En nærmere kikk på Kia e-niro på bilmessen i Paris (okt 2018)

Kia Niro finnes allerede som hybrid, og ladbar hybrid, men nå kommer den som el-bil, og den vil mange ha! Kanskje jeg også?

Dato 16.10.2018 @ 11:34

I desember 2018 skal de første bilene komme til Norge, så relativt snart kan man nok forvente å få litt mer informasjon om pris og bestilling.

Kia har lagt ut det de vet om bilen så langt på sine nettsider.

e-niro er navnet el-bilen har fått, og i Europa skal den markedsføres av Robert deNiro, litt moro da at de leker med navnet på bilen på den måten.

Bilmessen i Paris var omtrent som en maurtue, så det å få «alenetid» med e-niro var litt «mission impossible», men det var likevel veldig hyggelig å få treffe på det som mest sannsynlig blir min neste bil.

Jeg filmet litt også:

Krevende øvelse å filme en bil alle vil inn i, men fikk da litt film av den.

I Frankrike er ikke incentivene for el-biler like eksepsjonelt gode som i Norge, det vil si, de har ikke så ville avgifter på biler med bensin eller dieselmotor som vi har.
Interessen for el-biler var derfor ikke noe større her enn for andre former for drivstoff.

Ladeporten er foran på e-niro, og du åpner luken ved å trykke på den. Rekkevidden er i følge WLTP 485km, noe som etter dagens tilbud av el-biler må sies å være veldig bra, spesielt når Tesla Bjørn har sjekket at man fint kan kjøre i omlag 90 km/t med denne bilen i over 500km.

CCS ladeport, som gjør at du vil kunne lade din e-niro på det som kommer av nye lynladere fra IONITY og andre.

Bilen hadde skinnseter, med el-justering og minnefunksjon for førersetet. Dette er noe jeg setter ekstra stor pris på ettersom det er en del høydeforskjell på frua og meg selv.
Passasjersetet hadde manuelle innstillinger. Setene har både varme og kjøling.

Førersetet er godt å sitte i, men sitteputen kan ikke forlenges. Den kan derimot justeres opp i framkant, noe jeg ble veldig glad for å finne ut av, for da vet jeg at jeg kan få ønsket lårstøtte.
Helt grei sidestøtte også i dette setet.

Førermiljøet er velkjent for de som har testet noe fra Kia i det siste, e-niro er dermed ikke ekstremt ulik det som er levert fra Kia fra før.

Jeg liker godt detaljen med den «svevende» utstikkeren til girhjulet.

Du styrer mye fra knapper på rattet, og noen synes kanskje det blir litt mange knapper på rattet, men jeg liker veldig godt å styre det mest sentrale fra rattet. Knappene til cruisekontrollen ser du på høyre side, og knapper for telefon og stereoanlegget fra JBL finner du på venstre side.

Rattet er godt å holde i, med gode variasjonsmuligheter for grepet, og med rattvarme for kalde morgenstunder i bilen.

Midtkonsollen har noen hurtigvalg-knapper for infotainmentskjermen over knapper for bilens klimaanlegg.

Så kommer et åpent rom med ladeplate om din mobil støtter det, samt et par USB-innganger og en 12v på undersiden av ladeplaten.

Lokk som skjuler det du mest sannsynlig ikke har så mye bruk for av plugger i hverdagen.

I Hyundai Kona går det øvre girspakflaket helt bort til mistkonsollen, noe som gir et litt mindre tilgjengelig lagringsrom i underkant. Her er det lett å få tilgang ettersom rommet bare har et halvtak.

Til høyre for girhjulet ser du knappen for rattvarme. Seteknapp med viftesymbol er kjøling i setet, noe man har god nytte av på sommeren dersom varmen skulle bli som sommeren 2018 igjen. Da slipper du klamme sommerferieturer med el-bilen. Bare pass på at du ikke blir kald og forkjølet da.

Bilens koppholdere har et skyvelokk du kan dra over dersom de ikke er i bruk. De så veldig gode ut, så gleder meg til å teste dem i praktisk bruk. Her er det også plass til litt mer enn «bare» kopper/flasker, og det er jo litt kjekt, om du trenger plass til en pastilleske eller lignende.

Oppi armlenet er det også et rom, med ytterligere lademulighet. Her skal det tydeligvis ikke være mangel på lademuligheter.

Til venstre for rattet har du også en del knapper, blant annet en for å slå av/på bilens lyd (kan være kjekt i folketette områder at bilen har noe lyd), samt en for å slå av/på filholderen.

Interiøret har en del plast i seg, i varierende hardhet, og er jo ikke så eksklusivt som i Audi sin e-tron, men det er jo tross alt en del plasser man må spare penger for å få en billigere bil.

Likevel er interiøret her et godt hakk over Hyundai Kona, og helt klart noe jeg og mange med meg skal kunne klare å leve veldig godt med i hverdagen.

Du som skal ha første versjon av bilen må også leve uten app-styring av temperatur og annet. Det kommer først på neste versjon av bilen.

Bakseteplassen er svært mye bedre enn i Kona, og klumpen i midten er hyggelig lav, selv om jeg helst så at den ikke var der.

Yttersetene bak har setevarme, og det er lademuligheter for de som sitter bak der.

For meg som er omlag 184,5 cm lang er ikke hodeplassen bak her mer enn akkurat, men jeg kan fint sitte her uten å bøye hodet. Knærne mine har også helt ok plass, men da jeg skulle ta bilde av det kom det en hyggelig franskmann i forsetet som skulle teste hvor langt tilbake det kunne skyves, og dermed ble ikke det bildet av for lite kneplass spesielt riktig og representativt.

Alle under 183cm kan med andre ord glede seg over god bakseteplass, jeg derimot kommer nok til å befinne meg i førersetet når jeg er med i bilen. Trives aller best der.

Bagasjerommet i e-niro er på 451 liter, det er naturlig nok ikke på nivå med de største bilene, men med tanke på at dette ikke er en veldig stor bil (4,375 meter lang), så er det ganske hyggelig med plass likevel.

Under bagasjeromsgulvet er det også en del plass, men veldig dypt er det ikke. Frunk har ikke bilen, altså plass til bagasje under panseret, der er det bare el-motor og mulighet for å fylle på spylervæske og slikt. Hengerfeste kommer ikke på bilen fra salgsstart, men er noe Kia tester for å eventuelt kanskje kunne tilby det senere.

Firehjulstrekk får du heller ikke på første versjon av bilen, og man vet ikke om det er noe som dukker opp på en senere versjon.

Det er mange som gleder seg til Kia e-niro kommer til Norge, og her blir det som med Audi e-tron, at de fleste på venteliste får sin bil i 2019, forutsatt at Kia klarer å levere nok biler til Norge.

Hva prisen lander på i Norge skal jeg ikke gjette for mye på, men at det nok blir en del dyrere enn Hyundai Kona regner ihvertfall jeg med, det mener jeg den er verdt ut fra plass og utstyrsnivå, som ligger en del over Hyundai Kona. Gleder meg til å få testet denne bilen!

Hvilke argumenter har jeg for å eventuelt lande på å kjøpe denne selv?
Rekkevidden er god.
Jeg mener at el-sete med minne er sentralt, og det har denne, og nå vet jeg også at jeg kan vinkle setet i framkant, noe som jeg vet sikrer en god sittestilling i forsetet for min del.
Jeg ble ekstremt glad i seter med kjøling i sommer, det har også denne, samt varme i rattet, som jeg ble veldig glad i da det var vinterkulde.
Plassmessig er denne god i baksetet, og jeg har 3 barn i alderen 6-13 som skal kunne være med uten at det blir borgerkrig av den grunn, her er det helt fin plass, selv om den ikke er like god som i vår Citroën Grand C4 Picasso som vi nok beholder til langturer. Bagasjerommet holder til korte og mellomlange turer og hverdagsbruk. Hengerfeste har vi på C4’en, så det er ikke sentralt.
App-styring har jeg levd uten i 45 år, så det er ikke sentralt nok for meg til å vente 2-3 år til på denne.
PRIS er sentralt, for jeg har jo mer lyst på Audi e-tron, men den er jeg redd havner over 800 tusen med det utstyret jeg ville hatt den med, og det er omlag dobbel pris av e-niro. I dagens økonomiske situasjon for vår del, er ikke pris noe vi kan se bort fra.
Utseende, joda, det finnes lekrere biler, men jeg synes e-niro er ganske hyggelig og tøff i designet, ikke noe problemer med å kjøre rundt med en slik.
Så får vi se hva vi lander på, når priser og slikt i Norge blir klarlagt.

Bilmerke:
Drivstoff: