Test av Mitsubishi Outlander PHEV ladbar hybrid 4WD – facelift (sept 2015)

Facelift på populære Outlander PHEV, da må den testes igjen!

Dato 22.09.2015 @ 12:47


Mitsubishi presenterte sin facelift på Outlander PHEV ladbar hybrid på bilmessen i New York rundt påsketider, og i Frankfurt for ikke veldig lenge siden, og nå har den kommet til butikkene i Norge så du kan få sett og prøvekjørt den.


LED kjørelys og Halogen fjernlys, er en av mange nyheter på denne faceliften. Med bare 12 751 i avgifter er Norge et av svært få land der denne hybridversjonen kommer bra ut prismessig i forhold til i andre land der den er et dyrere alternativ. Vi snakker ca 28 000 billigere enn ca tilsvarende utstyrt dieselvariant med 4×4. Nå bør det nevnes at det er en del utstyr du KUN får på den ladbare hybriden, selgeren nevnte blant annet 360 graders ryggekamera – for vanlig ryggekamera får du også til vanlig Outlander. Den ladbare hybriden har en egen app som gir mulighet til å varme opp bilen, eller kjøle den ned, når den er koblet til strøm. Det skal også fungere uten tilkobling dersom batteriet har over 25% igjen. Noe Autofil tydeligvis har glemt i sin test der de sammenligner den med Toyota Rav4 Hybrid. Med en behagelig temperatur i bilen før start, er det kurant å holde temperaturen i Eco-modus om man ikke krever 25 grader inne når det er grisekaldt ute. Da trår i så fall drivstoffmotoren til som en generator for varmeanlegget.
Uansett utstyrsnivå så har det utvendige designet fått seg en oppfriskning fra forrige modell.


Prismessig starter ladbar hybrid på 407 000 med Invite utstyrsnivå, 437 000 med Intense + utstyrsnivå og 457 000 med Instyle+ utstyrsnivå. Ladbar hybrid leveres bare med 4WD og automatgir.
Det er rett og slett mye bil for pengene!
Billigste Outlander er en 2WD 150hk bensin med manuelt gir og Invite utstyrsnivå til kr 322 000.


Noe av det jeg hadde litt problem med i forrige modell var setene, der jeg fikk følelsen av å sitte på en polstret benk, litt sånn oppå setet istedenfor nedi setet.
I denne faceliften har de nye seter med skikkelig skinn, og jeg sitter nå mye bedre i bilen.
Det er fortsatt en bit opp til de beste i markedet på seter, men en solid forbedring. Disse setene ville jeg ikke irritert meg over.


Dørenes innside har også fått et løft på design- og materialvagsfronten.


Førermiljøet har fått seg et løft, eksempelvis en løftet midtkonsoll med høyere materialkvalitet, over speedometeret har man fått skinn, det hjelper på å få redusert «svart plast følelsen» mange hakk. Rattet er godt å holde i, men litt glatt, kanskje fordi bilen er veldig ny? Fint med knapp for å få oppvarmet ratt, og oppvarmet frontrute! Cruisekontroll med avstandsholder (adaptiv cruisekontroll) setter jeg også pris på, og filskiftevarsler er også nyttig.
Om jeg skulle ønsket meg noe ville det være muligheten for å kunne trekke rattet litt lenger ut og auto fjernlys, men denne bilen gir mye i utstyrsnivå Instyle+.


Til venstre for rattet er det en del knapper, med funksjoner du før ikke fikk til Outlander. Parkeringssensor og ryggekamera er jo svært gunstig på en såpass stor bil!


De fleste nye biler nå kommer med en eller annen ryggekamerafunksjon, her får du kombinasjonen av ryggekamera og 360 kamera – du slipper å velge enten/eller, kjekt!
Knappen Eco mode vil gi litt tregere gassrespons og litt mindre effektivt klima-anlegg – for å øke den elektriske rekkevidden.
Når Eco mode ikke er på føles bilen kvikk uten å være slitsomt følsom på gasspedalen. Outlander er en stor og relativt høy bil, så man merker at den trives i litt komfortabel hastighet i svinger, kan bli litt krenging.

Mitsubishi har jobbet mye med å få ned støy, og har langt på vei lykkes, men noe dekkstøy hører jeg fortsatt. Det er mindre støy i min ett år gamle Citroën Grand C4 Picasso, men Outlander har nå et støynivå som er såpass lavt at det ikke bør plage noen.


I baksetet her får selv jeg plass, og jeg føler meg som regel for lang for bakseter jeg tester. Midtplassen i baksetet er også fin fordi «klumpen på gulvet på midten» er svært lav.


Det vrimler ikke av ladbare hybrider med firehjulstrekk og god bagasjeplass, så dette er et virkelig sterkt kort Mitsubishi har med sin Outlander!
Du får den fortsatt som 5-seter, ikke 7-seter, for plassen der de to bakersete setene skulle lagt nedi gulvet er noe opptatt til batterier og slikt.

Jeg har fått noen spørsmål angående 4×4 systemet på bilen, ettersom det er en elektrisk motor som sørger for at det faktisk er 4×4. Hva skjer når batteriet er tomt for strøm??
Vel, selv om bilen «gir utrykk for» at den er tom for strøm, så er den ikke det, det er fortsatt kapasitet til å kjøre 4×4 ved behov, og bensinmotoren vil fungere som en generator, slik at du i praksis ikke kan miste 4×4 selv om bilen «sier den er tom for strøm».


Nå var jeg bare på en liten prøvetur med bilen, men den var såpass interessant at jeg ville kjørt den på en litt lenger test før jeg eventuelt gikk for en slik. Den teoretiske elektriske rekkevidden er på 52 km, men da jeg kjørte litt friskt på motorveien opplevde jeg at det gikk hardt utover batteriets rekkevidde.
Hadde vært veldig interessant å teste i mer normale hverdagslige kjøremønstre, for det kan godt hende dette er en svært aktuell bil for meg og mange andre nordmenn med meg. Test bilen du også!

Takk til Auto-Car på Stoa for lånet av bilen og for god informasjon om den, både på bilmessen og i bilbutikken!

Andre som har testet bilen:
Broom.no
Hegnar.no