Da Tesla kom med sin Model S for en del år tilbake var det en revolusjon innen bilmarkedet, et relativt lite og ukjent bilmerke våget der de etablerte merkene ikke våget. Jeg tør å påstå at Tesla har vært en pådriver for å endre hva som produseres av biler, og de har drevet fram en endring i bilbransjen.
De fleste bilmerker skryter av antall nyheter i sine nye biler, men få skaper like store endringer i bransjen som Tesla har gjort, og fortsatt gjør. Elon Musk og hans folk skal ha mye kred for at de våget, og det gleder meg at det nå ser ut til at også regnskaps-tallene begynner å se gode ut for Tesla.
Dersom noen spør meg om man i dag kan kjøpe en el-bil med bedre ladenettverk enn Tesla, blir mitt svar nei. Fra og med Model 3 skal også Tesla komme med CCS-plugg, laderne skal utstyres med 2 ladeledninger, og de merker som ønsker å samarbeide med Tesla ang lading på deres nettverk kan få lov til det.
Superchargers, eller hurtigladere som vi sier på norsk, er en viktig nøkkel til at Model S fungerer fint på lengre turer, så lenge du ikke har det så travelt som enkelte biljournalister som skriver om denne bilen har hatt.
Du skal naturligvis ha mulighet til å lade en el-bil hjemme, det er jo da en el-bil blir komfortabel. Fyller opp tanken mens du sover, og strømmen er billig.
Du skal ikke ha det travelt, det er faktisk noe man kan unngå med bittelitt planlegging. Du kommer kanskje fortere frem om du kjører i 90 enn i 130 i Sverige og Danmark for eksempel, fordi du ikke trenger å lade så ofte. Selv en Model S kan få til et høyt forbruk, spesielt dersom farten blir høy.
Når du lader på hurtiglader, så lader du ikke opp til 100%, for det tar ekstra lang tid å lade fra 80-100%. Det er sånt man gjør over natten hjemme, ikke på en hurtiglader, da sparer du også tid på en lenger tur.
Bedre med flere og kortere ladepauser. Vanskelig? Neida, bare legg inn dobesøk og påfyll av kaffekopp der hurtigladerne er, så blir pausen ganske så naturlig.
Joda, du kan droppe hjemmelader, og du kan kjøre i 130 i Danmark. Du kan lade til 100% på en hurtiglader, og irritere deg over hvor tregt det går, men er du da egentlig klar for overgangen til el-bil? Det tror jeg ikke, da må du heller jobbe litt mer med deg selv før du kjøper en slik bil.
Men hvordan synes jeg Model S er å kjøre?
Med piggfrie vinterdekk glir du stille og mykt avgårde i lave hastigheter, og trykker du på gasspedalen skjer det mer enn i de aller fleste andre biler. Akselerasjonen er som de fleste nå vet, særdeles god. Dekkstøy var ikke noe jeg tenkte på i testperioden, og det er noe jeg raskt tenker på dersom den er særlig tilstede.
Jeg skulle ønske jeg kunne si at det føltes helt perfekt å kjøre denne bilen, men det var akkurat som om jeg kjente noe, noe som man ikke vil kjenne når man kjører bil. Det føltes litt som om et dekk var satt på litt feil vei, at man har glemt å se på hvilken retning det skal rulle da man satte det på. Jeg tror ikke dekkene sto på feil, men det var for å forsøke å beskrive følelsen, noe som gjorde at jeg ikke fikk 100% godfølelsen, men mer 90%.
Over fartsdumper er bilen meget trivelig, men på svingete vei får jeg ikke et stort glis som jeg gjerne gjør når kjøreegenskapene er ekstra engasjerende. Det er på en måte den litt ekstreme akselerasjonen som får meg til å glise, på andre øvelser innen kjøreegenskaper er det mer et slags «helt greit» jeg sitter igjen med som inntrykk.
På humpete og hullete grusvei kan man heve bilen, og komme seg trygt fram dit man skal. Hull og humper i veien blir jo aldri behagelig, men du kommer deg veldig greit fram over slikt med Model S.
Nå får du jo heller ikke kjøpt ny Model S uten firehjulstrekk.
Jeg sitter meget godt i førersetet, selv om jeg ikke har massasje eller ventilasjon, men det er likevel mitt høyre kne som gjør at jeg virkelig skjønner hvor utrolig sentralt det er å prøve en bil før man kjøper den.
Avstanden mellom gasspedal og bremsepedal er ikke så stor, og jeg fant ikke et passende sted å plassere høyrefoten når jeg kjørte med cruisekontroll.
På bildet over her vrir jeg kneet noe ekstra mot venstre, for å vise hvor langt ut og hvor langt ned den store infotainmentskjermen faktisk går.
Når jeg skulle sitte komfortabelt kom mitt kne inni skjermpolstringens nedre venstre hjørne, og selv om det tar litt tid, så gjør det faktisk ganske vondt i siden på mitt kne over tid. For at jeg skulle sittet helt optimalt her måtte den skjermen vært ca 5cm kortere, og dermed ikke gått så langt ned. Det kunne den fint vært uten at det hadde gått ut over funksjonalitetene skjermen skal levere.
Det er meget sentralt å få med seg at ikke alle vil oppleve det samme som meg, for folk er forskjellige både i høyde, bredde og hva som blir en avslappet sitteposisjon.
Poenget mitt er mer at det er litt sentralt å prøve noe som koster såpass mye som en bil før man signerer på en kjøpskontrakt.
Det er jo noe kjedelig å bruke omlag 700 000 på en bil du ikke klarer å bli 100% godvenner med.
Førermiljøet er preget at den enorme infotainmentskjermen, og det er nettopp det du finner i denne skjermens menyer som Tesla er bedre på enn de aller fleste andre bilmerker.
Du har også en skjerm bakom rattet med litt informasjon som er kjekk å ha som sjåfør.
Rattet er forøvrig meget godt å holde i.
På høyre side bakom rattet har du girspaken fra Mercedes-Benz. Det undret meg første gang jeg traff på Tesla Model S, at de har så kult design på så mye i bilens interiør, men spakene, de kan vi ikke designe selv. Nå kommer det eget design på spakene i Model 3, noe jeg er veldig glad for, det gjør mye med godfølelsen for min del.
På venstre side har du også spaker fra Mercedes-Benz, til cruisekontroll nederst, elektrisk justering av rattets posisjon og blinklys/vindusvisker. Testbilen hadde ikke adaptiv cruise, og jeg synes det er litt kjedelig at man må velge en pakke som heter Oppgradert Autopilot til kr 41 800 for å få adaptiv cruisekontroll.
Det må nesten sies at det å kjøre denne svært moderne bilen uten at man har tilgang på adaptiv cruisekontroll føles direkte merkelig. Hadde jeg kunnet velge skulle adaptiv cruisekontroll vært standard, men at man måtte betale ekstra om man ønsket bilens selvkjøringsegenskaper.
Førerdøren har et design jeg virkelig liker, og jeg skal ikke si noe om knappene i døren som Tesla godt kunne designet selv. Det jeg skal si noe om er at det som står igjen når døren er åpnet går noe langt fram på en Model S i forhold til mange andre biler, og det er ikke akkurat noe som gjør det enklere å gå ut av bilen, som jo er noe lav i utgangspunktet.
Man opplever det samme i baksetene til en viss grad, dermed er det noe det er lurt å tenke over når du selv tester bilen, om du synes det er helt ok å komme seg inn i den og ut av den. Det er jo tross alt en øvelse man gjør en del av med en bil, og da bør du ha testet det.
Jeg må bruke litt tid på den store skjermen, som gir et ganske så fantastisk bilde når du skal rygge, og som er et område der Tesla på mystisk vis briljerer foran andre bilmerker. Det mystiske er ikke at Tesla er gode, det mystiske er vel mer at noe som kom for mange år siden fortsatt er så mye bedre enn det andre merker leverer. Her var og er Tesla ekstremt i forkant.
Som du ser på venstre meny er det mange ulike saker og ting du kan stille inn og bestemme over, det er stort og lettfattelig, og dermed brukervennlig.
Her er jeg inne i menyen som kan stille inn høyden bilen skal ha over bakken, som kan være nyttig å kunne justere på dersom måkebilen ikke har kommet enda for eksempel.
Når man er inne i en sesong der frost og glatt føre kan komme overraskende kan det være nyttig at den ganske ekstreme akselerasjonen er noe mer chill.
Her kan du også styre hvordan styrefølelsen skal være, samt om regenereringen skal være ganske merkbar eller litt mer beskjeden av seg.
Med standard regenerering vil det føles litt som om du trykker lett på bremsepedalen når du slipper opp gasspedalen, og det er ikke nødvendigvis noe man alltid ønsker. Her kunne man sett for seg «sykkel» som et modus, der regenereringen var slått helt av, men det kommer kanskje med en softwareoppdatering?
Det fine med Tesla og softwareoppdateringer er at de gjennomføres trådløst uten at du «må på service» for å fikse det.
De fleste kobler nok bilen sin til husets WiFi, og kjører oppdateringer av bilens software når man sover.
Skulle nesten tro de hadde hentet inspirasjon fra mobiltelefoner, og det har de kanskje?
Noen knapper er det ikke så lett å se at kan ha flere funksjoner, men man må liksom vite litt om det, som her med varmluft opp på frontruta, dette er litt forsiktig standardmodus.
Dersom du trykker 2 ganger på frontrutevarmen, så ser du at temperaturen går til max, og luftstrømmen opp på frontruta er kraftigere, og symbolet ser annerledes ut.
Veldig kjekk funksjon å være klar over nå på vinteren.
Trykker du på vifta til venstre for temepraturen kommer du inn på klimamenyen, og som du ser til venstre er det to ulike arkfaner her med valgmuligheter.
Det litt uvante symbolet borte til høyre er til aktivering av HEPA-filter som gjør at en som har pollenallergi kan få litt pause når man kjører med sin Tesla, for da blir luften klinisk renset.
Så har du menyen for å varme opp kalde fingre og rumper, og her får også den som sitter i midtsetet bak lov til å få varme, det er det ikke spesielt mange biler som leverer enda.
Setevarmen har 3 ulike varmeinnstillinger, så du kan finne den som passer for deg og hvor kald du måtte være.
Rattvarmen er god, og varmer i hele rattet.
På menyen i bunnlinja er det mellom nota og setet en knapp med pil oppover, der får man opp en ekstra meny med mange ulike valgmuligheter.
Kartet kan vises som Google satelittbilde, eller som tegnet kart, litt etter hva du selv foretrekker å se på. Radiobildet som nå er lite og nederst kan man dra oppover, så det får større plass og viser mer informasjon.
En veldig kjekk funksjon er at du kan få opp strømmen du antageligvis kommer fram til destinasjonen din med, og kommer du ikke fram så får du beskjed om hvor det er lurt å lade på veien din dit du skal.
Oppførselen til grafen her påvirkes naturlig nok av hvordan du behandler gasspedalen, og er i motsetning til gjettometeret i en del biler jeg har testet ganske så presis i sine beregninger ut fra topografi og de fartsgrenser som er på veien du skal kjøre. Den forutsetter tørr veibane, og det er det jo ikke alltid, så ved vann i veibanen, eller sørpe, må du regne med at du kommer fram med litt lavere prosent enn det systemet beregner.
Nedenfor skjermen finner du et romslig rom med flyttbate holdere for flasker/kopper.
Litt bak koppholderne finner du et lokk du kan vippe, slik at mobilen(e) du lader kan ha et oppholdssted. 2 USB plugger og en 12V, men ladeplate fant jeg ikke noe av.
Jeg har sett en biljournalist som klarte å legge nøkler oppi her, for så å lukke lokket. Da kan nøklene ramle ned, og under «gulvet» foran USB-pluggene. Så et lite tips, ikke gjør som han, legg nøkler og småplukk på plasser som er egnet for dette, og bruk denne plassen til oppbevaring av mobilen så lenge lokket er åpent.
Armlenet er litt todelt, og det er det en grunn til, for man kan skyve tilbake den delen av armlenet der man heller har lyst på en koppholder.
Man må ikke nødvendigvis bruke begge koppholderne samtidig, men man kan prioritere armlene på en side og koppholder på den andre.
Når du har en Tesla følger det også med en app, og jeg skal ikke nevne alt du kan gjøre fra den appen, men noe du blir veldig raskt glad i er muligheten for å sette på bilens klima-anlegg før du skal ut for å bruke bilen. Det er like komfortabelt en varm sommerdag som en kald desemberdag.
Når du har lagt inn en reiserute er det også svært nyttig å kunne følge med på ladingen dersom du velger å oppholde deg i lokalene som gjerne er i nærheten av ladestasjonen, enten det er en bensinstasjon, eller en restaurant.
Denne appen blir du svært raskt glad i, for den er svært nyttig!
Litt moro er det jo å se at det er jeg som kjører bilen, Tesla er flinke til å spille på følelser til de som kjører bilen, på mange ulike vis, følelser som gjør at man ikke blir likegyldig til bilen.
De som kan en del om forbrukstall ser på høyre side her at jeg ikke har kjørt med veldig snill gassfot, men dette var heller ingen rekkeviddetest, eller noe forsøk på hypermiling, det får andre ta seg av.
Når du skal parkere med en Model S er det ganske presis informasjon om hvor nære du er andre gjenstander, noe jeg synes er vel så nyttig som 360 kamera man finner i mange biler, som lett blir skittent.
Hva som vises til venstre i instrumentpanelet varierer litt med hva som er viktig for bilen å fortelle deg om. Her vises navigasjonsinformasjon, fordi jeg kjørte av den planlagte ruten for å ta meg en do-pause, og lade litt i samme slengen.
Baksetet i en Model S har ganske god bredde, helt flatt gulv, og jeg mistenker at midseteplassen bak kan bli vel så attraktiv for barn som yttersetene. For voksne er yttersetene mer komfortabelt utformet.
Baksetets knappe faktor er hodeplassen, håret kommer såvidt borti glasstaket her, så veldig mye lenger enn meg bør man nok ikke være baki her.
Knærne har det ganske så romslig baki her, og er ikke noe som bør bekymre noen.
Når man er voksen vil nok sitteputen føles noe lav, eventuelt litt for kort unna gulvet om du synes det høres bedre ut.
Knærne kommer ihvertfall i en vinkel som ikke er helt optimal for langtur. Kortere mennesker vil jo ikke oppleve det samme naturlig nok.
De som sitter bak har et par koppholdere å dele på, samt et par USB-plugger. Med koppholderne i bruk vil jo midtsetepassasjeren få ganske dårlig benplass, så det er vel derfor det er 2 koppholdere og ikke 3.
På Model S følger bakruta med når du åpner bagasjerommet, en meget praktisk løsning.
Lasteterskelen er noe høy, men plassen baki her er meget god.
Jeg fikk Oddvar fra Batfish til å teste om deres noe plasskrevende utstyrskofferter (filmproduksjon) gikk baki, og han skrøt veldig av plassen her.
En del av gulvet kan flyttes vekk, og man kan utnytte bagasjeromsbrønnens plass. Selve lokket kan man faktisk legge nederst i brønnen, veldig praktisk! Her er det noen som har klaget på at skillet mellom brønn og rommet helt til venstre ikke går helt ned, men jeg ser vel kanskje heller fordelene enn ulempene, kan jo være noe som er akkurat litt for langt for trauet, som da går nedi, fordi man kan gå inn i plassen til rommet ved siden av.
Foran i en Tesla Model S har du også lagrinsplass, eller frunk, der du for eksempel kan ha ladekabler eller annet som du vil at skal være med bilen på tur.
Model S 75D er nå innstegsmodellen til Model S, og i konfiguratoren som Tesla kaller «design studio» ser man at den starter på kr 669 820.
Den har en batteripakke på 75kWt, noe som naturligvis gir noe lavere rekkevidde enn 100D som har 100kWt batteripakke.
Slenger du på piggfrie Nokian vinterdekk og oppgradert autopilot så snakker vi 736 820.
100D starter på 832 620, og koster med dekk og autopilot kr 899 620.
Bilen har mange lekre linjer og detaljer, men går man bilen litt nøye etter i sømmene er det ikke nødvendigvis alt som er like lekkert.
En bil er jo som kjent satt sammen av ulike deler, og det er ikke direkte uvanlig at man er litt pirkete med å få en jevn/relativt lik og fin avstand mellom disse sammensatte delene, det får du ikke fra Tesla riktig enda, men det kan jo være det kommer med tiden, når de blir like gode på karrosseri som på elektroniske løsninger og lekre menyer.
På litt avstand er Model S pen synes jeg, på kanten til lekker, og etter min mening den lekreste av bilene som Tesla har vist fram så langt.
Selv om det begynner å bli ganske mange år siden Model S kom på markedet er den fortsatt målestokken som «de andre» produsentene faktisk sliter litt med å nå opp til.
Joda, Jaguar I-Pace har et helt vanvittig pent interiør, men infotainmentsystemet er ikke i nærheten av det du finner i Model S på innhold eller brukervennlighet. Rekkevidden er heller ikke like god. Det Jaguar er bedre på er kjørefølelsen, den har de truffet skikkelig blink på.
Audi e-tron er snart på markedet, og den har jeg ikke kjørt riktig enda, men der har man jo tenkt at den skal se ut som en vanlig Audi-SUV, men skal være el-bil. Det er det mange som har sansen for, at el-bil ikke trenger å være veldig annerledes enn det man er vant med fra før. Mye tyder på at rekkevidden der blir omtrent som for Model S. Interiøret blir jo en smakssak, men der er man ikke like langt unna valgmuligheter og løsninger som Jaguar er. Jeg vil vel påstå at interiøret også hos Audi vinner over Tesla. Så får vi se hva jeg synes om kjørefølelsen der.
Å sammenligne Model S med Nissan Leaf eller Hyundai Kona eller Kia eNiro blir nesten litt tullete, litt på nivå som å sammenligne Mercedes S-klasse med Ford Focus fordi begge er biler.
God fremkommelighet, god plass, latterlig lave driftskostnader, pent utseende og heftig akselerasjon. Jeg har null problemer med å forstå at folk kan bli svært glad i sin Tesla Model S!
Jeg har hørt om folk som er veldig frustrerte over feil og problemer, men har litt inntrykk av at en del av frustrasjonen til en viss grad kan dreie seg om noe uehldig kundebehandling på enkelte Tesla-verksteder/butikker. Byggekvalitet og smårusk oppleves, men mange har svært få eller ingen feil med sin Tesla, og de hører man mye sjeldnere fra. Det er også mange som opplever en feil eller et problem som løses helt eksemplarisk, og dermed blir det ikke noen frustrasjon ut av det. Om de som opplever problemer skal kunne defineres som «voksesmerter», eller om det blir et økende problem, er litt opp til Tesla selv. Jeg håper de finner greit ut av det relativt raskt, for det fortjener både bilen og dens eiere.
Jeg vil påstå at svært mange vil kunne bli meget fornøyde med å velge seg en ny Tesla Model S også i 2019.
Takk til Tesla Norge og avd Skøyen for at jeg fikk bli bedre kjent med Model S!
Takk også til Tesla Owners Club Norway (TOCN) for tips/opplysninger!