for å få stå på snowboard igjen, det morsomste man kan gjøre på snø mente han.

Selv sto jeg på snøskøyter, noe som var litt utfordrende da det har kommet mye snø, og ikke alle deler av løypenettet var like godt preparert for snøskøyter. De skal helst ha hardt og gjennompreparert underlag. Moro var det!

Sønnen min tok et bilde på vei hjem fra Gautefall, veien skimtes i bildets underkant.
Han likte også bilen, syntes den var fin og kul.

Når man er registrert i Open OnStar får man i «myOpel» tilgang til mye info om bilen.

Mye nyttig info og mulighet for hjelp.

Du kan finne ut hvor bilen er i verden, om du ikke vet det fra før.

Du kan finne ut hvordan du ligger an med drivstoff, og hvordan forbruket har vært i det siste.

Du kan også låse eller låse opp bilen, eventuelt få den til å tute og blinke om du ikke husker hvor du parkerte den på en diger parkering.

 

Rattet har vært varmt og godt å holde i, og rundt omkring rattvarmeknappen er det knapper for adaptiv cruisekontroll med aktiv hjelp for å holde deg i fila du skal være. Det bruker jeg som regel å slå av, for jeg trives med å bruke veibanens bredde. Slike systemer skvetter ofte lenge før jeg er nær noen streker, og blir dermed slitsomme. I denne bilen ble jeg glad i systemet! Det lot meg få utnytte veibanens bredde uten å skvette før jeg med vilje kom borti en strek for å se reaksjonen. Den var rolig og bestemt, og svingte meg fint tilbake i veibanen jeg var tiltenkt. Eneste som må være på plass er synlig veimerking, så er dette systemet noe av det bedre jeg har testet.

Bakom rattet på venstre side ser du lys med A inni og en lysprikk til høyre for den, det er automatisk fjernlys, kjekt å ha!
På høyre side bakom rattet er spaken for vindusviskeren, og vindusspylervæsken ble svært fint fordelt på ruta, som ble ren med bruk av lite spylervæske. Trengte ikke den ekstra dunken jeg fikk med meg.

Noen dager går igrunnen ganske fort, var innom ei niese i Kristiansand og monterte noen varmeovner, var på kontoret i Arendal og ellers på noen handleturer i tillegg til turen til Gautefall. Som regel når jeg tester biler blir listen over saker og ting jeg ikke liker med bilen brukbart lang, men ikke denne gang.

1,6 liters dieselmotor på 120 hk drar helt ok, ikke noen racer, men plutselig er du oppe i ønsket fart likevel.
Jeg syntes jeg hørte lite til motoren når jeg ikke tråkket ned gassen for fullt, godt lyddempet.
Det lille som er av støy er stort sett fra dekkene, som møter vått underlag eller hardt isete underlag med vaskebrett.
På vanlig tørr asfalt høres lite.

Grandland X har ikke styrefølelse som en Mini, men den er helt ok. Bilen innbyr med til komfortabel transport framfor aktiv kjøring på svingete veier i kontrast til Hyundai i30N. Den er romslig, og har plass til folk og bagasje.

Du finner mer informasjon og bilder fra sist jeg testet bilen en times tid i januar. Mer detaljer der om priser og motorer og slikt.

Så kommer det jeg skulle ønske var anderledes, og det er bilde av radioen over her. Mulig jeg ikke fikk det til, men skulle gjerne vist mer informasjon om hva slags sang og artist som ble spilt på den aktive radiokanalen.

Setevarmen kunne jeg ha på full styrke uten at det ble veldig varmt, det bruker jeg ikke å oppleve. Forhandleren skulle sjekke det opp.

Stusset litt på at skiltgjenkjenningen ble «overkjørt» av et annet system som viser hastigheten som normalt sett er på veien. Synes godt at skiltgjenkjenningen hadde holdt lenge for å vise hva hastigheten er der man kjører.

Instrumentene er noe analoge, i motsetning til det VW/Audi/Mercedes-Benz leverer.

I sum vil jeg definere dette som småplukk, for Opel Grandland X er en bil man gleder seg til å bruke.

I dag, 21. februar, var det på tide å levere bilen tilbake igjen til Autocar AS, og forsøke å tine opp den gamle Saaben… litt overgang kan man trygt si!

Kanskje du også har lyst til å bli Opel Testpilot? Bare gå inn på opeltestpilot.no og meld deg på, kanskje du også er heldig og blir plukket ut til å kjøre en Opel du ønsker deg?