Test av nye Nissan Leaf på vinterveier (mars 2018)

Jeg tok med nye Nissan Leaf på tur på vinterveier rundt Arendal

Dato 01.03.2018 @ 12:09

Mange spår at Nissan Leaf kommer til å bli årets mest solgte bil i 2018, om de får rett i det vil jo tiden vise, men at Nissan Leaf har blitt veldig mye bedre er det ingen tvil om.

Designmessig er nye Leaf veldig mye stiligere enn forrige versjon, men her er det mye mer enn et kulere design som har kommet på plass.

Et nytt 40 KWt batteri gir en rekkevidde med den urealistiske NEDC er på 378 km, med den mer realistiske WLTP snakker vi 270km rekkevidde. Selv på en svært kald vinterdag vil du komme over 200km med litt økonomisk kjørestil.

Mot slutten av året skal Leaf komme med en batteripakke på 60KWt, som naturlig nok vil gi enda mer rekkevidde, men den har ikke Nissan gitt så alt for mye informasjon om enda.

Prismessig snakker vi 245 900 for Visia, som er grunnmodellen med minst utstyr, og 293 900 for Tekna som er den med mest utstyr.
Mellom der har du både Acenta og N-Connecta.
Lenke til prisliste – her kan du se mer om hva som er med i de ulike utstyrsnivåene.
Lenke til Nissan sine sider om nye Leaf.

I fronten på bilen har du ladeluka, og under den har du 2 plugger i Nissan Leaf.

 

Den nye motoreffekten til Leaf er på 150hk, det gjør at du ikke på noe tidspunkt føler at du sitter i en bil som sinker trafikken på noe vis.
Det gir ikke rallyegenskaper, men 150hk er nok til å merke at bilen kommer raskt opp i ønsket hastighet.

Jeg fikk testet bilen på til dels glatte vinterveier, og testet også bakkestart. Ut fra det jeg erfarte vil jeg nok si at den er helt fin å kjøre med på vinterføre.
Veldig grei antispinn og regenererings «bremsen» lager ingen form for dårlig kjøring på glatte veier. Testet på steder jeg tenkte den kanskje kunne laget problemer, men null problemer med glatta å spore.

Forseter er jo noe jeg mener mye om, og ut fra mine ønsker om forseter treffer ikke dette helt blink.
Jeg liker godt at man kan jekke seg opp og ned, men jeg liker å kunne endre vinkelen på sitteputa, og det får jeg ikke gjort her. Skulle gjerne vinkla setet mer opp i framkant ettersom det ikke er så veldig langt, slik at jeg kunne fått noe mer lårstøtte.
For å justere ryggens vinkel er jeg mest glad i skru-hjul når det ikke er elektrisk innstilling. Her er det en spak som «løsner seteryggen» og fester den når du slipper spaken igjen.
Ønsker du skinnseter må du velge Tekna utstyrsnivå, som forøvrig var utstyrsnivået på testbilen.

Førermiljøet er oversiktlig og greit, og personlig har jeg mye mer sansen for førermiljøet i denne nye Leafen i forhold til den gamle.

Rattet er godt å holde i, og det er rattvarme som jo er usigelig behagelig på dager med 11 minusgrader utenfor!
Jeg liker godt de nye rattene og knappene fra Nissan, utrolig bra forbedring fra forrige generasjon ratt.
Stusser litt på at jeg ikke kan justere rattet inn/ut.
Legg merke til den blå knappen på rattets høyre side. For meg ble det litt underlig at den også måtte trykkes inn etter å ha trykket cruise-aktivering rett over og Set-knappen, for at cruise skulle være aktiv.
På Tekna er det adaptiv cruise du da får, kjørte ikke så langt at jeg fikk testet ut det veldig mye.

Du velger selv hva som skal vises i skjermen til venstre for speedometeret. Lett å følge med på batterikapasitet og gjettometerets rekkeviddespådom.

Ryggekameraet må vel defineres som ok, er nok en fordel å tørke jevnlig av linsa for å få best mulig bilde på skjermen.

Midtkonsollen er ryddig og grei, og ikke minst mye mer moderne enn i forrige versjon av Leaf.
Girvelgeren er så liten at den blir litt artig, foran denne er det mulig å slå på/av e-pedal.
Det vil jo egentlig bare si at du bremser med regenerering i motoren når du slipper opp gasspedalen, noe man har hatt i el-biler siden jeg begynte å teste dem i 2014.
Jeg vet at ikke alle el-biler har hatt det og at de fungerer på ulikt vis.
Har ikke helt klart å finne ut av hvorfor Nissan gjør en «greie» ut av dette nå, men kanskje noen av mine lesere vet det?

Til venstre for rattet er det noen knapper, for å løse ut ladekabel, slå av lading, sette på rattvarme, slå av og på styrehjelp fra Propilot og slå av lyd fra bilen (som jo helst bør være på i byen, så folk hører at du kommer kjørende).

Baksetene er helt ok, men bak meg selv i forsetet blir det noe knapt med plass til knær. Mitt hår subber litt i taket, men er du under 180cm bør ikke det være noe problem med sveisen.

Jeg fant ingen lademuligheter for mobiler eller andre duppeditter i baksetet, men jeg fant en knapp i setet til høyre forsete for å justere setevarmen i yttersetene bak.

Bagasjerommet har en grei størrelse, men undrer meg litt over plasseringen av BOSE-boksen baki der… som om de glemte at den også måtte med på et vis.

Det er liten tvil om at nye Nissan Leaf gir mye el-bil for pengene, med mye bra utstyr, fin motor og komfort.
Ikke umulig at det blir en av årets bestselgere, men det skal ikke jeg være alt for skråsikker på.

 

Takk til Gromstad Motor Stoa for lånet av nye Nissan Leaf!

 

Annonse