Test av Mitsubishi Outlander PHEV (nov 2016)

Mitsubishi Outlander som ladbar hybrid har slått til her i Norge, og ny versjon måtte testes.

Dato 19.11.2016 @ 15:03


Jeg har testet den nye versjonen av Mitsubishi Outlander PHEV, ladbar hybrid SUV med 4×4. Skal også ta for meg hva som er forskjellig fra forrige utgave av bilen. Vet ikke om facelift er rett begrep når jeg sliter med å se forskjeller i bilens ansikt, men det har kommet med en del oppgraderinger.


Bilen har ganske alene gjort at Mitsubishi har blitt et veldig godt solgt merke i Norge, for denne bilen er populær i Norge.
Det skjønner jeg veldig godt at den er, for du sitter høyt, har god oversikt, og får en fullt utstyrt bil for 483 000, Instyle+ er navnet på den topputstyrte versjonen. Du kan få bilen fra 433 900 i utstyrsnivå Invite. Mellom der har du Intense+ til kr 463 000.
Det at veldig mange kan kjøre bilen rundt 95% elektrisk fordi de har relativt kort vei til jobb, gir da svært lave driftskostnader med tanke på drivstoff-forbruk.
Selv om det er kaldt ute kan du kjøre rent elektrisk med Outlander PHEV, men jeg vil jo anbefale forvarming mens den er tilkoblet strøm.
Fyrer du opp klima-anlegget max på vinteren tvinger du i gang bensinmotoren, men det slipper du altså med litt planlegging og trykking på appen som følger med til mobilen din.


Jeg synes bilen el-motor er svært trivelig å kjøre med, føler ikke det er for lite krefter i den.
I kaldt høstvær fikk jeg en rent elektrisk rekkevidde på om lag 3 mil, men det var med litt uforsiktig gassfot, og en god del motorveikjøring.
Når batteriet var tomt fikk jeg et forbruk på bensinmotoren på 0,72 l/mil, men jeg mistenker det hadde blitt lavere med mindre motorveikjøring, for snittforbruket datt markant når hastigheten gikk ned.


På grunn av høydeforskjell mellom familiens to sjåfører er jeg veldig glad i el-seter med minnefunksjon, det har ikke kommet på denne versjonen av Outlander dessverre. Ellers tror jeg ikke setene er endret vesentlig fra forrige versjon, de er helt greie.


Hvor mye som er nytt på «2017-modellen» av Outlander vil variere med utstyrsnivået du velger, men jeg kan nevne at du vil få elektronisk parkeringsbrems og EV-mode bryter fra grunnmodellen Invite, LED tåkelys og fjernlysassistent fra Intense+, og varsler for kryssende trafikk bak bilen fra Intense+. Dette er bare noen få av de nyhetene som er, men du får flere nyheter jo høyere opp på utstyrsnivå du velger.


Førermiljøet er trivelig, men jeg tar meg i å oppdage hvor raskt utviklingen i førermiljø går for tiden. Sammenligner man dette førermiljøet med det som har kommet i nye Peugeot 3008, så kan jeg ikke noe for at jeg synes dette er noe «gammelmodig» på mange vis. Skal forsøke å vise hva jeg mener.


Av skjermnyheter på Outlander 2017 kan skjermen mellom instrumentene nevnes, men konkurrenter har heldigitale og mer moderne løsninger for hele instrumenteringen. Bortsett fra konkurrenter og slikt så er instrumenter lettlest, og fungerer jo til det de skal.


Her har det kommet en LDW knapp, som varsler deg om du er på vei over i feil kjørefelt. Konkurrentene lar bilen overta styringen om du er på vei over i feil kjørefelt, slik at du ikke kjører ut om du får et illebefinnende. Litt usikker på om «nok et pling» i denne bilen med en god mengde «pling» fra før er helt optimal løsning.


Knappen for fjernlysassistent vil du nok bli veldig glad i, for med den inntrykket sørger bilen selv for å dimme ned fjernlyset når det er nødvendig.


Mulig jeg er litt vel opphengt i design, men når det gjelder knappene mellom setene er det ikke spesielt komplisert å se at de har blitt designet til svært ulik tid og av svært ulike folk, for det er ikke akkurat noe helhetlig designtanke for disse knappene. Knappene for setevarme ser definitivt eldst ut.


To knapper du blir glad i nederst i midtkonsollen, knappen for rattvarme, og knappen som hjelper deg å passe på biler du selv ikke ser.
Kan være kjekt med rommet de har laget for å legge nøkkelen i, dersom du ikke ønsker å ha den i lomma.


Stusset litt på en knapp på stereoanlegget der det sto «open», men da går skjermen horisontalt slik at du får tilgang til å bytte minnekort, eller bytte CD. Føltes noe nostalgisk det også.


Romslig baksete, og stor fordel med nesten helt flatt gulv på midten der bak.


Ganske så rommelig bagasjerom, nok en sentral fordel for Outlander PHEV. Du får den ladbare hybriden med 5 seter, trenger du 7 seter må du velge bilen med dieselmotor eller bensinmotor og ikke som ladbar hybrid. El bakluke er jeg en av de som er veldig glad i, setter pris på det å ikke bli skitten på fingrene når bakluka skal opp, og setter pris på å kunne åpne bakluka før jeg kommer til bilen med varene fra butikken, eller bagasjen som skal inn.


Under gulvet i bagasjerommet er det et eget rom som kan være praktisk for lagring av ladekabler eller lignende.


På bilmessen i Paris i høstferien viste Mitsubishi spennende tanker og design for framtiden, i mellomtiden kommer mange til å få god nytte av løsningene som Mitsubishi leverer i sin ladbare hybrid. Ta turen innom nærmeste forhandler for en prøvetur.

Takk til Auto-Car for lånet av Mitsubishi Outlander PHEV!