Test av Hyundai Kona electric (aug 2018)

Nå er det mange i Norge som er glade, fordi de endelig får sin etterlengtede Hyundai Kona elbil, og jeg skjønner dem godt.

Dato 29.08.2018 @ 11:32

Hyundai Kona er en elbil som gir deg mye utstyr og rekkevidde for pengene på elbilmarkedet nå. De kaller den for en SUV, men jeg vil vel definere den som en crossover. Jeg synes vel kanskje en SUV skal ha noe mer enn 15,8 cm bakkelaring.

I følge målemetoden WLTP skal Kona ha en rekkevidde på 482km. Teslabjørn testet i ca 90 km/t i tillegg til litt parkeringsplasskjøring mot slutten av testen, og kom fram til 510km.
Min erfaring er at det varierer noe ekstremt med forhold og hvordan du bruker gassfoten, men at forbruket er hyggelig, og på omlag de oppgitte 14,3 kWh/100 km, det er jeg ikke i tvil om.

Dersom du kjører bilen helt ned i 0% (noe du antagelig aldri gjør) så tar det 54 minutter å få ladet opp til 80%. Hyundai Norge skriver at dette skjer på en 100kW (eller mer) lader, det hevdes at bilen da kan klare å ta imot opp til omlag 72kW.

Jeg har laget en liten filmsnutt til de som liker litt levende bilder:

At svært mange gleder seg mye til å få sin etterlengtede Kona har jeg ingen problemer med å forstå.

Testbilen hadde teknikkpakke og skinnseter. Elektrisk justering på skinnsetene og varme og kjøling i dem. Ikke minnefunksjon, noe som er noe snodig ettersom IONIQ har dette.
Jeg skulle ønske jeg kom 2-3 cm lenger ned med seteputen, for med mine 184 cm og litt lang fra halebenet til hodet, så slet jeg med å bruke head-up-displayet.
Her skal forhandler kunne hjelpe deg å få justert plastskjermen utover de justeringsmuligheter bilen gir deg, slik at du får den til å passe til din høyde.

Head-up-displayet synes i en plastplate, og ikke i frontruta som sådan, og selv med en god knyttneves plass igjen opp til taket over hodet mitt så ser jeg bare halve head-up-displayet.
Når det er sagt, så er det mye utstyr i Kona, ikke alle leverer kjøling av forseter for eksempel, eller ladeplate til mobilen, men her er alt slikt med.

Designet i førermiljøet er fint, men det er ikke så veldig vanskelig å finne plast her.

Midtkonsollen har to nivå, det er kjekt, for da kan passasjeren, eller de som ikke har mobil som passer til ladeplate, lade i «underetasjen».

Jeg har en sånn mobil som kan lade på ladeplate, og det har man her under lokket i midtkonsollen, til og med et lite lys til høyre for USB/Aux som viser om mobilen lader, veldig kjekt!

Bra at det er godt med lademuligheter foran, for bak fant jeg ikke dette.

Gir som knapper er ikke nytt hos Hyundai, som jo har hatt IONIQ på markedet en stund nå. Knapperekka nederst her er det mye fine knapper på, varme/kjøling av sete, drive mode som gjør at du kan velge sportsmodus, slik at du kan teste de 204hk som elmotoren har, det er ganske moro, selv om hjernen holder seg greit på plass når 0-100 tar 7,6 sekunder. 395NM oppleves uansett friskt for de aller fleste her i landet som kanskje kommer fra en dieselbil eller bensinbil og over i elektrisk Kona.
Neste knapp er rattvarme, helt nydelig på vinteren!

Infotainmentskjermen er god, og har et fint ryggekamera, som i biler med litt begrenset utsikt i bakspeilet er svært så nyttig.

Hyggelig lyd fra bilens anlegg, men det må nevnes at det er noe merkbar dekkstøy her, så når du skal kjøpe dekk bør du som Kona-eier velge noen støysvake!

Til venstre for rattet er det en del knapper, her kan man jo slå av Head-up-display om man vil det. VESS-knappen sørger for at folk utenfor bilen kan høre at den kommer, rett og slett lyd fra bilen.

Baksetet er nok godt, men for meg blir det litt lite plass til…

…knær, jeg er 184cm høy, og måtte hatt en kort sjåfør foran meg for å få ok plass til knærne, men så var det neste problem…

Hodet mitt går akkurat oppi taket, sånn at hårene subber selv om jeg har kort hår og tilløp til måne. Mulig jeg er litt lang fra haleben til toppen av kroppen, men jeg kunne nok ikke sittet bak i Hyundai Kona på tur. Jeg vil tro at alle under 180cm får grei plass bak, har sett på Facebook at en på 180 fikk grei plass bak, men jeg er altså «for lang» for baksetet.

Det er takrails på bilen, som man naturlig nok kan feste takboks på. Bilen har max vekt på 80kg i forhold til taklast.

Jeg har sett diskusjoner om at designet bak ikke er bra på Hyundai Kona, men jeg synes det er litt moro jeg at det er lys som har ulike funksjoner på to plasser bak der.

Bagasjerommet på Hyundai Kona er noe begrenset, 332 liter skal det romme, men da kan nok ikke gulvet være i øvre posisjon som på bildet over her.

Her er bagasjeromsgulvet i nedre posisjon, noe som gir en liten bakke helt innerst. Ellers er bagasjerommet utformet slik at plassen er lett å utnytte.

Under gulvet er det også plass til litt småtterier ettersom det ikke er reservehjul her.

Hyundai Kona starter på kr 325 900 (inkl levering), og Hyundai har valgt å ha teknikkpakken med i grunnversjonen av bilen.
Listen over ekstrautstyr er svært kort:
Metallic lakk: kr 4 900
Skinninteriør: kr 10 000
Soltak: kr 10 000 (krever skinninteriør)

Så kommer vinterhjul utenom.
Hengerfeste får du ikke til Kona, ikke enda ihvertfall, så får vi se om det er noe som endres med tiden eller ikke.

Er Kona en terrengbil?
Jeg vil nok si at den ikke er det, den er nok i hovedsak laget for landeveien.

Hyundai Kona er 4,180 meter lang og 1,555 meter høy, og den veier 1760kg. Har et hyggelig lavt forbruk og lang rekkevidde.
Det er mange nye hurtigladerne som kan levere 100kW eller mer på vei, og jeg tror veldig mange kommer til å stortrives med sin Hyundai Kona el-bil i årene fremover!

Takk til Mobile Fiskåtangen for lånet av Hyundai Kona electric!

Kategori:
Bilmerke:
Drivstoff: