Test av Seat Ibiza (sept 2018)

Seat Ibiza er en kul liten bil, med stilig design og kjøreegenskaper det er lett å bli glad i. Seat tilbyr også noe som ingen andre gjør!

Dato 28.09.2018 @ 17:55

Seat Ibiza er ikke overraskende ganske lik på størrelse med nye VW Polo, men legger du på like mye utstyr på en Polo kommer den nok litt dyrere ut enn Ibiza.

Når man går inn på nettsidene til Seat, og ser at Ibiza starter på 233 500, er det en del som tenker, oi, det var jo en del mer enn Polo!?! Men Style-versjonen av Ibiza er fantastisk godt utstyrt, selv helt ned til vinterdekk på alufelg, metallic lakk og levering er inkludert i prisen på Ibiza.

Utstyrsnivå Style koster 233 500, FR 264 500 og FR+ 280 500

Men hva er trumfkortet til Seat? Det ingen andre tilbyr? Kan bilen fly?

Neida, bilen er en god bil, men fly kan den ikke. Det Seat er alene om å tilby sine Ibiza-kunder, er 10 dagers SWAP.

SWAP vil si at du via Hyre appen kan låne deg en større bil ved behov, i inntil 10 dager per år, kostnadsfritt.
Du betaler ikke noe mer for turen i den store bilen enn det du gjør i din egen Ibiza, altså drivstoff, bompasseringer, parkering, fergebilletter og denslags. Du har med andre ord en stor bil, med firehjulstrekk om du vil, tilgjengelig 10 dager i året uten at det koster deg noe ekstra.

Tanken er at Ibiza kan løse folks hverdagstransportbehov, så kan man heller låne en stor bil de gangene man trenger det.

Jeg kjørte Ibiza gjennom stormen Knut fra Oslo til Grimstad, en del småkjøring i en uke på Sørlandet, og tilbake til Oslo, så jeg rakk å bli godt kjent med bilen. Et meget trivelig bekjentskap.

Man kan jo undre seg litt over forbrukstall, med bensinmotor og DSG automatgir.
Jeg har ikke målt noe vitenskapelig, men på returen til Oslo nullet jeg telleren i Arendal, og hadde et snittforbruk på 0,41 ved Fiansvingen, 0,45 ved porsgrunn og 0,48 i Oslo i følgens bilens egne målinger.

Førersetet er godt, med god sidestøtte og god komfort, det merket jeg ekstra godt da jeg kom fra litt smale og mindre komfortable seter i Suzuki Swift Sport og over i Ibiza.
Jeg er likevel mer glad i seter der jeg kan justere sitteputens vinkel, for her ville jeg helst hevet setets frempart med en cm for å få optimal lårstøtte. Du kan jekke setet opp/ned, og du har rullehjul til å justere ryggens vinkel med.

Selv om interiøret har noe hardplast, og mer av det enn Seat Arona, så synes jeg nok likevel at opplevelsen i Ibiza kontra Swift Sport er mer eksklusiv og mer enhetlig i materialbruken.

Nå liker jeg utseendet som VAG-konsernet har i kupeene på bilene de lager, og det er nok med på å påvirke meg, men jeg trives bedre i interiøret i Ibiza enn i Swift Sport, som om man har «gått en klasse opp» på en måte.

Rattet er godt å holde i, men kanskje en tanke hardt. Knapper er fine å bruke, og padlene bakpå rattet er fine å bruke når du vil bestemme litt mer gir selv.

Adaptiv cruise gjør langturen ekstra komfortabel, sammen med et meget akseptabelt støynivå i kupeen.

Automatgiret har 7 trinn, og for å spare drivstoff girer den raskt opp til høyt gir, noe som gjør at man kanskje oppfatter 1-literen på 115 hester som noe tam. Forsøk å gire selv, eller sett kjøremodusen i sport, så opplever du at motoren er svært så trivelig!

Jeg synes bilens kjøreegenskaper er såpass gode at jeg kunne ønsket meg 140 eller 150 hk i denne bilen, det hadde vært enda mer moro enn de 200NM som denne motoren leverer. Det blir ikke villt eller heftig, men trivelig.

Den gode infotainmentskjermen gir et fint bilde på ryggekameraet, noe du får med på FR og FR+, og utsikten bakover er i utangspunktet ikke overlegen, så ryggekamera er veldig deilig å ha.

Navigasjon har du ikke i Ibiza, men ha du mobil? Jeg brukte Google Maps gjennom Apple Car play, og det fungerte jo helt supert! Hørte på musikk i Spotify, og da slipper man bortfall av underholdningen selv om man passerer ulike DAB-soner. God lyd i anlegget, men på FR+ får du Beats Audio, som skal være bedre. Det har jeg ikke testet, så det kan jeg ikke si noe bastant om.

Du har 2 USB-innganger og Aux, i tillegg til ladeplate, så lademulighetene her er gode.

Bruker USB for å få Apple Car Play eller Android Auto.

Til venstre for girspaken er kjøremodusknappen, den hadde jeg stort sett i Sportsmodus, og en knapp for å slå av det at motoren slår seg av ved stans.

I hanskerommet fant jeg denne, kan jo minne om en CD-spiller, men jeg testet den ikke. SD-kortleser er det også for de som bruker slikt til å lagre musikk på.

Baksetene i Ibiza er utformet som i Arona, med skrå kant for enklere inn-/utstigning.

Hodeplassen i baksetet var lit knapp for min del, håret går en del oppi taket, og jeg vil anslå at man bør være under 181cm for å slippe dette, og sitte avslappet og godt i baksetet.

Med forsetet innstillit på meg selv, så er det ikke nok plass til knærne mine i baksetet, men med en kortere sjåfør ville ikke kneplassen vært noe problem.

Det er tilgang på en 12v ladeplugg for de som sitter bak, selv om den kanskje er litt langt fram i midtkonsollen. De som sitter foran har så mange lademuligheter der at de ikke har bruk for denne.

Bagasjerommet har plass til 355 liter, og utformingen gjør at man får med en del uten å måtte slå ned baksetene.

Her vist med en sparkesykkel som vi ikke trengte å «slå sammen» for å få den med.

Under gulvet er det plass til reservedekk eller reparasjonssaker og andre ting man gjerne vil ha liggende i bilen fast.

Stilig design, flott farge og en flott interiør var det som gjorde at det var lett å bli glad i Seat Ibiza.

Så skulle man kanskje ønske seg keyless og armlene, men det kan jo være det kommer med på neste utgave av bilen.

Takk til Seat Norge for lånet av Seat Ibiza!

 

Bilmerke:
Drivstoff: