Test av Mitsubishi Outlander PHEV S-Edition 2018 (jan 2018)

En populær bil i Norge har fått seg noen endringer som noen mener er små, men andre mener er store.

Dato 23.01.2018 @ 15:19

Fra og med 1/1-2018 får du 7 år / 140 000 km garanti på Outlander PHEV, det er vel for noen den aller største nyheten om denne bilen.

Jeg har testet denne ladbare hybriden fra Mitsubishi noen ganger, nedenfor er det noen lenker til de testene:
* November 2016
* September 2015
* Februar 2015

Det føles fortsatt veldig bra å kjøre rundt elektrisk i en by, vel vitende om at de som rusler rundt der slipper å få eksos i sine lunger.
Det du hører av lyder er fra dekk, og på våte dager som i dag høres vannsprut fra dekk, men ellers er bilen ganske ok isolert.
Ellers har ikke bilen rallyegenskaper i forhold til kjøreegenskaper, du merker at du sitter noe høyt her i forhold til i en del dyrere biler av arten SUV/crossover.
Dette er en S-edition, med Bilstein fjæringer, og noen synes det er en stor forbedring – test selv hva du synes.

brosjyren står det fort at det er over 5 mil med elektrisk rekkevidde, men en plass mellom 3 og 4 mil er nok mye mer realistisk enn de rare testene EU har laget.
Det er ikke bilfabrikantene sin feil at EU-testene er rare, og lite realistiske i forhold til praktisk bruk.
Ladbar hybrid er altså glimrende for deg som kan lade hjemme, og kanskje på jobben, og som stort sett ikke kjører over 3 mil i hverdagen.
Når du en sjelden gang skal på en lenger tur vil du heller stoppe og fylle 45-liters tanken med bensin enn å ha lange ladepauser.
For akkurat deg er ladbar hybrid genialt.

Trenger du i tillegg god plass til folk og bagasje, et godt firehjulstrekksystem og mulighet til å trekke henger med vekt opp mot 1500kg, ja da er det ikke lett å velge noe bedre enn Outlander PHEV. Dyreste versjon er S Edition, og den starter på 508 000, men det mest «sentrale» den har «ekstra» i forhold til en Instyle+ er soltak og Bilstein demperne. Instyle+ får du fra 488 100.
Dette er rett og slett mye bil og utstyr for pengene, og nettopp dette har mange i Norge innsett.

Men når Volvo sin XC60 T8 koster fra ca 745 000, hva er det da du «går glipp av» i en Outlander? Sånn rent bortsett fra å lette kontoen for ytterligere 250 000?
Vel, setene er greie, og du kan justere fremkanten av setet så du får lårstøtte, men like rå som i Volvo er de ikke, og minnefunksjon har ikke Mitsubishi noe tro på at folk vil ha, for det vil de jo ikke levere selv om forhandlerne ber dem om det.

I forhold til Volvo er det rimeligere valg av materialer der det ikke er skinn, og designmessig er det ikke lagt ned like mye penger for å skape et nordisk interiør.
Men interiøret i Mitsubishi Outlander PHEV fungerer, det er intuitivt, og alt utstyret du må krysse av på ekstrautstyrslista for å få hos Volvo er med her som standard på Instyle+.

Rattet er godt å holde i, bedre enn i mange biler som koster tilsvarende, men kanskje et hakk under Volvo.
Du har rattvarme i sidefeltene på rattet, ikke i topp og bunnfeltet. Du styrer cruisekontrollen fra rattet, og den er adaptiv med justering for avstand til bilen foran.
Rattet er faktisk noe av det jeg liker veldig godt med interiørdesignet i Outlanderen. Stilige padler bakpå rattet også, de kan være kjekke å bruke om du vil styre motstand og regenerering, noen liker det veldig godt, men man kan også fint kjøre uten å bruke dem. Stilig design har de uansett hva du velger.
Dersom du bruker padlene mye må du ikke glemme å bremse en gang i blant, bremsene trenger å bli brukt jevnlig (også på hybrider og el-biler, for å unngå rust på bremskiver, og andre problemer som kan oppstå om de ikke brukes.

Infotainmentskjermen er litt fornyet, og det er ikke lenger noen knapper som «stikker ut» av den trykkfølsomme skjermen.
Liker innstillingsknappene til klimaanlegget, kjapt og enkelt å finne rett knapp og bruke dem.
Liker bedre alu-look på interiøret enn tre-look.

Infotainmenten er tatt inn i vår tidsalder i denne modellen, og det hjelper veldig på inntrykket av bilen, føles så mye mer moderne når infotainmenten er «på plass» tidsmessig. Har blitt ryddig og enkel å bruke. Og Apple CarPlay får du nå også i lavere utstyrsgrader enn Instyle+.

Du kan velge om den elektriske bakluka skal være på eller ikke, slå på varmetråder i frontruta, varme i rattet og slå av/på blindsonevarsling.
Plass til nøkkel er det også.

Jeg skal ikke si så mye om knappene her, det har jeg gjort før, men jeg gleder meg til knappene for setevarme også kommer inn i «vår tid».
Det jeg vil si litt om er knappen for å låse 4WD, for det er faktisk forskjell på firehjulstrekksystemer, og Mitsubishi sin Outlander har et ganske godt firehjulstrekksystem sammenlignet med mye annet som er der ute på markedet.

Jeg tok et bilde av en stor plakat i butikken som viser hva S-AWC betyr i en sving på vinteren, for der er det faktisk veldig gunstig å kunne få litt hjelp når det er glatt. Bilen har G-kraft sensor, som hjelper deg gjennom svinger som vist på plakaten.

Sikkert noen som lurte litt på om Mitsubishi hadde glemt koppeholdere, men de er der, under et lokk, så de ikke trenger å synes om de ikke er i bruk.

Jeg har plass til hodet og til knærne, og jeg er ca 185 cm på strømpelesten, så bak her bør de fleste få plass.
Jeg vet lite om sittekomforten på langtur bak her ettersom jeg ikke har sjåfør når jeg tester bil, men vil anta at den er helt grei.
Det er ISOFIX på yttersetene bak.

El-bakluke har jeg sansen for, spesielt på våte og gufne vintersaltede veier, for da er det garantert fullt av søl du ikke vil ha på hendene bak på bilen.

Bagasjerommet er som før, helt greit, og enkelt å utnytte plassen.

Outlander PHEV har en el-motor foran og en bak. Bensinmotoren kan fungere som en generator når elmotoren trenger mer futt enn 70kw. Med generatoren i gang kan el-motorene levere 120kw.
Selv om det på displayet i bilen ser ut som at den er tom for strøm, så er den ikke det, systemet sørger for at det alltid er nok strøm ved behov for 4wd og akselerasjon inn på motorvei eller ved forbikjøring.
Ellers har bilen en app du kan bruke for å forvarme bilen, enten den er koblet til strøm eller ikke. Den er gunstig å bruke nå på vinteren.

7 år og 140 000 km garanti er en stor nyhet, i tillegg til at jeg liker det nye infotainmentsystemet mye bedre enn det forrige.
Samtidig hadde nok noen flere enn meg håpet på noen flere kilometer med rekkevidde elektrisk, det tror jeg nok må på plass i neste oppdatering om ikke Outlander skal bli forbikjørt av nyere ladbare hybrider på markedet.
Foreløpig er det ikke lett å finne mer ladbar hybrid for pengene, om man skal ha 4WD og SUV.

Takk til Auto-Car for lånet av Oultander PHEV.