Test av Opel Grandland X (jan 2018)

Opel kommer med mange nye modeller for tiden, og Grandland X er den siste nye.

Dato 15.01.2018 @ 15:12

Opel Grandland X er en høyreist crossover som du setter deg ganske rett inn i, og det er det mange som liker.
For de som har vært borti nye Peugeot 3008, så er den størrelsesmessig ganske lik, med andre ord en brukbar familiebilstørrelse.

Prismessig starter Grandland X på kr 337 900, da med en 1,2 liters bensin med 130hk og manuelt gir og utstyrsnivå Innovation.
Samme motor kan du også få med automat til 357 900.
Dieselmotoren jeg testet er på 1,6 liter og har 120hk, den kler bilen meget bra, og prisene er de samme som for bensinmotoren.

Hopper du opp til Premium utstyrsnivå er startprisen 362 900, og 382 900 for automat.
Det finnes også en sterkere diesel på 2 liter med 177hk, den er nok både morsom og praktisk for de som vil trekke henger opp til 2 tonn.
De andre motorene kan trekke mellom 1 100 og 1400 kg, så valget av motor er enkelt for de som pleier å trekke med seg noe bakom bilen.

I 2019 kommer det en seriøs konkurrent til denne bilen, som kommer til å selge meget bra, og det er Opel Grandland X.
Neida, det er ikke en skrivefeil, den kommer med en motor som kommer til å bli svært attraktiv.
Den kommer som ladbar hybrid med 4×4, og blir dermed en bil jeg tror svært mange i Norge vil komme til å ønske seg.

Jeg fikk testet Grandland X på vanskelig vinterføre, og på bakkestart i vanskelig bakke med slaps som underlag, og selv uten IntelliGrip pakke var fremkommeligheten særdeles god! Jeg testet da dieselen med Premium utstyrsnivå og automat.
Til 382 900 kan jeg ikke forstå annet enn at det er veldig mye bil for pengene!
Det kjipe været med sludd og vind er en sentral grunn til at det ble mange innebilder av denne bilen.

Utstyrsmessig kommer Grandland X svært godt ut i forhold til konkurrentene, Premium har for eksempel LED adaptive hovedlys, noe som er ganske unikt. Oppvarmet frontrute er ikke en ulempe nå på vinteren, det er heller ikke oppvarmet ratt eller oppvarmet baksete. I tillegg kommer aktiv filholder, automatisk nødbrems, tretthetsvarsler, AGR seter, El bakluke, OnStar og Navigasjon. Fortell meg hvilken konkurrent som kan levere alt dette? Tror du skal slite litt med det.

Meget gode og komfortable seter, med el-justering og minnefunksjon.

Sitteputen kan justeres i lengderetning om du ønsker mer lårstøtte, og seteputen kan vippes opp i framkant.

Oversiktlig førermiljø, der knappene ikke er for mange. Infotainmenten kan fortsatt bli et hakk mer logisk, men er nok sikkert også en vanesak.

Rattet er godt å holde i, litt hardere enn hos BMW, men ikke for hardt. Fra rattet skrur du på/av rattvarme, og styrer med cruisekontrollen som er adaptiv og fungerer meget bra. Bilen passer også på at du ikke kommer utenfor veien på en ryddig og god måte, ikke slitsom, griper bare inn når den må.
Testbilen hadde god lyd fra Denon-anlegget sitt, koster 9 900 ekstra.

Ryddig midtkonsoll. Personlig liker jeg best automatgir som ikke har sideveis bevegelse, men det er vel en smakssak, her gikk det litt høyre og venstre for å komme fra Park til Drive.

Ryggekameraet er helt greit, ikke råeste på markedet, men fungerer. Trenger litt rengjøring på vinterføre for å gi noe bilder man har praktsik bruk for.
Koster forøvrig 5 400 fra listen over ekstra utstyr.

Hodeplassen til de som sitter bak er god, selv i bil med panorama-tak som denne testbilen hadde. Kneplassen avhenger litt mer av hvem som sitter foran, og den kan nok bli knapp for lange folk om man vil sitte bak meg.

De som sitter i yttersetene bak har muligheten for setevarme. USB-lading er også tilgjengelig.

Panoramatak gir ekstra romfølelse, spesielt for de i baksetet.

Kult design på Grandland X, selv om jeg kanskje synes den ligger et hakk eller to etter 3008 på «heftighetsskalaen» når det gjelder designet sitt.
For mange i dette landet tror jeg kanskje noe mer avdempet designsprell som Grandland X har treffer godt.

Her er gulvet i bagasjerommet i nedre posisjon, har man det i øvre posisjon får man helt flatt lastegulv når bakseter legges ned. Er spaker baki bagasjerommet til å legge ned bakseter med. Svært lett å utnytte plassen baki her. 514 liter holder for veldig mange.

Med dieselmotoren på 120hk blir ikke bilen noen rakett, men du kommer deg fint ut på motorveien.
Du kjører komfortabelt, med lite støy innvendig. Jeg kjørte på hardpakket snø med mange huller i, noe som gav noe lyd fra støtdempere, men fra normal asfalt var det lite lyder å høre.

Kan helt klart anbefale en prøvetur med nye Opel Grandland X, en bil du raskt blir glad i.

Takk til Auto-Car AS for lånet av bilen!

Kategori:
Drivstoff: